Annons

Tidningen Foto läggs ned

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Vi prenumeranter får istället "digitalfoto för alla (som inte har lust att lära mig mera)". Märkligt. Denna tidning ger jag inte mycket för. Det blir ingen förnyelse.
Jag skrev till ks.foto@aller.se och meddelade att jag ville ha återbetalning av återstående prenumeration. Jag gav dem mitt kundnummer och ett bankkontonummer och fick ett svar om att jag kunde vänta in pengarna inom 7-10 dagar.
 

stefohl

Aktiv medlem
Det finns ingenting, absolut ingenting, i dagens svenska mediavärld som kan ta över stafettpinnen.

F.ö. så är det verkligen inte brist på träd i Sverige, så tryckta tidningar behöver inte skämmas för något.
Visserligen är jag part i målet, men jag tycker att Fotografisk Tidskrift fyller en del av det tomrum som Foto lämnar. Ordentliga bildpresentationer, ofta längre intervjuer med professionella fotografer. Och tryckt på papper som är betydligt bättre än vad andra fototidningar använder :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det tryckta ordet kommer från Gutenberg på 1450-talet och då var han ändå tvåa efter kineserna som tryckte skrifter 1000 år tidigare.
Dessa naturskövlare har äntligen nått vägs ände. Hur många träd och hela skogar har inte skövlats för att bereda plats åt onödiga skrifter.

Skämt åsido, det är dags för ny teknik att ta över.
Så vi kan göra soppa åt bilarna av skogarna istället ;-). Är det verkligen någon som tror att kalhyggen kommer höra till historien i framtiden?
 

j3n5

Aktiv medlem
Visst handlar det om pengar. Men mest handlar det nog om att att reagera för sent och agera för lite. Tidningen FOTO har gått med förlust i flera år trots större intäkter än flera konkurrenter. De faller alltså på eget (Allers) grepp,
I grunden handlar det väl om att dagens tidningar är billigare att producera än gårdagens och inte att de köps av fler läsare..
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Visserligen är jag part i målet, men jag tycker att Fotografisk Tidskrift fyller en del av det tomrum som Foto lämnar. Ordentliga bildpresentationer, ofta längre intervjuer med professionella fotografer. Och tryckt på papper som är betydligt bättre än vad andra fototidningar använder :)
Jag gillar F och jag läser den regelbundet för vi har den faktiskt på jobbet. Tycker också att ni haft en bra diskussion kring det som ligger i tiden både tekniskt och kring fotografyrkets föränderliga villkor. Men F blir ju lite väl sluten för många tror jag eftersom den ju är "ett fackligt organ" för yrkesfotografer egentligen. Bildmaterialet däremot har jag märkt att jag ofta inte är lika imponerad av (men det numret som tog upp kinesiskt foto var fantastiskt kul) . Jag är som jag nämnt i annan tråd om en tidigare fototidningsnedläggning mer imponerad av en annan svensk bildkälla som för många märkligt nog är ganska okänd.

De som är intresserade av högkvalitativa bilder i olika genrer satta i en kontext där fotograferna beskriver hur de kommit fram till bilden både tekniskt och när det gäller kompositionerna kan förlora sig i 1X.COM. Det är lätt att göra det. 150 000 dagliga unika dagliga användare tycker i alla fall jag skvallrar om att det finns ett stort intresse för inte bara bilderna utan också historierna bakom dessa. I många andra sammanhang har man kapat den kopplingen och så är det ofta även på Fotosidan och det är både synd och dumt. Jag tycker FS skulle vinna på att uppmuntra fotograferna att ge en fylligare bakgrund till sina bilder istället för att hålla fast vid detta upplägg med ofta rätt intetsägande och ytliga kommentarer.

1X ger även ut böcker med jämna mellanrum med samma upplägg som på siten och vill man så kan man lära sig en hel del om hur andra arbetar för att skapa sina bilder. Jag brukar få en ny 1X-bok i julklapp varje år och det är alltid lika kul och intressant. Jag behöver inga fler julklappar. Tekniken finns där kring varje bild, men tillåts inte bli huvudsak i sig utan funkar mest som ett recept till den färdiga bilden.
 

Tre Ess

Aktiv medlem
... mer imponerad av en annan svensk bildkälla som för många märkligt nog är ganska okänd.

De som är intresserade av högkvalitativa bilder i olika genrer satta i en kontext där fotograferna beskriver hur de kommit fram till bilden både tekniskt och när det gäller kompositionerna kan förlora sig i 1X.COM. ....
Tack! Den är underbart ren i layouten också. Inte så småplottrig som FS.
Därifrån kan FS-redaktionen få hämta idéer nu när FS ska förändras.
 

Bengf

Aktiv medlem
Foto hade fina inslag, bland det bästa under fjolåret var Per Lindström och hans betydelsefulla bilder, verkligen intressant med berättelserna kring bilderna och vad makalöst skickliga flera av fotograferna var.

