Annons

Teknikutveckling - en betraktelse

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag vet inte om man bör förlita sig på dagens sociala medier och moln för framtiden. Vad händer om eller när Google eller Facebook lägger av eller går i konkurs, vilket kan hända även de största drakarna? När inkomstkällorna försvinner, t.ex. möjligheten att sälja information om oss till hugade spekulanter, finns det nog inte tillräckligt starka incitament för att lagra våra bilder och annat gratis i energislukande serverhallar.
Bra poäng. Hur länge ligger det digitala släktarkivet kvar på nätet när förvaltaren dött och ingen kommit ihåg att betala månadsavgiften istället för denne? Hur får man samma arkiv överfört på ny förvaltare? Hur fjärrstyr man en sådan process om man har grejorna i molnet som rent fysiskt består av en lagringsyta någonstans i USA bara för att ta ett litet exempel.

Vi har behandlat långtidslagringens problem ett antal ggr på FS men jag undrar om vi kommit så mycket längre än för 10 år sedan rent praktiskt. Märkligt nog så är detta som är något av det viktigaste som finns med det digitala verkligen inte imponerat på mig när det gäller den praktiska teknikutvecklingen för att lösa dessa problem. Molnet, molnet, molnet ??? Nu har många börjat lägga sina grejor där men är det verkligen en bra utveckling på sikt? Det undrar jag verkligen om det är så många som vet något substantiellt om idag.
 

PMD

Aktiv medlem
Du tror verkligen att en AI skulle kunna producera ett konstverk som Anna Claréns film, för att återanvända det exemplet?
Javisst. Det kommer inte att hända i övermorgon, men förmodligen inom hundra år. (Jag är lite konservativ när det gäller att gissa när singulariteten kommer att inträffa).

Eller för att ta något helt annat, Josef Albers bok om färg och hur det påverkar människor. Just på grund av att den boken bygger på något helt annat än de enskilda färgernas inverkan, utan på grund av hur olika kombinationer av färger påverkar oss.
Jag är övertygad om att vi snart kommer få en AI som skapar bilder som är baserad utifrån en rad parametrar som vi anger. Men för mig är det paint by numbers, även om på en oerhört mycket mer sofistikerad nivå.
AI är betydligt mer än en rad parametrar som vi anger.
 

jeduven

Aktiv medlem
.....

AI är betydligt mer än en rad parametrar som vi anger.
...men som aldrig kommer att innehålla någon som helst form av personlighet.

Klart opersonliga robotar är enkelt att skapa med "AI" men vad ska vi med dessa till då det redan finns medströmsflytande trendrobotar i överflöd....
 

stefohl

Aktiv medlem
Javisst. Det kommer inte att hända i övermorgon, men förmodligen inom hundra år. (Jag är lite konservativ när det gäller att gissa när singulariteten kommer att inträffa).


AI är betydligt mer än en rad parametrar som vi anger.
Visst är det så, men AI är ju något som vi skapar, den skapar innanför de ramar som människan ger den. Det fanns ju ett paradexempel för ett slag sedan vad Google innebär. Om man gjorde en sökning på Black men are fick man upp ett rad sökförslag, där de första var djupt rasistiska, bland annat bilder på gorillor. Boken Algorithms of Oppression ger en djupare bild (har inte hunnit så långt i den, men är bland de viktigare böckerna jag läst på ett bra tag).

Så då undrar jag hur du tror att vi skulle lägga ner stora forskningsresurser på att skapa en AI som kanske kan konkurrera med mänsklig erfarenhet, när det finns så gigantiska områden där AI verkligen ka betyda mycket. Och frågan är inte retorisk, den är nyfiken.
 

stefohl

Aktiv medlem
Bra poäng. Hur länge ligger det digitala släktarkivet kvar på nätet när förvaltaren dött och ingen kommit ihåg att betala månadsavgiften istället för denne? Hur får man samma arkiv överfört på ny förvaltare? Hur fjärrstyr man en sådan process om man har grejorna i molnet som rent fysiskt består av en lagringsyta någonstans i USA bara för att ta ett litet exempel.

