Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tar lång tid

Produkter
(logga in för att koppla)

Snolle

Aktiv medlem
Hej
Jag har precis införskaffat mig en nikon d60 ca 1 vecka gammal. Sen for jag till turkiet, med kameran med förstås. Men nu är det så att när jag stoppade ner den i väskan så har kameran kommit på "on", så den har varit på, jag vet inte hur länge. Lät den vila lite och skulle fota lite, det gick som vanligt att ta kort. Men sen blir skärmen svart en liten stund och sen kommer ett tidglas fram och det tar sammanlagt 1-3 sekunder, riktigt störigt.

Någon som varit med om liknande? Vad kan det bero på? Går det att fixa?

Tackar på förhand.

Om man glömmer en D60 i on-läge så går den ner i ett viloläge efter några minuter och drar då i stort sett ingen ström. Alltså var det ingen fara med att kameran hade satts igång i väskan. Jag har glömt min D60 i on-läge i c:a ett dygn och sen fotat långt över 100 bilder på den laddningen.

Ang. timmglaset så är det bara att kameran arbetar efter att du tagit kort. Du har antagligen D-lighting igång, och när man tagit c:a 5 bilder snabbt efter varandra så måste kameran tanka över bilderna till minneskortet för att kamerans eget minne är fullt. D-lighting-funktionen gör att denna bearbetning tar lite längre tid. Så om du tycker det är jobbigt att vänta så stäng av så mycket av bearbetning av bilderna som möjligt (skärpning, D-lighting, ökad mättnad, osv...). Detta kan du fixa till i datorn i efterhand.

Om man glömmer en D60 i on-läge så går den ner i ett viloläge efter några minuter och drar då i stort sett ingen ström. Alltså var det ingen fara med att kameran hade satts igång i väskan. Jag har glömt min D60 i on-läge i c:a ett dygn och sen fotat långt över 100 bilder på den laddningen.

Ang. timmglaset så är det bara att kameran arbetar efter att du tagit kort. Du har antagligen D-lighting igång, och när man tagit c:a 5 bilder snabbt efter varandra så måste kameran tanka över bilderna till minneskortet för att kamerans eget minne är fullt. D-lighting-funktionen gör att denna bearbetning tar lite längre tid. Så om du tycker det är jobbigt att vänta så stäng av så mycket av bearbetning av bilderna som möjligt (skärpning, D-lighting, ökad mättnad, osv...). Detta kan du fixa till i datorn i efterhand.

haha, känner mig riktigt dålig nu. Stängde av d-lightning och det gick mycket bättre :D. Ja, jag skyller på att jag är nybörjade, det tycker jag att jag borde få göra:). Tack AndyK, blev riktigt orolig att batteriet var sönder.

ANNONS
Götaplatsens Foto