Annons

Tamron AF SP 90/2,8 Macro?

Produkter
(logga in för att koppla)

clay86

Aktiv medlem
Jag är i tankarna på att köpa ett macro-objektiv till min Pentax K-7 och har nu hittat ett beg Tamron 90/2.8. Har läst lite om vad folk tycker om den och det verkar vara lite delad mening, så ville kolla vad folk tycker om det. Det har ju fått väldigt bra kritik med av diverse tidningar så är det något att tveka på egentligen med rätt begränsad budget.

Priset ligger på 2500kr vilket känns som ett rätt bra pris. Är även sugen på Pentax 100/2.8 som även är vädertätat men priset ligger ju här på +6000kr vilket är lite väl mycket för mig som student.

Bra/dåligt med objektivet?

Mycket bra skärpa .Autofokusen är väl det slöaste man kan tänka sej men fotar man macro så använder man ju manuell fokus.Har min till en Canon

Har också haft en och var riktigt nöjd med den. Dock skulle jag hellre lägga till 700:- och få en ny med garanti från Holland.

Pentax 100/2,8 wr tusenlappen billigare än i Sverige:

http://www.cameranu.nl/nl/objectieven/pentax/macro/pentax-d-fa-macro-100mm-f-2-8-wr/h199_1285_83414/

Titta gärna också på srsmicrosystems i England. En mycket bra butik med priser ofta på helt andra nivåer än här i Sverige.

Blir sugen på Pentax 100/2.8 men är nog ändå lite för mycket pengar för mig just nu. Blir nog Tamron till att börja med om objektivet verkar vara i bra form och inte fram/bak-fokuserar på min K.-7 bara.

Tamron är helt rätt väg att gå. Vem bryr sig om autofokus när man plåtar macro? Köp direkt på bästa sätt enligt dom som uttalat sig.

Underbart objektiv helt enkelt. Jag är supernöjd, skulle dock vilja haft största bl. 2.0 eller större ;) Och som många andra nämnt, AF är inget att räkna med. Manuell fokus är det som gäller.

Tyvärr har säljaren bestämt sig för att behålla objektivet, lagom till att jag skulle kolla på det. :( Tråkigt men får leta vidare.

Spara ;-)

Tyvärr har säljaren bestämt sig för att behålla objektivet, lagom till att jag skulle kolla på det. :( Tråkigt men får leta vidare.

Kan rekommendera att spara till ett sigma 150mm /2,8 Fantastisk skärpa! Hittas begagnat för ca 4000.
Hmm, kom just på att du hade Pentax, vet inte om de finns till Pentax. Du får väl googla.

ThomasR

Kan rekommendera att spara till ett sigma 150mm /2,8 Fantastisk skärpa! Hittas begagnat för ca 4000.
Hmm, kom just på att du hade Pentax, vet inte om de finns till Pentax. Du får väl googla.

ThomasR

Tror tyvärr inte att det gör det. Såg att Sigma ska släppa nytt, kan ju hoppas det kommer till Pentax, skulle nästan bli förvånad om det inte gjorde det.

Jag har ett Tamron 90/2,8, och det är nog mitt favoritobjektiv. Jag använder det inte bara till makro utan även till porträtt och kort tele. Bildkvaliteten har jag inga anmärkningar på. Autofokusen är mycket riktigt långsam, riktigt långsam - men inte totalt oanvändbar som man kan få intryck av. Visst, snabba förlopp kan man glömma, men så länge ingen springer eller studsar runt finns gott hopp.

Eftersom jag har bägge objektiven så skulle jag vilja påstå följande:

Rent skärpemässigt så är det extremt lite skillnad, i vissa förhållande faktiskt till Tamrons fördel,
men som sagt den är väldigt liten.
Pentaxen är ett välbyggt metallobjektiv med vädertätning, mindre och smalare det känns mer gediget och är det också.

Tamron är plastigt men lätt och som alla andra sagt innan så är autofokusen slö men den används ändå aldrig vid makrofoto. Mitt ex. har jag utsatt för långt mer än det borde tåla i form av regn och blöta men det håller fortfarande.

Är priset det som styr så köp ett beg Tamron. utmärkt skärpa!
Ska man se det långsiktigt (i alla fall med tanke på hur jag själv fotar) skulle jag köpt Pentax.

Var inte rädd för Tamron 90, det är ett bra objektiv. Har det själv och det fungerar ypperligt. När det gäller fokushastighet så är alla makron mer eller mindre slöa. Inget att bry sig om då man varken kör AF eller fokusserar manuellt på humlor. Man sätter lagom fokus och sen flyttar man hela kameran och jagar fokus på så vis. Man ska vara bra duktig om man hinner fokusera manuellt.
En sak som skiljer Pentax och Tamron åt förutom det tidigare uppräknade är närgränsen, som är 13cm för Pentax och 10cm för Tamron.

ANNONS
Götaplatsens Foto