Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Test av 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad är det som är extra med det (manuell vitbalans har ju nästan alla digitalkameror, även kompakter)? är det något särskilt sätt att ställa in vitbalansen menar du?

Då tror jag den nya WB skiftfunktonen kan vara rätt användbar om något.

Nu till lite kritik, en fingerskåra vore trevligt att ha.

Multikontrollern är inte helt reko åt alla håll och kanter, speciellt jobbig tyckte jag fokuspunkten kl 2 var, men det kanske bara är mina fingrar eller min kamera. Får kolla på någon annans på mosebacke någon gång. Dessutom är den skitliten. Tycker synd om dom med stora händer eller som ens försöker använda handskar.

En Custom Function inställning där det finns möjlighet till direktval av fokuspunkt via multikontrollern samtidigt som hjulet ska kunna användas om man trycker på AF-point knappen.
Just nu får man välja mellan direktval med antingen multikontroller eller quickdial, alternativt kunna använda båda, men då först efter man har tryck på AF-punkt knappen.

Magnus(och alla andra med 20D) - hur har du(ni) upplevt ovanstående saker på din(era) 20D.

sagan skrev:
Vad är det som är extra med det (manuell vitbalans har ju nästan alla digitalkameror, även kompakter)? är det något särskilt sätt att ställa in vitbalansen menar du?

Jag kanske är ute och cyklar totalt men det jag försökte få fram är att jag inte sett eller upplevt att du haft så mycket möjligheter till manuella inställningar gällande både färtemperatur och vitbalans samt PC kontakt för studio blixtar m.m. på någon annan kamera i den klassen/prisnivån.

Alltså att kunna t ex ställa färg temp på 100 steg i kelvin eller som nu Peter påpekade om den nya WB skiftfunktonen.

För mig har dessa mer custom manuella fuktioner varit begränsade till de dyrare kamerorna.

Rent allmänt är min uppfattning att 20D på nått sett fört tekniken och möjligheterna från det dyra 1 seriens kameror ner till även de billigare kamerorna eller ??

För mig var ju 10D ett insteg i DSLR och 300D enbart en fattig nerbantad version på samma. Medans om man ville ha nått riktigt var man tvungen att ta steget upp i 1 serien. Nu finns det mesta man kan tänka sig i 20D redan och man slipper hoppa enda upp till proffs 1 serien för att kanske enbart få tag på ett par små saker man behöver men saknat.

Mycket natt flum men jag hoppas ni förstår min tanke.

Manuell inställning av Kelvingrader i steg om 100, mellan 2800 och 10000 finns även i 10D. Den har också WB bracketing. Vet inte hur 20D's WB bracketing fungerar så jag kan inte uttala mig om den funktionen är ny eller inte, men sett till manuella inställningar av vitbalans så tror jag inte att 20D kan några konster som inte 10D kan, förutom att den nya EX580-blixten kan finjustera vitbalansen när batterierna i blixten börjar bli dåliga.

Damocles skrev:
Magnus(och alla andra med 20D) - hur har du(ni) upplevt ovanstående saker på din(era) 20D.

Jag har ställt in min 20D så att jag väljer fokuspunkt med stora ratten bak. Då fungerar den precis som min 1D mark II och min 1V som båda är inställda på 9 AF-punkter inställning med ratten.

Detta är det snabbaste och exaktaste sättet att jobba på tycker jag.

Att exponeringskompensationen flyttas till AF-punktvalsknappen ser jag bara som en fördel. Att ställa in exponeringskompensation är inget jag behöver göra lika snabbt som fokuspunkt och dessutom vil jag väldigt ogärna råka ändra av misstag.

Även vid manuellt tycker jag att det är bra att bländaren ställs in med AF-punktknappen (så funkar det på alla Eos innan Eos 10). Risken för att oavsiktligt ändra bländare minimeras.

jag är intte heller nöjd med precisionen i joysticken. nu använder jag den bara till när man ska manövrera i redan tagna bilder. Jag tycker det är smidigare att amvända de vanliga rattarna som känns exaktare. Home-knappen på 10D och ettorna hade gärna fått vara kvar, den kan man ju programmera till mycket, som att direkt hitta mitt-AF-punkten.

Jag är grymt impad av vitbalanseringen som verkar ha blivit mycket bättre än mot t ex mark II.

- - -

När det gäller 20D vs mark II så tycker jag att 20D är så bra att den är det bästa valet för de flesta hobbyfotografer.

