Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
THM filer från D5d
- Trådstartare Lasse H
- Start datum
Lasse H
Aktiv medlem
erro.se skrev:
Men Lasse.. är du allvarlig? Det borde du väl kunna lista ut....
THM = THuMbnail = bild till förhandsvisningen i kameran
..allvarligt talat skulle jag helst se att dom inte följde med när jag tankar över till datorn för där gör dom väl ingen nytta?
erro.se
Aktiv medlem
Tja, datorn är ju tyvärr inte lika intelligent som du (eller?) så den kan ju inte veta vilka filer du vill ha...
Vet inte hur du "tankar över", men oftast så följer ju allt från DCIM-mappen med. Det är ju bara att markera dem och ta bort dem sen. Om du har många filer så kan du ju sortera på typ eller storlek så får du dem samlade i en klump.
Vet inte hur du "tankar över", men oftast så följer ju allt från DCIM-mappen med. Det är ju bara att markera dem och ta bort dem sen. Om du har många filer så kan du ju sortera på typ eller storlek så får du dem samlade i en klump.
erro.se
Aktiv medlem
Anddje skrev:
man skulle kunna skriva ett program som byter filändelsen till .jpg så har man thumbs i datorn med ifall man inte fotar RAW+Jpeg...
förövrigt är THM en lite dålig förkortning av thumbnail tycker jag![]()
Vet inte om thumbsen är i JPG-format dock... men det kanske de är?
Anddje
Aktiv medlem
det är domerro.se skrev:
Lasse H
Aktiv medlem
erro.se skrev:
Jodå det är dom tydligen.
Det gick att öppna som .jpeg i PS med "open as".
Lasse H
Aktiv medlem
erro.se skrev:
jamen dåså.. en liten .BAT fil som innehåller:
rename *.thm *.jpg
...så är det ju fixat, om man vill ha det så
Åsså jag som bara vill bli av med dom.
Får väl ta bort dom manuellt efterhand.
Följdfråga:
Varför levererar min kompaktkamera inga tumnaglar?
Anddje
Aktiv medlem
Fotar du i RAW med den?Lasse H skrev:
Följdfråga:
erro.se
Aktiv medlem
Lasse H skrev:
Följdfråga:
delete *.thm
Eller kör en "manuell" kopierng från ditt minneskort där du bara kopierar dina JPG och RAW-filer
Lasse H
Aktiv medlem
erro.se skrev:
Precis, min kamera ger bara tumnaglar när jag kör RAW. Fotar man JPG så finns det ju redan en färdig fil som kameran kan visa.
Min D5D levererar tumnaglar vare sig jag plåtar raw eller .jpeg.
Fast jag tror jag kommit åt någon inställning för tidigare blev det inte tumnaglar.
Kan ju tillägga att jag inte haft kameran så länge
artix
Aktiv medlem
Låter ju konstigt att den gör thm filer när du har jpg läget valt eftersom den bara skapar dom när det inte finns jpg fil tillgänglig för förhandsgranskning i kameran.
Däremot finns det två "Raw lägen" på D5D.
Raw
Här knäpper den en raw fil och en thm fil som den använder som preview i kameran.
Raw+
Här knäpper den raw och jpg fil, och använder då jpg filen som preview.
Raw
Här knäpper den en raw fil och en thm fil som den använder som preview i kameran.
Raw+
Lasse H
Aktiv medlem
artix skrev:
Låter ju konstigt att den gör thm filer när du har jpg läget valt eftersom den bara skapar dom när det inte finns jpg fil tillgänglig för förhandsgranskning i kameran.
Raw
Raw+
Så här ser det ut i mappen:
Bilagor
Vevo
Aktiv medlem
På min D7D får jag endast .THM filer när jag använder inbäddad Abobe RGB. Testa och plåta med en annan profil och se om den försvinner. Vad THM filens egentliga funktion är har jag inget direkt svar på men den har säkert något med profilhanteringen för JPG-filen att göra, bland annat. Eftersom jag själv använder raw-filer och sedan bestämer profil så slutade jag i ett ganska tidigt skede att använda Adobe RGB till mina jpg för att slippa THM filen.
mvh/Ove
mvh/Ove
Lasse H
Aktiv medlem
Vevo skrev:
På min D7D får jag endast .THM filer när jag använder inbäddad Abobe RGB. Testa och plåta med en annan profil och se om den försvinner. Vad THM filens egentliga funktion är har jag inget direkt svar på men den har säkert något med profilhanteringen för JPG-filen att göra, bland annat. Eftersom jag själv använder raw-filer och sedan bestämer profil så slutade jag i ett ganska tidigt skede att använda Adobe RGB till mina jpg för att slippa THM filen.
mvh/Ove
aahh, där har vi i alla fall orsaken.
Jag skiftade till inbäddad aRGB alldeles nyligen.
Lika bra och skifta tillbaka till vanlig aRGB tills man vet varför det blir så.
Vevo
Aktiv medlem
Jag har kollat runt lite på nätet för att få någon uppfattning om vad THM-filens egentliga uppgift är. Men sanningen är den att jag blir fan bara mer förvirrad än jag var innan ;0)). Kanske kan det bero på att jag är trött. Ja, ja det dyker väl upp någon vetenskaplig förklaring vad det lider. Men fram tills dess är det bara att stänga av Adobe RGB ;0))
mvh/Ove
mvh/Ove