Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ta bort moiré

Produkter
(logga in för att koppla)

jakob gawlik

Aktiv medlem
Är det någon som har bra tips på hur man tar bort moiré?

Det gäller både "mönster-moiré" och konstigt färgade ströpixlar.

Det är inga enorma problem, men när man väl har börjat lägga märke till det.... *grrr*

mvh
/Jakob

Från JPEG? Svårt, men någon PS-guru kan nog tipsa

Jag har inte sett moiré på någon bild sedan jag började körde RAW uteslutande. Men jag kollar kanske inte tillräckligt noga.

Det är svårt att bli av med det helt, men man kan minska omfattningen lite.
Om det är en yta, som tex en textilyta eller liknande så kan man duplicera lagret med bilden. Sedan lägger man på lite lagom (prova dig fram) mycket gaussian blur på detta lager och väljer "color" som egenskap för lagret. Då kommer du, mer eller mindre, bli kvitt färgskiftningarna i moarén iaf. Mönstret av moarén finns fortfarande kvar, men det blir inte alls lika iögonfallande.
Sedan suddar du med suddgummit där du inte vill ha denna effekt. (Eller så kopierar du bara de problematiska delarna av bilden till ett nytt lager genom att markera med lämpligt verktyg och klippa och klistra.)

Är det mindre grejer så kan man använda healing brush i läge "color" och låna färg från något ställe där det är rätt färg och där det är "enfärgat", utan moaré.

Fast jag ser väldigt sällan sådant i mina bilder. Jag kör åxå alltid RAW.

@Robert

Jo, är halva bilden (vänster) fixad, men inte höger? Isåfall är din lösning fullständigt svar på vad jag är ute efter. Ska testa på mina bilder, stort TACK!

Du råkar inte ha någon lösning på ströpixlar?
mvh
/jakob

Precis så. Vänster halva fixad, men inte höger.
Man kan ju även behöva justera färgton och färgmättnat lite efter att ha gjort denna manöver, eftersom man får en slags "genomsnittsfärg". Du ser det om du jämför den blå färgen på resp. sida i min bild, men hellre det än moaré? :)

Hoppas det funkar bra för dig då. :)

Jag vet inte vad du menar med ströpixlar. Är det enskilda pixlar som lyser eller är det missfärgningar precis som vid moaré.

Bildexempel?

Moire

Jag provade "Dumbos" bild.
Gick in i <nyans och mättnad (ctrl + u)>
Fyllde i rutan <färga>.
voila

Jo, den metoden funkar om det är stora enfärgade ytor som här. Är det mer än en färg är det svårare och då går det kanske inte att få bort färgskiftningen alls så bra med "min" metod heller, men man har större chans att lyckas, utan att rött blir blått tex.

ströpixlar

Tack, tusen tack för alla svar.

Gällande ströpixlarna,

http://www.frontiergym.org/jonas/kajsa.jpg

här är ett utsnitt av ett foto på min katt. Man ser ganska tydligt att hennes hår har fått en hel massa oönskade nyanser av blått och grönt.

Detta är hyfsat störigt och jag misstänker att det är svårare att ta bort än mönstermoiré, men vem kan detta om inte ni? :)

Njae...

Det har jag inte något snabbt och enkelt botemedel mot.
Detta är ju inget som lär synas vid en utskrift dock.

Fotar du i jpeg? Jag bara undrar, för jag har inte sett något sådant att tala om i mina bilder. Inte för att jag sitter och letar heller precis, men...

Ja, det blir JPEG för hela slanten. Jag vet att det försvinner om jag kör RAW, men för tillfället har jag bara ett 512 mb-kort. blir lite lite plats om jag ska köra RAW.

Humm, en annan sak. Jag försökte köra ditt arbetsflöde men det hände inte ett skvatt. Har jag missat något?

lager via kopiera, gaussian blur, color istf. normal..
Vad ställer du opaciteten på?

Jag har åxå bara 512MB, men kör RAW för det. :)

Du kanske inte har tillräckligt stor radie på gaussian blur? Du ska ha så stor radie så att du ser att moirén jämnas ut. Man får prova sig fram lite.

Ok, ska testa, tack!

Jo, 512 räcker för det mesta, men jag har nog bara tyckt att det är mycket meck med RAW. får väl ge det ett försök :)

/Jakob

Vill man ha jpeg så kan man ju sätta Nikon View (eller Nikon Capture) på att konvertera med kamerainställningarna. Det gör man som batchjobb och datorn kan stå och tugga för sig själv. Då har man ju sedan möjligheten att "fixa" mer med de bilder som man vill göra mer av, eller som behöver trixas med för att de ska bli bra.

Edit:
Vad bra att du fick kälm på det. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto