Zilch
Guest
sagan skrev:
10D har oxå PC-kontakt.
Errhhmmm vill inte leka bessiwisser men jag skrev "uttag för studio blixtar OCH manuell färgtemp/vitbalans"
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
sagan skrev:
10D har oxå PC-kontakt.
sagan skrev:
Vad är det som är extra med det (manuell vitbalans har ju nästan alla digitalkameror, även kompakter)? är det något särskilt sätt att ställa in vitbalansen menar du?
Damocles skrev:
Magnus(och alla andra med 20D) - hur har du(ni) upplevt ovanstående saker på din(era) 20D.
Jag mår illa av den, känns väldigt seg/begränsad jämfört med C1.RolandM skrev:
Grattis till era kameror. Innan jag besämmer för att bli en i gänget med 20D undrar jag hur Canons bifogade RAW-konverterare fungerar, är den lättarbetad, eller är den oanvändbar, använder ni den?
Den är minst lika välbyggd som 10D - fast något mindre, vilket gör att vissa tycker den känns lite mer "leksak" än 10D. Själv skulle jag aldrig gå tillbaka till 10D nu.melker2001 skrev:
En svar som jag inte hitta trots 8 sidor om än det ena och än det andra, känns kameran lika välbyggd som 10D eller är det 300D/D70 känsla i kameran? för mig är det lika viktigt som bilkvaliten då kameran skall hänga med dagligen men inte som pressfotograf.
// Håkan
RolandM skrev:
Grattis till era kameror. Innan jag besämmer för att bli en i gänget med 20D undrar jag hur Canons bifogade RAW-konverterare fungerar, är den lättarbetad, eller är den oanvändbar, använder ni den?
Janne, jag har bestämt mig för att lägga upp den absolut första bilden jag tar med min 20D, bara jag får hem den först så.Arleklint skrev:
Mycket snack och lite bilder... Ni är ju ett gäng som fått era kameror. Var är bilderna?
alcedo [E.F.S] skrev:
Manuell inställning av Kelvingrader i steg om 100, mellan 2800 och 10000 finns även i 10D. Den har också WB bracketing. Vet inte hur 20D's WB bracketing fungerar så jag kan inte uttala mig om den funktionen är ny eller inte, men sett till manuella inställningar av vitbalans så tror jag inte att 20D kan några konster som inte 10D kan, förutom att den nya EX580-blixten kan finjustera vitbalansen när batterierna i blixten börjar bli dåliga.
Den har en del abbrovinklar ja. E-TTL 2 är väl det som kommer först till hands men sen har den ju en vitbalans shift funktion. Du kan välja att skifta vitbalansen åt valfri rikting, inte bara i kelvingrader utan mot blått, gult, grönt och magenta. Du kan även köra med bracket +/- på valfri axel av blått/gult och grönt/magenta. Dock kan du inte få en bracket som shiftar båda axlarna samtidigt. Dpreview har en riktigt bra genomgång av alla funktioner om du har intresse av att kolla på den.alcedo [E.F.S] skrev:Vet inte hur 20D's WB bracketing fungerar så jag kan inte uttala mig om den funktionen är ny eller inte, men sett till manuella inställningar av vitbalans så tror jag inte att 20D kan några konster som inte 10D kan,
Damocles skrev:
Dpreview har en riktigt bra genomgång av alla funktioner om du har intresse av att kolla på den.
Vet inte hur 10D har på sin PC-synk, men 20D har iaf ingen polaritet och klarar upp till 250V. Sen bör inte den vanliga blixtskon användas till något annat än blixtar/ir-sändare. Jag skulle gissa på att blixtskon följer Canons 6 volts rekomendation eller så. Båda kan dock användas samtidigt.
Zilch skrev:
Jo jag har läst den och det är mycket därifrån som iallafall jag fick upplevelsen av att 20D var första kameran man verkligen kan jobba med i studio miljö förutom 1 serien som jag själv har.
Tack för bilderna Andreas,hoynala skrev:
Mina första 2 bilder med min 20D...
( OBS! direkt från kameran... )
http://www.andystudios.com/20d.htm
Bilder från mig kommer när jag får tid och när vädret tillåter mig att ta bilder utomhus. Tror inte det är så intressant för er att se mina sunkiga "förbannade väder, men jag ska minsann fota mina tapeter bara för att jag har ny kamera"-testbilder. För övrigt behandlar det här forumet just teknikfrågor.nomis skrev:
Tack för bilderna Andreas,
Märkligt att det bara Andreas har lyckats framkalla några bilder, vad gör ni andra som har fått sina nya finna Canon 20D, eller bara teknik snacket som är så intressant.