Annons

Tillverkarna ljuger om bläckkostnaden

Produkter
(logga in för att koppla)

nikitin

Aktiv medlem
IDG kan man läsa om Mikrodatorns test av hur länge bläcket räcker för bläckstråleskrivarna.

-- Nicke

Det är klart att de ljuger, det gör de alltid. Undrar bara om det i Canons fall är ett olyckfall i arbetet att de redovisar en högre förbrukning...

Men skämt åsido, det skulle vara intressant att veta vilket papper man har använt. Det är ju helt klart så att papperskvaliten har ett avgörande inflytande på resultatet, varje tillverkare tycks ju optimera sina skrivare till sina egna papper.

Kanske påverkar papperskvaliten också bläckförbrukningen? Jag menar att om IDG har använt samma papper till alla skrivare så kanske en del missgynnas medan andra gynnas.

Annars har jag också i andra tester fått intrycket att Canon har en lägre förbrukning än andra skrivare. Det verkar de å andra sidan kompensera för genom att ha högre priser på sina superduper extra photo glossy (eller vad det nu brukar heta) papper.

Skall man kunna göra en mer rättvisande jämförelse (helt går nog inte) bör man nog ha med papperskostnaden också.

migchelsen skrev:
Kanske påverkar papperskvaliten också bläckförbrukningen?

Olika papper har olika uppsugningsförmåga av bläcket, och bläckförbrukningen borde därför påverkas av den pappersprofil som man ställer in när man skriver ut. Men om man skriver ut med samma profil, och använder olika papper, så borde det inte gå åt mer bläck eftersom skrivaren inte känner av vad man har stoppat i för papper.

Med vänlig hälsning
Roland

Har svårt att tänka mig att skrivaren i sig skulle dosera olika från papper till papper, hur skulle den "veta" skillnaden mellan olika papper?

Man får väl anta att Mikrodatorn inte pillat för mycket med inställningarna till skrivarna och sedan använt "vanligt" kontorspapper

migchelsen skrev:
Undrar bara om det i Canons fall är ett olyckfall i arbetet att de redovisar en högre förbrukning...

Canon hade lägre förbrukning än angivet. ;)

Jag har även läst att skrivartillverkare ofta säljer skrivare med bläckptaroner som har mindre bläck vid inköpet för att få ner priset.

Men det gäller ofta billigare lågprisvarianter och kanske inte dyrare fotoskrivare.

\Tomas

Jag litar på mikrodatorns reviews och articklar ung lika mycket som jag köper grisar i säckar.
Under dom gånger jag brukar skumma igenom dessa finns det faktafel i mängder, även om det på sina håll(motsägelsefullt nog) är en ganska bra tidning för dom som inte är insatta, samt att testmetoderna ofta lämnar en dell att önska. Ofta, inte jämt dock. Men som sagt, bläckförbrukning för gemene man borde överensstämma med det dom får, då jag betvivlar att gemene man tänker på saker som papperskvalitet för att minimera konsumption etc.

hilber skrev:
Har svårt att tänka mig att skrivaren i sig skulle dosera olika från papper till papper, hur skulle den "veta" skillnaden mellan olika papper?

Det finns faktiskt skrivare (Delar av HPs deskjetserie till exempel) som känner av typen av papper med hjälp av sensorer.

ANNONS
Götaplatsens Foto