Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tappat framkallningsjusteringar i LR

Produkter
(logga in för att koppla)

johanfk

Aktiv medlem
Hej,

Har gjort ett större sorteringsarbete av bilderna i Lightroom. Har efter det tappat framkallningsjusteringar och taggar på ett stort antal bilder som jag verkligen skulle behöva.

- Vad kan ha hänt?
- Hur återställer jag det?

Jag har apple timemachine och skulle kunna gå tillbaka och hämta ev. fil från innan, men vilken då isf?

Vänliga hälsningar
Johan

Hur gjorde du när du sorterade?

Om du fortfarande ser bilderna i LR men har tappat taggar och justeringar så gissar jag att du har importerat bilderna på nytt på en ny plats. Då ser LR det som nya bilder och tappar bort historiken.

Om du bara flyttat bilderna utanför LR så bör nämligen taggar och redigeringar ligga kvar i LR och bilden vara markerad med "?" som indikation på att LR tappat bort själva originalfilen.

Att ge råd om hur du skall återställa sakernas ordning kräver nog en ganska ingående kunskap om ditt system, vad du lagrat, vad du har på backupen etc.

Hur gjorde du när du sorterade?

Om du fortfarande ser bilderna i LR men har tappat taggar och justeringar så gissar jag att du har importerat bilderna på nytt på en ny plats. Då ser LR det som nya bilder och tappar bort historiken.

Om du bara flyttat bilderna utanför LR så bör nämligen taggar och redigeringar ligga kvar i LR och bilden vara markerad med "?" som indikation på att LR tappat bort själva originalfilen.

Att ge råd om hur du skall återställa sakernas ordning kräver nog en ganska ingående kunskap om ditt system, vad du lagrat, vad du har på backupen etc.

Tack för svar. Saken är den att jag lejt bort sorteringen så jag vet ej riktigt. Men jag antar att de blivit nyimporterade till den nya platsen, låter som det.

När jag kör timemachine, kan man då köra den så att man går in i LR som det gjorde innan, eller kan man bara gå tillbaka och norpa filer?

Jag tänkte om du visste att datainfo-filen hade något särskilt namn och man på något vis kunde lyfta in den i LR och länka till bilderna som blivit nyimporterade, de har ju samma namn som tidigare.

Använder iaf MAC OS 10.7.5 och numera ligger alla bilder på en extern hd från att ha varit spridda tidigare. Dock ligger de bilder som jag söker info om kvar på samma ställe som innan (datorns inbyggda HD), bara det att LR pekar om till nya HD. Kan man styra om den sökvägen (gamla sökvägen ligger ej kvar i LR). Jag har testat importera bilderna från gamla adressen men det går ej särskilt bra, står att det ej finns några bilder att importera där.

Verkar som om du valt fel partner för sorteringen...

Den fil som innehåller databasen har ändelsen ".lrcat".

Om du kan hämta upp en gammal sådan från en backup borde du kunna göra så att du kopierar den till någonstans på din hårddisk, tex i en mapp som heter C:\LRDatabas. Dubbeklicka sedan .lrcat filen så bör Lightroom starta med denna gamla databas. Då bör du se alla keywords och redigeringar.

Bilderna kommer då sannolikt ha "?" på sig och då kan du koppla dem till originalfilerna innifrån LR, högerklicka, välj locate någonting.

Det finns dock en uppenbar risk att detta jobb blir enormt tidsödande om "sorteringen" ändrat om strukturen helt.

Om det bara är så att filerna flyttas till en annan enhet men i samma struktur, då går återkopplingen väldigt smidigt.

Jag kan ingenting om Mac så hur time-machine funkar får någon annan svara på.

mera svar:

Använder iaf MAC OS 10.7.5 och numera ligger alla bilder på en extern hd från att ha varit spridda tidigare. Dock ligger de bilder som jag söker info om kvar på samma ställe som innan (datorns inbyggda HD), bara det att LR pekar om till nya HD.

Om det är så enkelt, då borde bilderna ha ett "?"-tecken på sig och alla keywords och redigeringar ligga kvar.

Kan man styra om den sökvägen (gamla sökvägen ligger ej kvar i LR).

Ja, högerklicka och välj locate missing folder eller liknande.

Jag har testat importera bilderna från gamla adressen men det går ej särskilt bra, står att det ej finns några bilder att importera där.

Du skall INTE importera bilder - då kommer du att tappa allt tidigare jobb.

mera svar:

Om det är så enkelt, då borde bilderna ha ett "?"-tecken på sig och alla keywords och redigeringar ligga kvar.

Ja, högerklicka och välj locate missing folder eller liknande.

Du skall INTE importera bilder - då kommer du att tappa allt tidigare jobb.

Hej,

Jag testar dessa förslag, stort tack för hjälpen! Jättehyggligt.

Mvh
Johan

ANNONS
Götaplatsens Foto