Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Test av Canon EOS 1Ds MkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Hjälm eller inte...

Tack. Du skrev vad jag tänkte. Jag är också C&D-läsare men tidningens omdömen om fotoutrustning tar jag sällan på allvar.

Man måste alltid vara källkritisk. En sådan recension ger jag inte mycket för.. Tyvärr blir det fler och fler tidningar som recenserar digitalkameror, utan att egentligen ha rätt kunskaper om det. Man ser ju inte FOTO recensera datorkomponenter direkt.

Bortsett från att omdömet om 16-35:an var slarvigt formulerat, tror ni att Canon tar fram en ny "superserie" av objektiv för 1Ds mk II och dess arvingar? En parallell jag kommer att tänka på är Gigapxl-projektet som helt sonika konstruerade sitt eget objektiv när de tillgängliga alternativen inte höll måttet - uppenbarligen görs objektiven för de specar man satt upp och möjlighet till förbättring finns säkerligen utifrån kraven från film eller sensor.

niklasl skrev:
Bortsett från att omdömet om 16-35:an var slarvigt formulerat, tror ni att Canon tar fram en ny "superserie" av objektiv för 1Ds mk II och dess arvingar?

Jo det är nog sannolikt. Det finns säkert en marknad för skarpare men lite mindre ljusstarka L-objektiv som inte behöver bli så himla dyra. Den som lever får se.

Antar att det inte är någon stor idé att t ex köra Contax-optik med adapter och fokusera manuellt - Canons fasta är rimligen tillräckligt bra? 16-35 är ju en rätt extrem brännvidd på en fullformatkamera (utom för en viss skåning som fotar Pride med den ;-)).

niklasl skrev:
Bortsett från att omdömet om 16-35:an var slarvigt formulerat, tror ni att Canon tar fram en ny "superserie" av objektiv för 1Ds mk II och dess arvingar?

En egen serie är kanske att ta i, men väl fler fasta brännvidder som håller måttet. Håller man ner ljusstyrkan så kan dessutom vi glada amatörer bli en stor målgrupp.

Canon har snöat in liksom Canon på att göra objektiv för pressfotografer.Nu har Canon tagit sig in i den undre mellanformatssegmentet och det ställer andra krav där låg distortion, låg vinjettering och hög detaljåtergivning är viktigare än hög ljusstyrka.

Jag känner en inredningsfotograf som plåtar åt IKEA och Elle och som testat sig igenom alla Canons vidvinklar och fastnat för 17-40:an som är nästan helt distortionslös i mitten av zoomomfånget.

niklasl skrev:
Canons fasta är rimligen tillräckligt bra?

Nja. det är högst varierande. De är tydligt att fast optik har låg prioritet. En del objektiv är från mitten av 80-talet med optisk konstruktion som är ännu äldre, ex 24/2,8 28/2,8 35/2 50/2,5 135/2,8

28/2,8 togs ur produktion men kom tillbaka. Det är ppoulärt för sin kompakthet och låga pris men jag gjorde snabbt av med mitt pga den höga distortionen. 28/1,8 blev heller inte långlivat i min väska då det visserligen har väldigt låg distortion men var riktigt oskarpt på största bländaren. Knappast lönt att ha när mitt 28-70/2,8 hade lika låg distortion.

Jag skulle gärna se en L-serie på 2,8 och 2 bland Canon vidvinklar. Säg 17/2,8 24/2 28/2 35/2 50/1,2 85/1,4 24-70/4

16-35 är ju en rätt extrem brännvidd på en fullformatkamera

Ja absolut. Dessutom var 16-35 betydligt skapare än sin föregångare och med klart lägre distortion. Att klanka ner på 16-35:an tyder på låg förståelse och dålig historia. Att 16-35:an är så bra som den är är ett under. Nikons 17-35/2,8 ska visst ocksp vara grym.

Att testa en 16 MP-kamera med en vidvinkelzoom är ju knappast optimalt - det säger ju sig självt. Men det är klart att Canon skickar med en sån för att testarna ska få prova på lite riktig vidvinkel.

