Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Taggar vid byte av dator?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas AJ

Ny medlem
Hej!

Har precis införskaffat en ny dator och flyttat över bilderna via extern hårddisk. Frågan är hur jag får med mig/får fram de taggar som jag har använt i gamla datorn? Jag använder Ps Elements 5! Skulle vara skönt att slippa sortera om och tagga upp alla bilderna igen.

Jonas

Om du sparat ner taggarna i bildfilerna så finns de med när du importerar dem till en ny katalog.

Det här är A och O när man jobbar med att tagga bilder. Att varje gång man taggat bilder, så skriver man ner taggarna i bildfilerna. Då kan man byta katalogprogram om man vill det och det gör inget om katalogen blir korrupt. Det är bara att slänga in bilderna i en ny katalog och så är allt frid och fröjd.

Viktigt när man väljer katalogprogram att det följer IPTC-standard och att det går att skriva ner taggarna i bildfilerna. Tidiga versioner av Elements levde inte upp till detta, men jag tror nuvarande gör det.

Om du sparat ner taggarna i bildfilerna så finns de med när du importerar dem till en ny katalog.

Det här är A och O när man jobbar med att tagga bilder. Att varje gång man taggat bilder, så skriver man ner taggarna i bildfilerna. Då kan man byta katalogprogram om man vill det och det gör inget om katalogen blir korrupt. Det är bara att slänga in bilderna i en ny katalog och så är allt frid och fröjd.

Viktigt när man väljer katalogprogram att det följer IPTC-standard och att det går att skriva ner taggarna i bildfilerna. Tidiga versioner av Elements levde inte upp till detta, men jag tror nuvarande gör det.

Tack för svaret Stina!

Jag börjar ana att jag har ett hästjobb framför mig eftersom jag inte tror att mina taggar inte är nerskrivna i bildfilen. Hur skriver jag ner taggarna i bildfilerna?

Vänligen
Jonas

ANNONS
Götaplatsens Foto