Annons

Test av Canon EOS 1Ds MkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Niclasfoto skrev:
Huff,,, nej ännu så befinner jag mig inte i ngn kö, tyvärr;)
Jag sparar pengarna på lång sikt, på så vis så SKALL den kännas "billig" när jag köper den,,,
Tvivlar på att det blir denna jag köper. Men visst kliar det i fingrarna;)!

För mitt fotande hade det huset varit ett lyfft, helt klart.

Mvh Niclas,
Va?! Har du inget könummer? Skämt åsido, antar att det inte blir riktigt samma rusning som efter 20D... Undrar just om Janne H har något könummer... blir ju liksom ingen tråd annars där man kan följa diskussionen om var man köar och vilka leveransbesked man har fått...

:)

niklasl skrev:
Va?! Har du inget könummer? Skämt åsido, antar att det inte blir riktigt samma rusning som efter 20D... Undrar just om Janne H har något könummer... blir ju liksom ingen tråd annars där man kan följa diskussionen om var man köar och vilka leveransbesked man har fått...

Jo den är på G, förhoppningsvis redan nu i veckan.

/janne

Re: :)

Janne H skrev:
Jo den är på G, förhoppningsvis redan nu i veckan.

/janne

Samma här, väntar på att telefonen ska ringa. I andra länder har ju folk börjat få dem, så varför inte här?

Den som väntar på något gott väntar alltid för länge.

Grattis - måste kännas härligt!?
Ni 1Ds:are är så lågmälda (åtminstone jämfört med 10D/20D-hopen) - är det för att ni i större utsträckning är proffs och har en mer yrkesmässig relation till kameran eller kan också ni känna längtan och förväntan inför att få lägga händerna på det bästa som går att få i småbildsklassen?

Förresten, har du något könummer? ;-)

niklasl skrev:
Ni 1Ds:are är så lågmälda (åtminstone jämfört med 10D/20D-hopen) - är det för att ni i större utsträckning är proffs och har en mer yrkesmässig relation till kameran eller kan också ni känna längtan och förväntan inför att få lägga händerna på det bästa som går att få i småbildsklassen?

Förresten, har du något könummer? ;-)

Skulle tro att de flesta 1Ds-köpare är proffs som fokuserar på annat än själva prylarna. Och proffsen träffar väl en massa andra proffs hela dagarna och hinner "prata av sig" om tekniknyheterna med dem. :)

Själv är jag s.k. avancerad amatör med lite pengar över (för en gångs skull!) och längtar stort till att paketet ska komma. Till dess går jag på gym och förbereder mig för fotoväskans viktökning.

Könummer? Nr.1 hos en affär i Stockholm med god relation till Canon. ;-)

Kameror är bara roliga verktyg!

niklasl skrev:

Mina viktigaste verktyg är ju alla mina lampor o blixtar i studion. Kameran är ju bara ett upptagningsinstrument...om än ett roligt sådant!!
Inga verktyg gör några jobb själva, men bra verktyg är ofta en förutsättning för att kunna jobba obehindrat kompromisslöst, och ha roligt samtidigt.

Var det svaret du ville ha?

/Janne

Visst är kameran bara ett instrument... men många av oss kan ju känna den där konstiga prylglädjen över att ha tillgång till ett bra instrument, som ger en oöverträffad bildkvalitet.
Såg för många år sedan på ett galleri i Lund en drygt meterstor förstoring av ett storformatsnegativ. Trots att man tryckte näsan mot det såg man inget korn och detaljer fanns det gott om... Kände lite samma önskan att byta min småbildsutrustning då som jag kan längta efter en 1Ds mk II nu. I båda fallen skulle dock utrustningen väga en aning mera. ;-)

Bra och rolig!!

niklasl skrev:
Visst är kameran bara ett instrument... men många av oss kan ju känna den där konstiga prylglädjen över att ha tillgång till ett bra instrument, som ger en oöverträffad bildkvalitet.

1Ds är ett både bra och mycket roligt instrument att jobba med :))

/Janne

Antagligen går det inte men bäst att fråga: Kan man byta mattskiva på 1Ds mk II? Förr gick det ju med många kameramodeller för att få dels andra fokushjälpmedel och dels hjälplinjer. Det jag är ute efter är hjälplinjer.

De flesta yrkeskameror har utbytbara mattskivor. Till 1Ds mk2 finns det enligt broschyren nio typer att välja mellan. Säkert har någon av dem det du söker. Det verkar vara samma mattskivor som till 1v.

Tack för svar, Jim! Har sökt på Canons webbsajt och googlat för att hitta bilder av dem men hittar inte - har du något tips om var man kan se mattskivorna?

B&H har teckningar av dem. Det är EC-skivorna det skall vara, skulle jag tro. Jag skulle klistra in en länk här, men B&H-länkarna brukar gå dåligt att återanvända. Men jag testar.

Tack igen - fungerade bra. Det var något i stil med EC-D jag tänkte på...

Bilagor

• 12607.gif
    12607.gif
    6.8 KB · Visningar: 550
niklasl skrev:
Tack igen - fungerade bra. Det var något i stil med EC-D jag tänkte på...

EC-D skivan är helt suverän, jag har den i min 1D mkII och trots att linjerna är väldigt tunna så hjälper de ofta till att hålla horisontallinjerna i motivet rätt.

Jag beställde samtidigt EC-B för att använda vid macrofotografering.

/ Jerker

Smirre skrev:
EC-D skivan är helt suverän, jag har den i min 1D mkII och trots att linjerna är väldigt tunna så hjälper de ofta till att hålla horisontallinjerna i motivet rätt.

Jag beställde samtidigt EC-B för att använda vid macrofotografering.
Ja! Och priset är ju inte jättesvettigt, till skillnad från husen - antar att man måste köpa en EOS 1Dx xxxx... Undrar just om Magnus Fröderberg får rätt i sitt önsketänkande kring en 3D? PMA?

niklasl skrev:
Undrar just om Magnus Fröderberg får rätt i sitt önsketänkande kring en 3D? PMA?

Just nu hinner jag inte kolla alla rykten. Men en 3D är ju inte helt otänkbar till PMA. Canon har ju sagt att de ska bredda sitt modellprogram och till PMA brukar de visa yrkesprylar.

Men det kan också blir så att det är 300D mark II som kommer istället för att konkurrera hårdare mot D70. Det är en otroligt mycket viktigare produkt för Canon än 3D.

Nuvarande 300D står för 85 procent av försäljningen av D-ESR. 10D/20D för 10 procent och 1D-serien för 5 procent.

Canon tycker kanske tyvärr att 20D är tillräckligt bra för de proffs och avancerade amatörer som vil ha ett lättare alternativ till 1D.

3D kan tänkas få 1,3x med 8,3 MP eller så överraskar Canon med en billigare fullformatare, säg en 10-12MP för 30 000.

Test av IDs mark II på gång

Jag håller på att testa IDs mark II. Testartikel kommer i Pressens Tidning.

Har en lång kö av pressfotografkompisar som gärna "hjälper" mig men ni får alla ge er till tåls tills dess jag hunnit göra en grundlig test.

ANNONS
Götaplatsens Foto