Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Test av Elements 3 på dpreview
- Trådstartare sagan
- Start datum
Camera Raw använder XMP . Informationen lagras i filer som heter <bildfilnamn>.xmp, så kallade sidecars, som ligger på samma plats som bilden. Riktigt elegant lösning som gör det lätt att bearbeta data med andra program.kaw skrev:
Hur hanterar Adobe lagringen av de parametrar man väljer vid råkonvertering?
Om man inte gillar tanken med sidecars kan man också välja att spara all information i en central databas.
Snyggt att Elements fått samma system med dockningsbara paletter som Indesign. Man lär ju få vänta ett tag på att riktiga Photoshop skall få det :-(
Trevligt också att det åtminstone fått begränsat 16-bitarsstöd. Det gör det till ett program som räcker hela vägen för de allra flesta.
Det verkar dock inte finnas riktigt stöd för färghantering, det är ju riktigt trist. Jag ser inget om det när jag skummar recensionen, men jag gissar att Adobe lämnat bort kurvorna den här gången också, det är också synd.
Trevligt också att det åtminstone fått begränsat 16-bitarsstöd. Det gör det till ett program som räcker hela vägen för de allra flesta.
Det verkar dock inte finnas riktigt stöd för färghantering, det är ju riktigt trist. Jag ser inget om det när jag skummar recensionen, men jag gissar att Adobe lämnat bort kurvorna den här gången också, det är också synd.
Aha, nu ser jag i recensionen vad du menar. De har alltså valt någon annan metod i Elements. Det verkar ju lite dumt.kaw skrev:
Hur hanterar Adobe lagringen av de parametrar man väljer vid råkonvertering?
kaw
Aktiv medlem
Nja, jag menade nog inget - hade noll koll på XMP. Tog mig en titt på länken du visade och fann "sju steg för att förstå XMP metadata". Där stod det att datat ligger i bildfilen. För att det ska gälla råfiler måste man alltså använda DNG-formatet?jimh skrev:
Aha, nu ser jag i recensionen vad du menar.
Tittade efter var du hittade det i recensionen. Jag skulle nog kalla det att de inte valt någon metod alls:De har alltså valt någon annan metod i Elements. Det verkar ju lite dumt.
"Although you cannot save your image settings into a separate XMP file as is the case in Photoshop 7 and CS, you can apply the RAW settings of one file to another file or several files via the File Browser."
Jag tolkar det som att man alltid först manuellt måste ställa in parametrarna för en fil innan man applicerar inställningen på de andra? Eller kanske inte... men var skulle infot sparas då?
Jag har inte läst infon på sidan jag länkade tillkaw skrev:
Nja, jag menade nog inget - hade noll koll på XMP. Tog mig en titt på länken du visade och fann "sju steg för att förstå XMP metadata". Där stod det att datat ligger i bildfilen. För att det ska gälla råfiler måste man alltså använda DNG-formatet?
Vad är en PSA-fil?kaw skrev:
Och sedan är jag också nyfiken hur PSA-filerna fungerar.
Aha, jag gjorde en sökning på min hårddisk och hittade en PSA-fil. Den låg i en gammal mapp med en demoversion av Photoshop Album, så det är alltså Albums sätt att spara information.jimh skrev:
Jag har inte läst infon på sidan jag länkade tillJag kör DNG och informationen lagras trots det i sidecarfiler precis som när jag körde NEF. Jag har inte läst på, kanske det finns något sätt att lagra metadata i själva bildfilerna om man kör DNG. Det finns ju både nack- och fördelar med det.Vad är en PSA-fil?
Jo, det låter ju knäppt om de har både och i Elements. XMP-filen innehåller ju all information. Men, kanske är det så att de använder PSA-filen som en cache för sökningar? Eller att PSA ersätter XMP helt och hållet i Elements?