Vi har behandlat långtidslagringens problem ett antal ggr på FS men jag undrar om vi kommit så mycket längre än för 10 år sedan rent praktiskt. Märkligt nog så är detta som är något av det viktigaste som finns med det digitala verkligen inte imponerat på mig när det gäller den praktiska teknikutvecklingen för att lösa dessa problem. Molnet, molnet, molnet ??? Nu har många börjat lägga sina grejor där men är det verkligen en bra utveckling på sikt? Det undrar jag verkligen om det är så många som vet något substantiellt om idag.
Men du som arbetat så mycket med museer borde väl dra en lans för att det inte är privata företag som ska sköta detta, det är ju en roll som museerna har som sin roll som samtidsdokumentärer. Se vad institutioner som Jamtli gör. Och nu tar jag upp dem för jag har jobbat mest med dem. Det kanske finns andra länsmuseer som gjort mera, vad vet jag.

Vad som saknas är ett museum för fotografi. Och jag räknar inte bort Fotografiskas roll, tycker de gör en stor insats för att bredda intresset för fotografi. Men de har aldrig velat spela de andra roller som ett fotografiskt museum skulle spela, det vill säga samla in väsentliga samlingar av svenska fotografiska konstnärer. Vad händer med bilder från Tuija Lindström, Yngve Baum med flera bortgångna fotografer. Och nu vet jag att det finns lösningar för dessa två, men det blir alltid spridda insatser än från den ena, än från den andra institutionen. Och det är inte alltid att de har de resurser som behövs för att ta hand om deras arv på rätt sätt. Och också dessa privatpersoner som gör stora insatser, men inte har tillgång til kylrum eller har råd att köpa in arkivbeständiga negativfickor eller mellanläggspapper occh syrafria förvaringslådor.
 

Lahn

Aktiv medlem
Javisst. Det kommer inte att hända i övermorgon, men förmodligen inom hundra år. (Jag är lite konservativ när det gäller att gissa när singulariteten kommer att inträffa).


AI är betydligt mer än en rad parametrar som vi anger.
Om vi titta på exemplet med IBM´s GO "spelare". Den lär sig på tre dager spela bättre än vilken människa som helst, genom trial and error principen att spela mot sig själv. Genom dessa miljoner spel den spela per timme kommer datorn på drag som människor inte har tänkt på. Det låta väldigt smart.

Men intelligens är inte att lösa ett problem genom att testa, sådant gör professorns assistent. Professorn tänka sig ut själva spelet, som GO. Det har jag svårt för att ser en dator göra. Eftersom det inte finns nyfikenhet och drivkraft, utan det är det väldigt svårt att blir kreativ. Datorn spela inte Go för att den vill vinna eller älskar att leka. Den gör bara i oändliga rutiner det man programmera den till, men mycket snabbare än en människa.

Om en människa spela Go kan han tar sina erfarenheter med i den riktiga värden och använda dessa på ett abstrakt set. En världsmästaredator i GO kan inte ens spela fia med knuff.
 

PMD

Aktiv medlem
Visst är det så, men AI är ju något som vi skapar, den skapar innanför de ramar som människan ger den. Det fanns ju ett paradexempel för ett slag sedan vad Google innebär. Om man gjorde en sökning på Black men are fick man upp ett rad sökförslag, där de första var djupt rasistiska, bland annat bilder på gorillor. Boken Algorithms of Oppression ger en djupare bild (har inte hunnit så långt i den, men är bland de viktigare böckerna jag läst på ett bra tag).
Det där var väl ett tag sen? Det görs stora framsteg hela tiden på det här området.

Observera att de flesta experter på området tror att det kommer att ta 20-30 år innan singulariteten (när AI har nått den nivå att den kan förbättra sig på egen hand) inträffar, så vi har några år kvar att vara kreativa. :)

Så då undrar jag hur du tror att vi skulle lägga ner stora forskningsresurser på att skapa en AI som kanske kan konkurrera med mänsklig erfarenhet, när det finns så gigantiska områden där AI verkligen ka betyda mycket. Och frågan är inte retorisk, den är nyfiken.
Det ena hänger ihop med det andra. Det första är en bieffekt av det andra.

Och det finns forskare som är genuint intresserade av att efterlikna mänsklig intelligens, helt enkelt för att det är ett mycket intressant problem.
 

stefohl

Aktiv medlem
Och det finns forskare som är genuint intresserade av att efterlikna mänsklig intelligens, helt enkelt för att det är ett mycket intressant problem.
Mänsklig intilligens och konstnärlig kreativitet behöver nödvändigvis inte ha med varandra att göra.
 

PMD

Aktiv medlem
Mänsklig intilligens och konstnärlig kreativitet behöver nödvändigvis inte ha med varandra att göra.
Njae jo jag vet inte riktigt det beror på hur du menar.

Konstnärlig kreativitet med höjd tycker jag än så länge bara finns hos djur med mänsklig intelligens.
 
ANNONS