Annons

Tamron SP 90mm + Teleconverter

Produkter
(logga in för att koppla)

joakimponten

Aktiv medlem
Hejsan!

Har just införskaffat en Tamron SP 90mm Macro 1:1 (till Canon), Den varianten innan Di-versionen, är än så länge väldigt nöjd.

Det jag undrar är om någon har erfarenheter om att använda detta med någon teleconverter (primärt 2X)? Hur blir resultatet?

Undrar även om hur mycket det skiljer i kvalitet (främst optiskt) mellan de olika som finns på marknaden? Priserna verkar variera mellan 1350:- (soligor) och 3300:- (canon extender; vet inte om den funkar dock)

Janne, har du använt stativ eller något annat till hjälp eller är dessa bilder tagna med fri hand?

Superbra gjort! Själv tycker jag det är svårt att få bra skärpa när man tar på fri hand. Tips mottages gärna på hur man kan göra. Sedan gissar jag att det är övning som gäller.

Hej Joakim!
Jag använder Tamrons makro tillsammans med Kenkos konverter 2x PRO 300. Är mycket nöjd med resultatet med tanke på att jag oftast tar bilderna på fri hand utan att använda spegeluppfällning eller stativ.

I mer statiska uppställningar med stativ, spegeluppfllning mm så märks kvalitetsförsämringen något mer.

Som Janne skriver så får du fokusera manuellt, men det ser jag inte som ett problem, bara att vänja sig...

Största problemet brukar vara att få tillräckligt med ljus på motivet då konvertern stjäl 2 steg.

Titta gärna på mina makrobilder som är tagna med Tamron 90, några med konvertern monterad.

mvh Mattias

Senast ändrad:
ansa45 skrev:
Superbra gjort! Själv tycker jag det är svårt att få bra skärpa när man tar på fri hand. Tips mottages gärna på hur man kan göra. Sedan gissar jag att det är övning som gäller.

Tack Anna! Ja AF funkar inte, fokuspunkterna är för stora och klumpiga, så det är MF som gäller. Oftast ligger jag på mage, stödd på armbågar. Jag ställer in skärpan manuellt på ett ungefär, sen gungar jag in skärpan genom att flytta kameran i djupled. Armbågar är ganska bra stativ!

Det fixar du Anna!

Jo en sak till. Jag brukar hålla på ställa om min dioptrijustering på okularet för att jag byter glasögan stup i kvarten. Tänk på att den står helt rätt. Annars hittar du aldrig rätt skärpa.

ANNONS
Götaplatsens Foto