Annons

Test av omnibouncer -länk till bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Bra test med utförliga bilder. Jag tycker att restulatatet med blixt i taket med reflex skiva nästan blir bättre än med bouncer. Själv använder jag istort sätt alltid refelxskiva när jag slår blixten i taket. Har aldrig använt omnibounce och ska inte köpa en heller.

Jag tycker också bilden med reflexskivan blev bäst, omnibouncer är den mest onödiga fotopryl jag köpt, min SB-600 ger bättre bilder utan bouncern.

/kent

Det är säkert jättetrevligt att ha en omnibounce, men jag har lovat att aldrig köpa en bit mjölkvit plast för 340 spänn. men det kanske är jag som är galen?

Kul att se testen, även för en canonist. :)

Det hade varit intressant att se en bild med omnibouncer och blixten snett uppåt (som bild 5). Känns ju mest rätt att jämföra vid samma förhållanden. Har du möjligen en sådan att visa?

Sedan tycker jag att bilderna har olika fördelar/nackdelar. Instämmer i att det är ett trevligt ljus och bra detaljer i bild 5. Men bild 3 (utan, rakt upp) är i grunden inte fel då den ger minst skuggor. Hur hade detaljrikedom och färger blivit med lite lätt exponeringsjustering på den? Det känns som att den kan bli rätt okej då. Eller?

Jag kör 90-95% av mina blixtbilder i taket med reflexskiva. Ger mycket bättre resultat än med bouncern, som jag bara använder som en "sista utväg".

Har inte testat den, men det skulle vara intressant. Har hoppats att få möjligheten på någon mässa eller så, men tyvärr.

Vet du om den säljs i någon butikskjedja eller så i Sverige?

Kul att testet intresserar er. Jag tog ingen bild med omnibouncern snett upp eftersomjag aldrig brukar göra så i verkliga situationer. Däremot var jag "tvungen" att rikta blixten så för att kunna använda reflexskivan i den kameravinkel jag valt.
Jag ska se om jag kan göra något liknande test på nytt motiv med den vinkel ni föreslår...

Jag fotar nästan alltid med omnibouncer när jag använder blixt, men jag har ju ingen reflex skiva. Så jag kan inte jämföra med det! (Har en canon 430 ex) Har för mig att det stod på bouncern när jag köpte den att den ska användas riktad 45 grader. Så det hade varit kul med ett test när den var så...

Vad är det för reflexkort ni pratar om?
Går det lika bra med t.ex ett visitkort, fäst med gummiband runt blixthuvudet?

/Thomas

Zoso skrev:
Jag tycker också bilden med reflexskivan blev bäst, omnibouncer är den mest onödiga fotopryl jag köpt, min SB-600 ger bättre bilder utan bouncern.

/kent

Kan nog stämma om man har en reflexskiva. Reflexsskivan är ju ett inbyggt bouncer. Men för alla oss som saknar reflexskivan har bouncern sina klara fördelar.

Fyller på med en fråga till.

Har tagit två testbilder mot enfärgad yta.
Båda med blixten riktad rakt fram, den ena utan Omnibouncer och den andra med.
Bilden med omnibouncer blir betydligt mer exponerad.
Varför?

Kör med KMD5D och en Sigma EF-500 DG SUPER.
Kamera och blixt inställda på TTL.

/Thomas

Foto Totto skrev:
(Har en canon 430 ex) Har för mig att det stod på bouncern när jag köpte den att den ska användas riktad 45 grader.
Liknande råd står i manualen för SB-800 (sidan 101), men vem läser manualer? :)

De rekommenderar att huvudet står rakt upp när man använder det inbyggda reflexkortet (samma funktion som visitkort+gummiband som Thomas mycket riktigt poängterar) och att huvudet vinklas uppåt/framåt (rekommendationen är 60 grader enligt manualen) när man kör med "Nikon Spridningskupol" (eng "Nikon Diffusion Dome". Omni-bounce är varunamnet på samma typ av produkt från företaget Sto-Fen.)

Arne S skrev:
Har inte testat den, men det skulle vara intressant. Har hoppats att få möjligheten på någon mässa eller så, men tyvärr.

Vet du om den säljs i någon butikskjedja eller så i Sverige?
Nu när man söker specifikt verkar den finnas lite varstans, åtminstone den modell som heter PJ och som är klar (tycker "Cloud" verkar mest intressant). Cyberphoto har den, likaså Scandinavian Photo, Madeco, A&T Photo, m fl. Kostar kring 600:-.

Jag övergav min (dyra) bouncer till förmån för ett hemmagjort reflexkort typ pappskiva/gummiband. Jag limmade ihop två styva pappskivor med ett resårgummiband emellan. Blixt i tak med reflexskiva ger då ett mjukare ljus än med bouncern. Blixt med bouncern hade en tendens att fräta ut vita ytor. Jag får bättre teckning i t ex vita blusar med reflexkortet än med bouncern.

Billig omnibouncer

En lampglob i plast (29:- hos Jula, nr 240192) fungerar bra för motiv på ganska korta avstånd och passar perfekt på en Canon 430 EX, där den säkras med en gummisnodd, men man får räkna med gladare miner än vanligt.

Som reflektor för att få lite ljus framåt när man studsar det mesta i taket brukar det räcka att kila fast ett visitkort bakom diffusorn som är inskjuten i överkanten på 430 EX.

Det är en vit skiva som sitter på blixt huvudet och som dras fram vid användning.

Bilagor

• imgp3575.jpg
    imgp3575.jpg
    50.4 KB · Visningar: 395
niklasl skrev:
Nu när man söker specifikt verkar den finnas lite varstans, åtminstone den modell som heter PJ och som är klar (tycker "Cloud" verkar mest intressant). Cyberphoto har den, likaså Scandinavian Photo, Madeco, A&T Photo, m fl. Kostar kring 600:-.

Ok, tack. Det bevisar att jag sökte för dåligt.
Hoppas att någon av dem finns på Elmia i slutet av mars och att de har prylen med sig för prov.

ANNONS
Götaplatsens Foto