Kommer att sakna testet av nya A77II då herr Nilsson fick gråa hår över gamla A77 som trots uppdateringar inte förändrade kameran ( dom första 2-3 FW gjorde ingen större skillnad, utan först den sista 1/1.07 gav bättre resultat men kom senare )

Man får bläddra i dom gamla tidningarna bort i mellan, och Nilsson kommer säkert att göra comeback någonstans när han fått vilat upp sig en tid. Nilssons tester var föredömliga för att dom vände sig lika väl till nybörjaren och inte bara eliten som redan vet allt, han föraktade aldrig den som tyckte att Jpeg formatet ofta kunde duga gott för vanliga familjebilder, och hans pedagogik var ofta föredömlig för att förklara på ett enkelt sätt, vilket ofta är mycket svårt.

Vänligen.
//Bengt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tack! Den är underbart ren i layouten också. Inte så småplottrig som FS.
Därifrån kan FS-redaktionen få hämta idéer nu när FS ska förändras.
Det är inte mig du ska tacka utan Ralf Stelander som grundat 1X.com.

Så här skriver han i förordet till boken Fotografernas bästa bilder ... och hur de kom till vol 2 som kom för ett par år sedan:

"Alla bilder i den här boken kommer från 1X.com, världens största fotogalleri på nätet. 1X har sagts vara Sveriges största kulturhemlighet. Varje dag har sidan fler besökare än alla landets statliga museer tillsammans och det är inte alla som känner till att 1X grundats och drivs från Uppsala.

... 1X har ett kritikforum som är världsunikt. Diskussionerna är djuplodande, till skillnad från vanliga kommentarer i andra forum i stil med "snygg bild" eller "jag gillar de inte" som inte hjälper dig att utvecklas som fotograf.

... Foto handlar inte bara om att frysa och dokumentera ett ögonblick i tiden , det handlar också om kommunikation och om att uttrycka tankar och känslor"

Jag tycker själv 1X är något helt annat än allt annat det jag snubblat över hittills på nätet kring foto och fotografier. 1X tar sina läsare på lite större allvar än de flesta andra och de har en ambition att deras läsare ska utvecklas som fotografer i dialog med deras media som är långtifrån vanlig idag i massflödet av bilder vi står i idag. Jag älskar böckerna också och min fru kunde inte hålla sig igår utan läckte att jag kommer få deras bok om makrofoto när jag fyller år nästa vecka, så nu har man ju något verkligt trevligt att se fram emot när man fyller år för en gångs skull. Jag tillhör ju en av många som kanske inte alltid är så roade av födelsedagstillställningar och särskilt inte när man själv är föremålet för firandet.

Så ni andra: missa inte 1X! Även om den inte överlappar FOTO, så ger den er något ni kanske inte haft tidigare och den är klart roligare än FOTO ska ni veta.
 

PFH

Avslutat medlemskap
Så ni andra: missa inte 1X! Även om den inte överlappar FOTO, så ger den er något ni kanske inte haft tidigare och den är klart roligare än FOTO ska ni veta.
Lite som att jämföra äpplen och päron. Visst kan nätet vara bra ibland, men personligen vill jag gärna ha en papperstidning att bläddra i.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Lite som att jämföra äpplen och päron. Visst kan nätet vara bra ibland, men personligen vill jag gärna ha en papperstidning att bläddra i.
Det fina med 1X-verksamheten är att du kan få båda eftersom de regelbundet kommer ut med nya böcker. Så man kan ju spara dessa också som många verkar göra med sina FOTO. Men det är klart att detta är helt olika saker. 1X är ett bildgalleri vare sig man läser det i pappersform eller inte och FOTO något helt annat och mycket bredare.

Men det som är intressant med 1X är kvalitetsprioriteringen. De är verkligen "slow pics" i en tid av ett rasande bildflöde. Jag läste att de bara publicerar runt 20 bilder per dag men de bilder man beslutar sig för att publicera har deras curators noga valt ut. De har säkert ett ganska brett bildflöde in också precis som de flesta andra som publicerar bilder har i dessa tider.
 

Bengf

Aktiv medlem
1X är bra och länken tackar man för, Foto hade ofta inslag med berömda fotografer och deras bilder, så nog fick man inblick och kunskap, interjuver av flera fotografer var också ofta återkommande, inslag med unga intresserade ofta kvinnor som fått sin första kamera av farsan/morsan, bilder som har visat på en ovanlig kreativitet ofta tagna med någon Canon 400D eller liknande, bilder som handlar mera om komposition än DR och höga Iso. Komposition och tuffa vinklar att se ögonblicket med ett vaket öga verkar vara nästan bortglömt i dag.

Det är så mycket tekniksnack där så många briljerar med sina kunskaper, sedan går den unga 16 åringen med farsan 350D och tar kanonbilder. Jag är inte bortkommen med det engelska språket, men ingenting överträffar att få läsa på sitt eget modersmål så tycker jag.

