Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Test av 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
PhotoJoe skrev:
Hmm, undrar hur många det kan bli då? Är på plats 15 nu.

Ingen som vet nåt om batterigreppen? Står på plats 11 där. Verkar bli en seg höst det här. *muttrar*

Varför producerar de inte satan innan de går ut med nyheterna, så det inte blir några köer?

Yfo i göteborg har massor med grepp men inga kameror

Re: Re: Re: Re: Hänger sig

froderberg skrev:
Har inga IS-objektiv. Så tydligen kan kameran hänga sig ändå.
Vad har du för firmware-version då? Tyckte någon på DPreview sa att de hade 1.0.1, medan någon annan menade att alla har 1.0.2. Själv har jag 1.0.2.

Re: Re: Re: Re: Hänger sig

froderberg skrev:
Har inga IS-objektiv. Så tydligen kan kameran hänga sig ändå.

Ja,såg att du hade svarat så Magnus när jag själv hade skrivit mitt inlägg.Tänkte bara att det kanske var nåt gemensamt drag,men när du nu inte har nåt med IS så föll ju den teorin...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hänger sig

froderberg skrev:
1.0.2
Nu måste vi reda ut det här :)... Hur gör du när du tömmer minneskortet till datorn? Ansluter du kameran eller använder du en kortläsare? Kopplar du ifrån kameran/minneskortläsaren från datorn mjukvarumässigt innan du rycker ur kabeln? Hur tömmer du minneskortet osv?

Själv gör jag på följande sätt:
1. Stänger av kameran, tar ur kortet och sätter det i kortläsaren.
2. Tankar över bilderna.
3. Raderar bilderna via utforskaren (onödigt steg egentligen).
4. Unmountar enheten.
5. Tar ur minneskortet.
6. Sätter i minneskortet i kameran.
7. Sätter på kameran.
8. Formaterar minneskortet via menyn i kameran.
9. Sätter igång och fotar.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hänger sig

irrbloss skrev:
Nu måste vi reda ut det här :)... Hur gör du när du tömmer minneskortet till datorn? Ansluter du kameran eller använder du en kortläsare? Kopplar du ifrån kameran/minneskortläsaren från datorn mjukvarumässigt innan du rycker ur kabeln? Hur tömmer du minneskortet osv?

Förstår inte vad det har med saken att göra?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hänger sig

froderberg skrev:
Förstår inte vad det har med saken att göra?
Det är allmänt känt att vissa mp3-spelare/usb-minnen kraschar om man bara rycker ur dem utan att unmounta dem först. Sedan kan det ju vara så att om man deletar en mapp eller något på minneskortet så kanske 20D får krupp när den förvänta sig att hitta viss information på minneskortet. Kanske man måste formatera kortet varje gång man tömt det för att få rätt katalog- och filstrukturer osv. Bara en teori... :)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hänger sig

irrbloss skrev:
Det är allmänt känt att vissa mp3-spelare/usb-minnen kraschar om man bara rycker ur dem utan att unmounta dem först. Sedan kan det ju vara så att om man deletar en mapp eller något på minneskortet så kanske 20D får krupp när den förvänta sig att hitta viss information på minneskortet. Kanske man måste formatera kortet varje gång man tömt det för att få rätt katalog- och filstrukturer osv. Bara en teori... :)

Jag formaterar alltid i kameran, men just i detta fall hade jag raderat (heter det väl på svenska ..:) ) några filer på microdriven. Så din teori kan stämma.

Vis av mina tidigare misstag så rycker (unmountar är kanske facktermen?) jag inte ut microdriven för snabbt.

/M

PS. Retar dig lite för svengelskan... :)

20D - testbild

Här är en testbild, tagen med min nya 20D.
Bilden visas som den är - direkt tagen ur kameran. Alltså ingen efterredigering har gjorts.
Längst ned på sidan finns lite exif-data.

http://www.fredrikarvidsson.com/html-sidor/stekpanna.htm

Ps. Bildstorleken är "small" och jag har jag har ställt in vitbalansen genom att fotografera ett vitt papper. Kameran är inställd på "parameter 1".

Senast ändrad:
Hm.. jag förstår inte rikigt funktionen med ON/OFF knappen. Vad innebär egentligen läget med "strecket" som är ovanför "ON" läget????

kromatisk abberation?

Om man kollar på min testbild. Kolla i stekpanna och de vita reklexerna där som blir av fettet. Dessa vita relfexer har ju liksom en blå skugga...

Är det det som kallas "kromatisk abberation", eller? Kanske blandar ihop begreppen lite.

Bifogar en uppförstorad bild på den blå "skuggan"

Bilagor

• kromatisk.jpg
    kromatisk.jpg
    6.8 KB · Visningar: 478
Re: Re: Re: Hänger sig

enghell skrev:
Väntar på en 20D,men kan ju säga att min 300D har hängt sej efter att jag har använt IS-objektiv på den och endast i det fallet.Kanske kan det vara nåt som händer med just IS-objektiv och då med mer än 20D?

Har kört 70-200 IS med både 300D och 20D, inte upplevt några som helst problem (so far)

ANNONS
Götaplatsens Foto