Annons

tamron 90/2,8 macro, af fungerar inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

FilipAhlander

Aktiv medlem
Jag har alldeles nyss packat upp mitt tamron 90mm/2.8, dessvärre provade jag det aldrig i affären eftersom jag redan hade varit nere och gjort det. Nu är det så att AF inte fungerar, jag frågade dock för att inte råka ut för några missförstånd om det nu var rätt objektiv med inbyggd motor, jag förtydligade dessutom att det var en D3000 jag har. Nu verkar det som att AF inte fungerar, oavsett om jag drar fram fokusringen eller inte så är MF gråmarkerat i kamerainställningarna.

Fel på objektivet, eller har jag helt enkelt missat något?
Tacksam för snabba svar.

Har objektivet en bländarring längst in (en rad med siffror; 2,8 4 5,6 8 11 osv)?

Om ja, då har du fått den gamla varianten utan AF-motor. Om nej, då är något annat fel.

Det finns ingen inställning eller ett vred där du kan stänga av autofokus på kameran. Jag kan inte just din kamera men på många Nikonhus finns ett vred på framsidan där du kan stänga av autofokus, det kan finnas gömt i menysystemet också antar jag.

/FW

Ooooops. Det skall vara ett frågetecken efter första meningen. Jag frågar alltså om det finns.

/FW

Jag provade sätta på objektivet igen, och nu fungerar det precis som det ska.

Konstigt, men tur att jag provade igen och inte stod där som ett fån imorgon :)

Edit:
Och så slog jag på MF, och så efter det vägrar AF fungera igen..

Senast ändrad:
Har du kollat så att autofokus inte är avstängd på objektivet? På mitt Tamron 90 / 2,8 till Canon EOS kan man dra fokusringen framåt och bakåt för sätta på/stänga av autofokus.

/André

ANNONS