Rockoholic
Aktiv medlem
Jag är sugen på en macroglugg som även skall duga till porträtt.
Vad rekommenderar ni och varför? Den skall sitta på en D80.
MVH Niclas
Vad rekommenderar ni och varför? Den skall sitta på en D80.
MVH Niclas
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
J0£L skrev:
Jag har haft bägge två och skulle vilja påstå att optiskt så är det ingen större skillnad, men byggkvaliten är som natt och dag. Tamronen känns ganska plastig och inte så välbyggd medan Nikonen är byggd som en stridsvagn.
Bildstabiliseringen har man ingen större nytta av vid macrofotografering utan först när du tänker använda gluggen som ett lätt tele, då kan det vara trevligt men inget måste.
Lycka till.
/Joel
Tomas Järnetun skrev:
Vad tycker ni om Nikon AF-S 60/2,8 G ED? Med den nya autofokusmotorn borde väl detta objektiv funka ypperligt för porträttfoto, även när det går undan lite? Någon som provat kanske kan ge svar.
Leo S skrev:
Nu har ju Cyberphoto testat denna med toppresultat, snabb och skarp. Dessutom som sagt en bra brännvidd för porträtt.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni60micro
Janne B skrev:
Glöm inte bort alternativet mellanringar....kommer undan med en bråkdel av kostnaden.
Mvh
JB
Janne B skrev:
Jag har inte testat dem på digitalt, men på analogt gav de bra resultat åtminstone i mitten av bilden. Man kan köpa satser med tre olika "tjocka" ringar för olika avbildningsskalor. Hur detta kommer att funka på din Zoom kan vara intressant. Det bästa är att prova i en affär och se själv. Du tappar naturligtvis något bländarsteg beroende på hur stor ring du satt på, men du har ju att ta av ;-)
Sett till priset blir bilden helt ok. I normalfallet kan du inte se på bilden om den är tagen med macro eller mellanringar. Du har i regel ingen skärpa i kanterna ändå, om du inte plåtar plana väggar.
Mvh
JB