(utom för en viss skåning som fotar Pride med den ;-)).

En skicklig fotograf kan behärska alla objektiv och liksom bara ett... :) Hört att nån pridefotograferande skåning gör stan med bara ett hus och en normal ibland....

Vem vet, kan lika gärna vara så att han beställt på flera ställen och glömde avbeställa... eller fick ekonomiskt kris efter att ha förköpt sig. Det är inte första gången såna annonser dyker upp på blocket direkt. Om något lär den nog inte vara stulen med det priset iaf.:p

Kan det inte vara så att de är köptat utomlands och att nya garantier är skrivna genom hans kontakter i Sverige?,,,

Om man INte har ngt att misstänka förutom priset så skulle jag inte har ngr betänkligheter.

Det verkar ju onekligen vara en fin kamera;)!

Mvh Niclas,

Bättre!

niklasl skrev:
Någon som har fått sin 1Ds mk II och börjat använda den? Omdömen? Hur är den jämfört med 1Ds?

Lite snabbare o bättre på allt, i korthet.
Men framför allt så är bruset betydligt lägre på iso 400 och uppåt :)

/janne

Kör bara med fasta gluggar!!

froderberg skrev:
Janne: Hur är det med vinjetteringen med vidvinklar som CAP & Design gnäller på?

Redan på ¨gamla¨ kameran så tyckte jag det var lite taskigt så jag har inga korta zoomar kvar.
Kör numera med 20/2,8 och 24 TSE som kortaste gluggar, men en 35/1,4 är på ingång :) (28/1,8 håller inte riktigt)

Då jag jobbar med vidvinklar så har jag nästan alltid kameran på stativ och då är det lätt att ta två bilder med TSE gluggen och slå ihop dem i CS.
Motsvarar ca 14-17 mm och det räcker för min del.

/janne

Re: Kör bara med fasta gluggar!!

Janne H skrev:
Redan på ¨gamla¨ kameran så tyckte jag det var lite taskigt så jag har inga korta zoomar kvar.
Kör numera med 20/2,8 och 24 TSE som kortaste gluggar, men en 35/1,4 är på ingång :) (28/1,8 håller inte riktigt)

Zoomarna här väl inte riktigt hemma i högkvalitativ fotografering.

Då jag jobbar med vidvinklar så har jag nästan alltid kameran på stativ och då är det lätt att ta två bilder med TSE gluggen och slå ihop dem i CS.
Motsvarar ca 14-17 mm och det räcker för min del.

32 MP.... uj uj. Antar att du har 2 GB internminne i datorn för att snurra 16-bitars bilderna.

Re: Re: Kör bara med fasta gluggar!!

froderberg skrev:
Zoomarna här väl inte riktigt hemma i högkvalitativ fotografering.

32 MP.... uj uj. Antar att du har 2 GB internminne i datorn för att snurra 16-bitars bilderna.

Nej enligt min mening så finns det tyvärr inga skarpa vv-zoomgluggar :-((

Japp :), RAM kan man aldrig få nog av!!

Det är ju inte så vanligt med vidvinkelzoomar bland mellanformatskameror heller...

Canon har varit för fokuserad på pressfotografers behov att det bara blivit zoomar och superljusstarka gluggar. Nu behövs det högkvalitativa fasta brännvidder.

Själv saknar jag ibland min fina 20/2,8, men det borde finnas L-klassade 17/2,8, 20/2, 24/2, 28/2, 35/2 och 50/1,2 och kanske även ett TS-E 20 eller t o m TS-E 17.

froderberg skrev:
Det är ju inte så vanligt med vidvinkelzoomar bland mellanformatskameror heller...

det borde finnas L-klassade 17/2,8, 20/2, 24/2, 28/2, 35/2 och 50/1,2 och kanske även ett TS-E 20 eller t o m TS-E 17.

Jag beställer en av var ,-)

ANNONS
Götaplatsens Foto