Annons

Telekonverter

Produkter
(logga in för att koppla)

ArneBerne

Aktiv medlem
Vilken telekonverter ska man välja till ett 70-200/2.8 VR. Är det stor kvalitetsskillnad mellan Nikons egen och exempelvis Sigma. Är det ok med 2ggr till detta objektiv.

Hälsningar
Arne

Jag skulle inte tveka en sekund! Absolut Nikons egna. Hade själv tidigare ett Nikon 300/4 och med den passade inte Sigmans 1.4 konverter alls.Det blev en fruktansvärd vinjettering på alla bilder. Kanhända att den nya konv. passar men det lönar sig nog att satsa lite mer på org. Själv har jag idag Nikons 1.7X som jag använde tillsammans med mitt 300/2.8. Med 70-200:an kan ju saken vara annorlunda men Nikons konverter är ju anpassad för den.Nikon 1.4x tillsammans med 70-200 låter nog som det vettigaste alternativet.

Senast ändrad:
Vad är det bästa köpet generellt av konverter. Jag kanske inte har råd att köpa en konverter per objektiv. Har idag ett 70/200 och kanske skaffar mig ett 300 på sikt. Är det 1.4, 1.7 eller 2.0 man bör investera i.

Arne

Det beror ju till viss del på vad du skall plåta.
Lite kvalitetsförlust får du också räkna med ju större konvertern blir. Skillnaden mellan 1.4 o 1.7 är inte särskilt stor tror jag men med 2.0 kan nog en viss försämring ev. märkas. Dessutom förlorar du ju mindre i ljusstyrka med en kort konv. Själv är jag väldigt nöjd med 1.7:an som ju är lite av en kompromiss.

Jag använder ett TC-17EII till mitt 70-200. Inget snack om att kvaliteten påverkas så jag skulle i ditt ställe undvika att gå längre.

ANNONS