Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tejp till passepartou

Produkter
(logga in för att koppla)

Llindberg

Aktiv medlem
Hej,

ska montera en del bilder och undrar om man behöver särskild tejp när man ska montera på passepartou? Någon som vet?

/Lars

Om du är rädd om bilderna så ska du använda syra- och ligninfri monteringstejp, finns att köpa i butiker som har konstnärsmateriel och hos ram-makare. Självklart förutsätter det att även kartongen är syrafri, annars kvittar det. Använd inte vanlig tejp, frystejp etc.
Anledningen är att syran föråldrar bilden snabbare,

Tejpa heller inte fast bilden runt hela kanten utan bara en bit i varje hörn upptill.

Har du gjort så här så har du gjort vad du kan för bilderna, sen är det naturligtvis upp till var och en att avgöra själv...

Lycka till

/Micke (och hans ram-makande sambo Anna)

Här är en länk till en gammal tråd med en beskrivning om hur man monterar bilder.
passepartout hjälp
Jag monterade bilderna till min senaste utställning enligt den beskrivningen, och det blir garanterat jättebra.

Scott MAGIC skall vara en arkivbeständig tejp som är Ph-neutral och testad av något Ernst-Willhelm-institut (eller något sådant). Gulnar inte heller sägs det.

Billigare än sådan där konstnärs-tejp som skall fuktas. Sedan undrar jag hur arkivbeständig sådan tejp blir när man fuktar den med saliv som jag sett vissa göra? Har du sådan tejp så fukta den åtminstone med kranvatten.

Fiberpapper som addhessivmonterats på syrafritt bakstycke brukar jag tejpa (konstnärs-tejp) runt om hela (bakstycket mot syrafri passpartout så att själva fotot inte vidrör passpartout). I och med att bakstycket är tjock papp har jag resonerat så att med den tjockleken så borde inte papperat röra sig så mycket

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto