Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Tips för dig som inte har råd med Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

marcus_karlberg

Aktiv medlem
Har just börjat använda GIMP - ett suveränt program som kommer från open source rörelsen. Programmet är gratis och klarar av det mesta och en del mer än vad PS kan. Tog ett tag att komma in i det men det är hyfsat intuitivt om man kört PS förut. Kontentan av det hela; det finns ett gratis alternativ till PS så man behöver inte bryta mot lagen för att få ordning på sina bilder!

www.gimp.org

Just det ja, GIMP finns för både windows, linux och mac.

Ja, GIMP är onekligen mycket kraftfull, jag har själv provat den och nästan gått över till den, det som hindrat mig är:

- Ett scriptspråk som kräver nobelpristagarkompetens
- Dålig "color profile" hantering (vilket ryktesvis skal förbättras i kommande versioner)
- Inget stöd för PS-kompatibla plugins. Kör ett eget format och dom plugins som finns är 90% rena leksaker tyvärr.

Men i övrigt är den funktionsrik, hyffast snabb och mycket professionell.

Ja, den har sina brister. Men som sagt, det är en god utmaning för PS och den är gratis, helt laglig om man nu känner att man inte kan betala för program och den kommer med fria uppdateringar. Bättre än så blir det inte. Jag är övertygad om att den kommer att utvecklas mycket mycket snabbt under den kommande tiden.

ANNONS
Götaplatsens Foto