Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tamron 90 macro eller nikkor 105 micro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rockoholic

Aktiv medlem
Jag är sugen på en macroglugg som även skall duga till porträtt.

Vad rekommenderar ni och varför? Den skall sitta på en D80.

MVH Niclas

Jag har haft bägge två och skulle vilja påstå att optiskt så är det ingen större skillnad, men byggkvaliten är som natt och dag. Tamronen känns ganska plastig och inte så välbyggd medan Nikonen är byggd som en stridsvagn.

Bildstabiliseringen har man ingen större nytta av vid macrofotografering utan först när du tänker använda gluggen som ett lätt tele, då kan det vara trevligt men inget måste.

Lycka till.

/Joel

J0£L skrev:
Jag har haft bägge två och skulle vilja påstå att optiskt så är det ingen större skillnad, men byggkvaliten är som natt och dag. Tamronen känns ganska plastig och inte så välbyggd medan Nikonen är byggd som en stridsvagn.

Bildstabiliseringen har man ingen större nytta av vid macrofotografering utan först när du tänker använda gluggen som ett lätt tele, då kan det vara trevligt men inget måste.

Lycka till.

/Joel

Snackar vi tele har jag mitt 70-200 VR så då klarar jag mig. Det är väl macro och porträtt som blir användningsområdena. Jag får klämma och känna lite på tamrons macro så får vi se vad det blir av det... förhoppningsvis kanske de har nikkors 105 inne också så man kan göra en liten jämförelse.

MVH Niclas

Den stora fördelen som jag ser det är att Nikons 105 inte blir längre när man fokuserar. Tamronen blir riktigt lång vid närgränsen.

Jag skulle nog tycka att både 90 och 105 mm är för långt för porträtt. Sigma 70/2,8 istället kanske?

Vad tycker ni om Nikon AF-S 60/2,8 G ED? Med den nya autofokusmotorn borde väl detta objektiv funka ypperligt för porträttfoto, även när det går undan lite? Någon som provat kanske kan ge svar.

Glöm inte bort alternativet mellanringar....kommer undan med en bråkdel av kostnaden.
Mvh
JB

Janne B skrev:
Glöm inte bort alternativet mellanringar....kommer undan med en bråkdel av kostnaden.
Mvh
JB

Men hur blir avbildningsskalan då? den är väl fortfarande samma som innan? Sen borde det väl stjäla bländarsteg? Jag är inte så high på macro och tar gärna emot tips :)

Jag har inte testat dem på digitalt, men på analogt gav de bra resultat åtminstone i mitten av bilden. Man kan köpa satser med tre olika "tjocka" ringar för olika avbildningsskalor. Hur detta kommer att funka på din Zoom kan vara intressant. Det bästa är att prova i en affär och se själv. Du tappar naturligtvis något bländarsteg beroende på hur stor ring du satt på, men du har ju att ta av ;-)
Sett till priset blir bilden helt ok. I normalfallet kan du inte se på bilden om den är tagen med macro eller mellanringar. Du har i regel ingen skärpa i kanterna ändå, om du inte plåtar plana väggar.
Mvh
JB

Janne B skrev:
Jag har inte testat dem på digitalt, men på analogt gav de bra resultat åtminstone i mitten av bilden. Man kan köpa satser med tre olika "tjocka" ringar för olika avbildningsskalor. Hur detta kommer att funka på din Zoom kan vara intressant. Det bästa är att prova i en affär och se själv. Du tappar naturligtvis något bländarsteg beroende på hur stor ring du satt på, men du har ju att ta av ;-)
Sett till priset blir bilden helt ok. I normalfallet kan du inte se på bilden om den är tagen med macro eller mellanringar. Du har i regel ingen skärpa i kanterna ändå, om du inte plåtar plana väggar.
Mvh
JB

Menar du att använda dessa på mitt 70-200? Är det så bra att flytta ut den där tunga gluggen ännu längre?

Funderar på om inte ett "riktigt" macro är smidigare då det inte tar lika mycket plats?

Finns det någon som har bildexempel med 70-200 och mellanringar?

MVH Niclas

ANNONS
Götaplatsens Foto