Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tankar om blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

cihlin

Aktiv medlem
Jag har tänkt köpa mig en blixt till min nya 300D och tittat på diverse trådar här på fotosidan och blivit lite klokare... Har hittat en som jag tycker verkar prisvärd nämligen Sunpak PZ40X (2000:- ink moms på cyberphoto).

Nån som vet något om denna blixt?? är den ett vettigt köp eller finns det bättre alternativ för samma peng (börsen är lite tunn efter kamera köpet ;))

Tror den är relativt OK. Jag var på väg att köpa den. När jag testade den på kameran så såg den dock så liten ut att jag fick kalla fötter. Det problemet sitter iof. i mitt huvud. Blixten verkar smidig men plastig. Dessutom går den ej att vinkla i sidled. Jag har desperat letat efter riktiga omdömen på blixten men misslyckats..

Ett sätt att dryga ut kassan och få mer för pengarna är ju att handla utomlands.

En Sigma EF-500 DG Super TTL Shoe Mount Flash (Guide No. 165/50 m at 105mm) kostar 180 dollar hos BHPhotoVideo.com i USA
+ frakt, tull o moms blir c:a 2000 SEK

h/mats

Metz 54 MZ3 (motsvarande canon ex 550) är annars ett alternativ för 2995 kr hos Scandinavian photo. Även om den kanske är lite dyrare så tror jag att det kan vara värt det. Den är handhavandemässigt oftast mycket bra och jag tycker den känns mycket stabilare än tex Sigmas och Sunpaks blixtar. Den kan vinklas upp, ner och åt båda sidorna vilket jag tycker är mycket viktigt.

/Tomas

mazeson skrev:
Ett sätt att dryga ut kassan och få mer för pengarna är ju att handla utomlands.

En Sigma EF-500 DG Super TTL Shoe Mount Flash (Guide No. 165/50 m at 105mm) kostar 180 dollar hos BHPhotoVideo.com i USA
+ frakt, tull o moms blir c:a 2000 SEK

h/mats

Funkar det bra? Har själv funderat på att beställa Tokinaprylar då det tydligen pågår en kampanj i staterna..

Dessutom har ju inte Tokina någon generalagent i Sverige..

Jo då...

Jag har haft tur och dessutom sluppit moms så det blev riktigt billigt. Men du ska alltid räkna med att momsen påförs samt att du får betala en hanteringsavgift (50-100 kr) för att fraktaren hanterar detta med momsen.

--jalle

Lizard skrev:
Funkar det bra? Har själv funderat på att beställa Tokinaprylar då det tydligen pågår en kampanj i staterna..

Dessutom har ju inte Tokina någon generalagent i Sverige..

tandborstterroristen skrev:
Metz 54 MZ3 (motsvarande canon ex 550) är annars ett alternativ för 2995 kr hos Scandinavian photo. Även om den kanske är lite dyrare så tror jag att det kan vara värt det. Den är handhavandemässigt oftast mycket bra och jag tycker den känns mycket stabilare än tex Sigmas och Sunpaks blixtar. Den kan vinklas upp, ner och åt båda sidorna vilket jag tycker är mycket viktigt.

/Tomas

Jag kan varmt rekommendera ovanstående blixt (Metz 54 MZ-3) då jag har en själv. Sigma EF-500 DG Super känns som rena leksaken jämfört med denna. Men visst, har man en 300D är det kanske det man är ute efter.. :)

bjanha skrev:
Jag kan varmt rekommendera ovanstående blixt (Metz 54 MZ-3) då jag har en själv. Sigma EF-500 DG Super känns som rena leksaken jämfört med denna. Men visst, har man en 300D är det kanske det man är ute efter.. :)

Det var ju ett evigt tjat! trött på 300d-plastsnacket!
Denna tråd handlar om att köpa en så bra blixt som möjligt på en begränsad budget om 2000 spänn!

kom med konstruktiva råd istället!

h/mats

Senast ändrad:
Sigma.

Sigma EF-500 DG Super helt klart, över en 550EX.

Billigare, men ger precis samma prestanda. Har en själv och tjänade in en rejäl summa över att köpt den istället för en 550EX, även om jag köpt den som jag gjorde nu från B&H i USA.

