Annons

Telekonverter

Produkter
(logga in för att koppla)

LCF

Avslutat medlemskap
Hej

Jag håller på att införskaffa ett canon EF 300/4L
och jag ska köpa en 1,4x konverter. Jag har tyvärr inte obegränsatt med pengar utan det står mellan en kenko pro och sigmas med APO-glas. En begagnad originalkonverter vore inte fel men de jag hittat ligger åtminstone en tusing högre i pris.

Därför undrar jag vilken av ovanstående modeller som ger minst förlust kvalitémässigt sett.

Tack på förhand
lcf

De jämförande tester jag sett indikerar att de är ganska likvärdiga, ev. med någon liten övervikt till Kenkos fördel (eller Tamron PRO, samma konverter under annat namn).

På Sigma sticker linspaketet dessutom ut en del och är därför inkompatibel med vissa linser.

/Martin

Original

Jo det vore det optimala men den kostar lite för mycket för tillfället eftersom det blir både en 300/4l, konverter, övrig kringutrustning samt kurs nu denna månad så tyvärr.

Tack för ditt snabba svar Martin!

lcf

Hej

Om du är i närheten av Karlskoga skulle du kunna få prova själv. Har 1.4, 1.7 och 2x varianter.
Solinor och Kenko.

Roine

Hmm. Ett konvertertest kommer att presenteras här på sidan i slutet av Januari. Men jag kan bara säga att efter noga forskning på nätet vore det ren skam att sätta något annat än en EF 1.4x konverter.

En Sigma 1.4x kostar 2200:- och en Kenko PRO300 kostar 2000:-

Den extra tusingen som en begagnad EF 1.4 x konverter kostar är det nog värt.

Hej

Har fått den uppfattningen också.

Men PRO konvertern på en 300/2.8L fick jag som tips av en amerikan att "man kan inte se skillnaden" då jag hade andra frågor kring objektivet.

Ser fram emot testen.

Roine

Jeppe skrev:
Hmm. Ett konvertertest kommer att presenteras här på sidan i slutet av Januari. Men jag kan bara säga att efter noga forskning på nätet vore det ren skam att sätta något annat än en EF 1.4x konverter.

En Sigma 1.4x kostar 2200:- och en Kenko PRO300 kostar 2000:-

Den extra tusingen som en begagnad EF 1.4 x konverter kostar är det nog värt.

Blev det något konvertertest? Och i så fall, var kan jag hitta det?

Passar på att kasta in en annan fråga i denna.

Jag köpte nyligen en EF 2x konverter, men upptäckte igår att det finns en äldre version och en nyare.

Jag har den gamla och funderar på om det är någon större skillnad på dom ?

Används enbart till 70-200/2.8L.

Mvh / Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto