Annons

Tankar kring nikon 85 1,4?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Så säger man inte till moderatorn.
Han gör rätt i att styra sin egen tråd.
Då vore det väl läge om han själv var aktiv i den? Vad spelar det för roll att diskussionen svävar ut i något helt annat, om det som diskuterades från början ändå har dött ut?

Var glad åt din 85'a, du kommer bli väldigt nöjd med den, det enda jag tidigare tyckte var dåligt med den var att den gav kraftig "CA" fullt öppen, men efter att jag bytte upp mig från D200 till D300 så var det problemet som bortblåst då det justeras bort i dom nyare kamerorna, även i NX2 om du kör Raw, även om den kommande ersättaren blir bättre på någon punkt förutom snabbhet i AF, så kommer den inte bli lika snygg, dom nyare gluggarna ser ju förjävliga ut :)

/kent

"Mankan" och "Makten" håller sig till trådämnet som vanligt. Skärpning

Va? Har vi svävat ut? Nähä. Jag som trodde vi diskuterade AF-D85mm f1,4 och inget annat. Skämt å sido anser jag nog att vi håller oss hyffsat till ämnet. Vi har diskuterat 85:ans eventuella uppgradering jämfört med andra Nikkor, vad är fel med det. Vi har utifrån detta även nämnt andra konstruktioner som många anser att 85:an kommer att likna. Vad är för fel med det? Om du frågar om dagens 85:a och spekulerar om en eventuell ny variants egenskaper så får du nog finna dig i att andra Nikonkonstruktioner nämns. De brukar ju likna varandra.

Men visst. Vill du diskutera enbart AF-D85mm f1,4 och dess eventuella efterträdare utan att överhuvud taget nämna en annan kontruktion så varså god. Diskussionen som sådan dog för mig. En så pass låg takhöjd är inget för mig.

Ps. Jag tror att den nya 85:an blir jätteproffsig. Säkert 15 skruvar av titankomposit i fattningen, dödssnabb AF, inga problem med motljus och sist men inte minst så överträffar den uppösningen i den gamla helt kassa varanten med säkert 212588%. Spekulation eller?

Senast ändrad:
Så säger man inte till moderatorn.
Han gör rätt i att styra sin egen tråd.

Det gör man visst. Makten gjorde det och jag hade gjort likadant om inte han hann före. Det stavas diskussion. Diskussion brukar per definition få sväva en del. Huvudsaken är att huvudspåret hålls och det anser i alla fall jag att vi lyckats med. Några frågor som spretat en aning och som sedan bemöts. Men vi har ialla fall lyckats begränsa oss till objektiv denna gång :)

Senast ändrad:
Det gör man visst. Makten gjorde det och jag hade gjort likadant om inte han hann före. Det stavas diskution. Diskutioner brukar per definition få sväva en del. Huvudsaken är att huvudspåret hålls och det anser i alla fall jag att vi lyckats med. Några frågor som spretat en aning och som sedan bemöts. Men vi har ialla fall lyckats begränsa oss till objektiv denna gång :)

Stavas det verkligen diskution ????

Det gör man visst. Makten gjorde det och jag hade gjort likadant om inte han hann före. Det stavas diskussion. Diskussion brukar per definition få sväva en del. Huvudsaken är att huvudspåret hålls och det anser i alla fall jag att vi lyckats med. Några frågor som spretat en aning och som sedan bemöts. Men vi har ialla fall lyckats begränsa oss till objektiv denna gång :)

Jag skrev inget om er 'diskussion', Magnus.
Det jag kritiserade var Martins otrevliga avsnäsning av trådskaparen.
Ville du också vara otrevlig, eller vad är poängen?

Ps. jag vill läsa mer om den nuvarande AF85/1,4D i denna tråd.

Jag skrev inget om er 'diskussion', Magnus.
Det jag kritiserade var Martins otrevliga avsnäsning av trådskaparen.
Ville du också vara otrevlig, eller vad är poängen?

Ps. jag vill läsa mer om den nuvarande AF85/1,4D i denna tråd.

Nix. inte alls min mening.

Tyvärr är det alltför lätt att det blir fel i en konversation som enbart förs via skrift. Vi, eller i alla fall jag, är mer van med att föra en diskussion ansikte mot ansikte och då får man fler språk att använda. Tex kroppsspråket. Det blir lätt lite platt med enbart ord. Tänk vad skickliga författarna måste vara Och ändå är boken oftast bättre än filmen. Oups, detta var riktigt OT.

Hur som helst så håller jag fortfarande med Martin. En diskussion måste få utrymme till att sväva en aning. Precis som denna gjort.

Åter till 85:an. Jag står fast vid min tidigare ståndpunkt: Med dagens 85:a har Nikon tämligen små utsikter att förbättra den ur ett användarperspektiv. AF-S, bättre motljusbehandling och VR är allt. Den är oerhört skarp redan nu och med en fantastisk rendering av de oskarpa områdena. Till och med fullt öppen är den bra till skillnad från 50:an. AF-S anser jag vara onödigt (ur ett användarperspektiv givetvis). Enda fördelen är tyst AF och möjligen snabbare AF för att gluggen skall funka för sportfoto. VR däremot skulle vara ett jätteplus. Att den är en 1,4 glugg för med sig två saker: dels att den är kanon för porträtt och dels att jag lockas ta till den när ljuset är svagt. I den sistnämnda situationen är den idag nästan oanvändbar då den saknar VR.