Nästan precis 2k kostade Sigman från USA, med allt inkluderat.

Kan varmt rekommendera den.

Tack för alla tips...

Tack för alla bra tips, tror jag skall beställa Sigma EF-500 DG Super från BHPhotoVideo.com i USA, då priset verkar bli det rätta därifrån...

Jag kan nog leva med en plastig känsla så länge den leverara vad jag förväntar mig och min börs inte lägger sig ner och dör bara för att jag är fåfäng...

Några små frågor till bara, såg på cyberphota att dom säljer den i flera versioner (1 för varje kamera märke) och det fanns bara en version på B&P. Finns det flera versioner eller är det bara cyberphoto som försökt vara pedagogiska för ovana köpare? Sen undrar jag om någon har erfarenhet av BHPhotoVideo.com och hur det funkade..

Opps, jag svarar själv...

Såg just att jag kollat lite dåligt på B&H det fanns visst special versioner för varje märke även där... Så nu vet jag :)

Jag antar att alla dessa blixtar är fullt E-TTL-kompatibla med Canons alla digitalkameror med blixtsko? (inkl. min G3)
Själv har jag tidigare funderat på Sunpak PZ40X men gillar inte att den inte går att vinkla sidledes.

Re: Tack för alla tips...

cihlin skrev:
Såg på cyberphota att dom säljer den i flera versioner (1 för varje kamera märke) och det fanns bara en version på B&P. Finns det flera versioner eller är det bara cyberphoto som försökt vara pedagogiska för ovana köpare? Sen undrar jag om någon har erfarenhet av BHPhotoVideo.com och hur det funkade..

Klart det finns olika versioner, alla kameror har ju inte samma typ av kamerasko. Så är det när man handlar piratgrejer, inga garantier finns det heller för att det funkar till 100%. ;)

Det viktigaste enligt mig om man ska ha en blixt till 300D är att blixten har exponeringskompensation, detta pga att 300D inte har någon sådan funktion i kameran (för blixten alltså).

Att exempelvis använda upplättningsblixt utan att ha möjlighet att blixtexponeringskompensera går inte, man kan då inte uppnå ett bra resultat.

Jag kompenserar i princip alltid blixten även vid svagt ljus, detta för att uppnå vissa effekter. Om man vill blanda befintligt ljus med blixtljus för att uppnå ett naturligare ljus så brukar man ofta få kompensera ned blixten lite.

Sigman har funktionen, dom mindre Canonblixtarna har det inte...

Köp Sigman!

Sigma...

Min nya (2 veckor) Sigma fungerade på jobbet,men när jag kom hem och ville lära mig slavblixtfunktionen så hade den lagt av... Det tog 30 minuter innan jag fattade att problemet var att blixten lagt av (inte heller testknappen fungerade) och inte att slavfunktionen inte fungerade.

Det blir spännande att knalla upp till Expert i morgon och se hur det fungerar med internationell garanti (min är köpt via B&H Photo)

Typiskt eftersom jag tyckte att jag hade börjat begripa blixten och ville lära mig använda den ordentligt...

--jalle

någon som har lyckats fjärrstyra en Ef-500 dg super på full styrka (1/1) med 300d:s inbyggda blixt?

blixten löses ut för mig men ljuset syns inte på bilden.. helskumt. funkar med styrka 1/2

lutfisk skrev:
någon som har lyckats fjärrstyra en Ef-500 dg super på full styrka (1/1) med 300d:s inbyggda blixt?

blixten löses ut för mig men ljuset syns inte på bilden.. helskumt. funkar med styrka 1/2

Kan det vara så att blixten löser ut av kamerans förblixt, och inte hinner ladda upp till huvudblixten? Vid halv effekt tar det kortare tid att ladda upp, så då hinner den.

det trodde jag också
här är en bild tagen med 1 sek slutartid med bländare 32 och iso 100
blixten står på full styrka. jag ser med mina ögon att blixten löses ut när jag tar bilden. detta verkar helt orimligt eftersom att sigman kan väll knappas lösas ut innan blixten på 300d...? jag fattar ingenting

Bilagor

• blixt.jpg
    blixt.jpg
    23.5 KB · Visningar: 185
ANNONS
Götaplatsens Foto