Har alltid varit förtjust i tidskrifter av alla de slag, någonting från barndomens tindrande ögon när man började att titta i den lokala kioskens fönster där alla möjliga tidningar hängde snyggt på rad. illustrerad klassiker var häftiga magasin lite mera påkostade och dyra.


//Bengt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
I FOTO och andra vanliga fotomedia har vi länge och ofta matats med just berömda fotografers fina bilder och den trenden fortsätter hos exv. Fotografiska i Stockholm. Det är de stora namnen som passerar revy och fyller lokalerna där, men det som slår en med 1X är ju att det INTE är de stora namnen utan ett fotokollektiv av doldisar som nästan aldrig kommit ut i ljuset tidigare som producerar alla dessa fantastiska bilder. Det tycker jag är det verkligt intressanta.

..."sedan går den unga 16 åringen med farsan 350D och tar kanonbilder", skriver du ju själv och en del av dessa fotografer är verkligen sådana! De är helt nya och gör detta. Inget sitter fast och allt är möjligt!
 

PMD

Aktiv medlem
I FOTO och andra vanliga fotomedia har vi länge och ofta matats med just berömda fotografers fina bilder och den trenden fortsätter hos exv. Fotografiska i Stockholm. Det är de stora namnen som passerar revy och fyller lokalerna där, men det som slår en med 1X är ju att det INTE är de stora namnen utan ett fotokollektiv av doldisar som nästan aldrig kommit ut i ljuset tidigare som producerar alla dessa fantastiska bilder. Det tycker jag är det verkligt intressanta.
Det var inte bara berömda fotografer som fick visa sina bilder i FOTO. Hyfsat ofta dök det upp reportage om nya okända fotografer med intressanta bilder. Det var stor bredd på fotografpresentationerna.
 

larsborg

Aktiv medlem
I FOTO och andra vanliga fotomedia har vi länge och ofta matats med just berömda fotografers fina bilder och den trenden fortsätter hos exv. Fotografiska i Stockholm. Det är de stora namnen som passerar revy och fyller lokalerna där, men det som slår en med 1X är ju att det INTE är de stora namnen utan ett fotokollektiv av doldisar som nästan aldrig kommit ut i ljuset tidigare som producerar alla dessa fantastiska bilder. Det tycker jag är det verkligt intressanta.

..."sedan går den unga 16 åringen med farsan 350D och tar kanonbilder", skriver du ju själv och en del av dessa fotografer är verkligen sådana! De är helt nya och gör detta. Inget sitter fast och allt är möjligt!
Det visste vi redan, eller hur, - en fotograf med talang, bildsinne, oavsett ålder, kan med den enklaste kamera prestera utmärkta bilder. :)
De övriga, med mindre talang, jagar ny kamera vid varje ny lansering, - i tron att kameran gör bilden.

Fotografiska i Stockholm ger jag inte mycket för, ofta ointressanta bilder, men 1X visar utmärkta bilder, woh!
Jag har tidigare aldrig hört talas om sidan.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
För ordningens skull, den 400d jag äger är en kompetent kamera och den går att ta lika avancerade bilder som med tex 5D3, bara att 5D3 ger en större flexibilitet, enklare handhavande och högre teknisk kvalité på bilderna, med bättre skärpa osv.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det visste vi redan, eller hur, - en fotograf med talang, bildsinne, oavsett ålder, kan med den enklaste kamera prestera utmärkta bilder. :)
De övriga, med mindre talang, jagar ny kamera vid varje ny lansering, - i tron att kameran gör bilden.

Fotografiska i Stockholm ger jag inte mycket för, ofta ointressanta bilder, men 1X visar utmärkta bilder, woh!
Jag har tidigare aldrig hört talas om sidan.
Ja visst visste vi det Lars! ... men det hindrar inte mig från att vara verkligt imponerad av några av de kända namnen. Jag tycker exv. Nick Brandts Afrika-bilder som visades för några år sedan var rent enastående och framförallt då hans bilder från Amboseli. De framkallade rena rysningarna. Så bra tyckte jag faktiskt de var. Så där tycker jag Fotografiska gjorde ett bra val som visade dem. Jag kommer alltid att minnas den utställningen med ett fånigt leende på läpparna.
 

PMD

Aktiv medlem
Men det skrev jag väl inte heller, eller hur Per?
Du skrev att "I FOTO och andra vanliga fotomedia har vi länge och ofta matats med just berömda fotografers fina bilder och den trenden fortsätter hos exv. Fotografiska i Stockholm. Det är de stora namnen som passerar revy och fyller lokalerna där", vilket jag alltså invände mot. FOTO hade även ganska ofta artiklar om andra än berömda fotografer.

FOTO hade även en stående avdelning med läsarnas bilder utvalda och bedömda av en kompetent domare (olika varje gång), och man hade väldigt ofta (om det inte var i varje nummer så var det närapå det) en avdelning om en fotoklubb och medlemmarnas bilder.

Bredden var mycket stor på bildmaterialet i FOTO.
 
ANNONS