Jag är faktiskt av den uppfattningen att Nikon måste uppdatera den snart. FF har fört med sig att 85:an har fått en renessans. Och då den inte tillverkas längre så måste Nikon göra något åt konstruktionen när de skall börja igen. Den är tillverkad i material och mekanik som Nikon inte längre använder. Förmodligen skulle det kosta skjortan att sätta igång igen. Nix, den tillverkas inte längre. Av någon anledning så funkar inte Nikon (och förmodligen fler tillverkare inom optik) som andra företag. De tillverkar många av produkterna endast under en kortare tidsperiod. Säljer sedan av dem tills de är slut. Faktiskt samma sak med många av husen. Förmodligen beror de på att Nikon har så oerhört många olika konstruktioner men bara några få produktionslinor. Dessutom är det ytterst få produkter som tillverkas i några riktigt stora upplagor. De kör en konstruktion under en tid för att sedan byta till nästa. Har de missbedömt marknadens behov så blir prylarna liggande. Tex AF-D85mm f1,4. Gissa varför Nikons produktsortiment fortfarande innehåller en massa gamla konstruktioner.

Det borde inte vara någon överraskning för Nikon att 85:an skulle bli populär igen nu när FX kommit. Nikon marknadsför ju faktiskt D3 just med AF85/1,4D.

Vet du att objektivet är nedlagt eller är det bara ett av dessa mellanperioder mellan tillverkningsomgångar.

Jo, Nikon har ju inte fabriker nog för att producera alla sina olika objektiv samtidigt. De monterar verktygen för en modell och sedan tillverkar de en massa av detta objektiv för att lägga i lager. Sedan monteras andra verktyg för annat objektiv o.s.v.

---

VR skulle kunna ge mervärde till objektivet.

Fördelen med AFS är ju att kunna korrigera manuellt innan exponering. Det är samtidigt nackdelen med AFS, att man oavsiktligt kan råka ändra fokus.

Motljusskyddet är inte så kul eftersom det är svårt att använda polfilter och tonade gråfilter.
Fördelen är att motljusskyddet är tåligt och inte riskerar att lossna som de moderna varianterna kan göra.

Den befintliga modellen är gediget byggt och har en snygg finnish.
En ny modell lär bli plastigt och fulare.

En trend med nya fasta Nikkor är att linskonstruktionen blir större så att objektivet blir längre, tjockare och tyngre. Dessutom brukar frontlinsen ligga längre fram så att motljusskyddet blir längre.
Se på Micro AFS105/2,8G som exempel. Inte min smak.

Jag vet inte om jag skulle föredra den nuvarande gamla varianten även efter att den ersatts.

En trend med nya fasta Nikkor är att linskonstruktionen blir större så att objektivet blir längre, tjockare och tyngre. Dessutom brukar frontlinsen ligga längre fram så att motljusskyddet blir längre.
Se på Micro AFS105/2,8G som exempel. Inte min smak.

Den nyaste fasta från Nikon är inte byggd på det sättet, AF-S 50mm/1.4G har frontlinsen långt in. Inte mätt, men det är nog minst 1 cm in när man fokuserat på oändligheten och drygt 2 när man fokuserat närmast. Men visst, bägge dom nya micro-nikkor-objektiven (60 och 105, varav egentligen väl bara 60 är ny längre) stämmer din bild på.

Personligen hoppas jag mest på en uppdaterad 85mm/1.8 med VR. Förhoppningsvis en smidig sak.

Om 85:an är nerlagd eller bara att dess tillverkningsverktyg är i malpåse tror jag är samma sak. Kommer förmodligen kosta mer att köra igång produktionen igen än att modernisera objektivet då materialen inte är helt up to date.

Möjligheten till manuell justering av fokus på de flesta AF-S objektiv anser jag vara totalt överskattad. observera att jag pratar om min erfarenhet nu och ingen annans. Mer på längre objektiv än på kortare. Skärpedjupet är så pass kort på denna glugg att det är nästintill omöjligt att göra en bättre fokusering manuellt än vad kameran klarar av. Byter hellre fokuspunkt än vrider manuellt på ringen. Testa själv, sätt Kameran på stativ givetvis, sätt på manuell fokus. Justera tills det ser skarpt ut i sökaren. Det första ni kommer att upptäcka är att den gröna AF-lampan lyser inom ett alltför stort område för att den skall vara användbar. När allt ser skarpt ut så slå på AF igen och låt kameran fokusera om. I nio fall av tio så vrider kameran fokusringen en aning = min manuella fokusering var inte bra nog. Jag har justerat min kamera/glugg till att ge ett 100% resultat, även fullt öppen och litar på dess kontroll till 100%.

original motljusskydd använder jag inte alls. Körde med det när jag hade min första av de 85:eek:r jag ägt. Sålde av gluggen när min dåvarande kamera hade svårigheter att fokusera korrekt med den. Köpte ett annat begagnat ex när jag bytte till D2X och detta ex saknade originalmotljussyddet. Använder ett i gummi istället. Mycket smidigare samt att det finns gängor för både filter och objektivlock

original motljusskydd använder jag inte alls. Körde med det när jag hade min första av de 85:eek:r jag ägt. Sålde av gluggen när min dåvarande kamera hade svårigheter att fokusera korrekt med den. Köpte ett annat begagnat ex när jag bytte till D2X och detta ex saknade originalmotljussyddet. Använder ett i gummi istället. Mycket smidigare samt att det finns gängor för både filter och objektivlock

Motljusskyddet du nämner, vet du om det finns att få tag på enkelt? Har letat efter ett i gummi men än så länge utan resultat! /Pelle

ANNONS
Götaplatsens Foto