För proffs finns det dock en hel del saker som talar till mark II:ans fördel och som är värd sina slantar.

- 1,3x sensor (uppenbart...) För att få en ljusstark vidvinkelzoom måste du ha 1,3x.

- Snabbare. När jag plåtar sport så är ögonblicken så korta och man vill görna ha så många bilder som möjligt per sekund. Ser är ju inte ens under en hel sekund som ögonblicket varar. 12 bilder per sekund hade varit trevligt. Men mark II har dubbla digic II mot 20Ds enkla för at få 8,5 bild per sekund. Slutaren och spegeln klarar minst 10 bilder per sekund (som 1V HS) så snabbare kommer väl om inte fullformatsensor prioriteras högre.

mark II skriver dessutom ungefär dubbelt så snabbt som 20D på kortet. Med Ultra II SD så skriver kameran med 7MB/s mot 3,5 på 20D. Med CF-kort skrivet mark II ca 5MB/s. Det är dock mest när man plåtar intensivt med RAW som denna skillnad är viktig.

- Buffert. Vid sportfoto, pressfoto och porträtt/mode är bufferten viktig. 6 RAW-bilder i buffert i 20D är lite väl lite för mig som plåtar intensivt och nästan bara i RAW. mark II klarar 20 bilder i RAW och det händer att jag slår i taket trots snabba kort.

- Sökaren. Det är stor skillnad mot sökaren i mark II och 20D. Dels har du fler AF-punkter som kan vara en fördel, men du har framförallt en bättre och större sökare. Ska man plåta med kameran varje dag är det viktigt. När man hoppar från den ena till den andra blir skillnaden påtaglig.

- Huset. Det är en jäkla skillnad på husen. Som natt och dag. Titta på en Eos 1V HS som kostar 23 000. Du får betala som en 20D mellan för att få en mark II. Mark II är rimligt prissatt. Ser man hur kameran är byggt, att den har större sensor och sökare så är priset rimligt. Sen är det en helt annan sak att det är overkill för många - även proffs. 20D kommer att tas emot med varma händer av alla prismedvetna frilansare, lokaltidningar och proffs som inte gillar tunga åbäken.

- Displayen. jag fattar inte att 20D har en så fjuttig display, men det är antagligen för att hålla priset på rätt nivå. Tyvärr behöver man zooma för att kolla skärpan ordentligt, men mark II är detta inte lika nödvändigt. Minolta D7Ds display verkar ju vara en dröm.

Grattis till era kameror. Innan jag besämmer för att bli en i gänget med 20D undrar jag hur Canons bifogade RAW-konverterare fungerar, är den lättarbetad, eller är den oanvändbar, använder ni den?

Välbyggd?

En svar som jag inte hitta trots 8 sidor om än det ena och än det andra, känns kameran lika välbyggd som 10D eller är det 300D/D70 känsla i kameran? för mig är det lika viktigt som bilkvaliten då kameran skall hänga med dagligen men inte som pressfotograf.

// Håkan

RolandM skrev:
Grattis till era kameror. Innan jag besämmer för att bli en i gänget med 20D undrar jag hur Canons bifogade RAW-konverterare fungerar, är den lättarbetad, eller är den oanvändbar, använder ni den?
Jag mår illa av den, känns väldigt seg/begränsad jämfört med C1.

Re: Välbyggd?

melker2001 skrev:
En svar som jag inte hitta trots 8 sidor om än det ena och än det andra, känns kameran lika välbyggd som 10D eller är det 300D/D70 känsla i kameran? för mig är det lika viktigt som bilkvaliten då kameran skall hänga med dagligen men inte som pressfotograf.

// Håkan
Den är minst lika välbyggd som 10D - fast något mindre, vilket gör att vissa tycker den känns lite mer "leksak" än 10D. Själv skulle jag aldrig gå tillbaka till 10D nu. :)

RolandM skrev:

Den medföljande programvaran DPP är mycket snarlik C1 i arbetsflödet och innehåller det mesta som C1 har. Dock krävs det lite mera musklick för att åstakomma samma saker, men den är enligt mig den näst snabbaste konverteraren som jag har jobbat med (kan jämföra med Photoshop, Breeze Browser och den gamla Canonkonverteraren). Min betygsättning för att snabbt åstakomma JPEG eller TIFF-filer är:

Capture One Betyg 5
Canon DPP Betyg 4
Breeze Browser Betyg 2
Photoshop Betyg 2
Canons gamla betyg 1

Arleklint skrev:
Mycket snack och lite bilder... Ni är ju ett gäng som fått era kameror. Var är bilderna?
Janne, jag har bestämt mig för att lägga upp den absolut första bilden jag tar med min 20D, bara jag får hem den först så. ;)
Kan bli en macrobild.

alcedo [E.F.S] skrev:
Manuell inställning av Kelvingrader i steg om 100, mellan 2800 och 10000 finns även i 10D. Den har också WB bracketing. Vet inte hur 20D's WB bracketing fungerar så jag kan inte uttala mig om den funktionen är ny eller inte, men sett till manuella inställningar av vitbalans så tror jag inte att 20D kan några konster som inte 10D kan, förutom att den nya EX580-blixten kan finjustera vitbalansen när batterierna i blixten börjar bli dåliga.

Åfan men då har jag missat det totalt de få gånger jag använt 10D. Får man ju be om allmänt ursäkt isåfall.

alcedo [E.F.S] skrev:Vet inte hur 20D's WB bracketing fungerar så jag kan inte uttala mig om den funktionen är ny eller inte, men sett till manuella inställningar av vitbalans så tror jag inte att 20D kan några konster som inte 10D kan,
Den har en del abbrovinklar ja. E-TTL 2 är väl det som kommer först till hands men sen har den ju en vitbalans shift funktion. Du kan välja att skifta vitbalansen åt valfri rikting, inte bara i kelvingrader utan mot blått, gult, grönt och magenta. Du kan även köra med bracket +/- på valfri axel av blått/gult och grönt/magenta. Dock kan du inte få en bracket som shiftar båda axlarna samtidigt. Dpreview har en riktigt bra genomgång av alla funktioner om du har intresse av att kolla på den.

Vitbalansskift är ju främst användbart i konstljusmiöljöner. Alla lampor är ju inte likvärdiga i sitt spektrum och följer färgbalansen enligt kelvingraderna.

Vet inte hur 10D har på sin PC-synk, men 20D har iaf ingen polaritet och klarar upp till 250V. Sen bör inte den vanliga blixtskon användas till något annat än blixtar/ir-sändare. Jag skulle gissa på att blixtskon följer Canons 6 volts rekomendation eller så. Båda kan dock användas samtidigt.

Senast ändrad:
Damocles skrev:
Dpreview har en riktigt bra genomgång av alla funktioner om du har intresse av att kolla på den.

Vet inte hur 10D har på sin PC-synk, men 20D har iaf ingen polaritet och klarar upp till 250V. Sen bör inte den vanliga blixtskon användas till något annat än blixtar/ir-sändare. Jag skulle gissa på att blixtskon följer Canons 6 volts rekomendation eller så. Båda kan dock användas samtidigt.

Jo jag har läst den och det är mycket därifrån som iallafall jag fick upplevelsen av att 20D var första kameran man verkligen kan jobba med i studio miljö förutom 1 serien som jag själv har.

Zilch skrev:
Jo jag har läst den och det är mycket därifrån som iallafall jag fick upplevelsen av att 20D var första kameran man verkligen kan jobba med i studio miljö förutom 1 serien som jag själv har.

Öh, va? Varför skulle man inte kunna jobba i studio med annat än 1-serien? Jag har då kunnat göra med med en himla massa annat, bland annat D30, 10D och G2. Eller är det verkligen sant att kameran gör fotografen? ;-)

Jag har några bilder uppe, men det var bara för att testa att kameran fungerade och hur det var med ISO 3200 inställt.

Jag har som sagt lovat mig själv att fixa mina skannade rullar innan jag börjar ordentligt. Annars kommer dom bli liggande i evighet.

Re: Re: Canon 20D - Min första 2 bilder...

nomis skrev:
Tack för bilderna Andreas,

Märkligt att det bara Andreas har lyckats framkalla några bilder, vad gör ni andra som har fått sina nya finna Canon 20D, eller bara teknik snacket som är så intressant.
Bilder från mig kommer när jag får tid och när vädret tillåter mig att ta bilder utomhus. Tror inte det är så intressant för er att se mina sunkiga "förbannade väder, men jag ska minsann fota mina tapeter bara för att jag har ny kamera"-testbilder. För övrigt behandlar det här forumet just teknikfrågor. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto