Annons

Tips för köp av laptop

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik_L

Aktiv medlem
Det är dags att köpa laptop så jag slipper sitta i stolen hela dagarna.

Jag hade tänkt att redigera bilder med den såklart i möjligtvis photoshop cs 3 och så ska den vara hyfsat snabb. Spela tänker jag inte göra. Bara jobba med foton och surfa på nätet. Någon som har något bra förslag?

Tack!

Med risk för att bliva informerad om bättre köp

jag har köpt HP Pav. dv9645eo med 2Gig250Gb Hdmi och kännslig G-punkt för 8K.
Inte illa; har jag trodd tills nu........

Jag undrar på......

....om Mac'arna mässte ursäkta sina dyra innköp????
Om dom lever i förtiden, har dom rätt; men jag undrar på om gamla Mac-argument är giltiga idag: för gemene man.....

Henrik_L skrev:
14 000 för en bärbar dator....hmm hmmmm nja måste det verkligen vara så dyrt
Det kostar att skryta.......
En vettig PC-laptop med 2/250Gig, 17" och Turion 64 kann du handla för 8K nu; så får du HDMI-out och möjlighet för extern skärm när det behövs.........
Nu väntar vi bara på Mac'arna igen......

Vad spelar det för roll att skärmen är 17" när den inte har högre upplösning än en vanlig 15"-skärm?

Jag tycker det är bra att datorn har DVI-kontakt för extern skärm.

PerFogelberg skrev:
Vad spelar det för roll att skärmen är 17" när den inte har högre upplösning än en vanlig 15"-skärm?

Jag tycker det är bra att datorn har DVI-kontakt för extern skärm.

17" spelar mindre roll; men 15" då; så kann du köpa samma för 6,5K :)
Bra antiMac-argument!

Vill man ha billigast möjliga dator ska man nog inte titta på en Mac.

Jag roade mig lite med att kolla på vad olika bärbara datorer kostar. Det är inte så stor skillnad på pc och mac när man jämför datorer med liknande innehåll.

Jag förstår inte vad allt snack om att mac är så otroligt mycket dyrare, det är ju inte så längre.
Titta på macbooken, du får den fär 10.000:- (9.000:- med studentrabatt). Om du jämnför den med en "vanlig pc" med samma innehåll är inte prisskillnaden så stor. Det är ju trots allt en pc med EFI som klarar emulera BIOS - vilket gör att du kan köra linux/windows på den som på vilken annan pc som helst.
Jag har haft en macbook i 1,5 år nu och är supernöjd med den, OSX är ett underbar operativsystem på alla vis, du slipper virus och allt är otroligt lätthanterligt. Den ultimata bildhanterings-plattformen enligt många, jag håller med. För att lira Photoshop så är det mycket CPU (och minne) som gäller och det klarar den billigaste macbooken fint(Det är dock rekomenderat att skaffa mer ram, men det är sjukt billigt dessa dagar).
Du kan utan problem koppla den till en extern skärm/tv om du så önstar.

Henrik_L skrev:
Men varför är egentligen mac bättre enligt så många? Om man bortser från virusrisken.
"mac" är inte bättre, det är samma saker under huven men operatvisstemet är ett bra lyft från windows enligt mig:
1: Det är genomtänkt, logiskt uppbygt, lätthanterligt
2: Optimerat till hårdvaran, gör att det blir sjukt mycket mer stabilt och pålitligt
3: Det bygger på UNIX - välutvecklat på välprövat i många år. Jag ser detta även som en stor fördel då jag sköter bla. all filhantering via terminalen mm.
4: Programmen är mer välskrivna(bättre, libbar, dokumentation mm.), något jag upptäckte först efter jag testat OSX.
5: Det mesta fungerar verkligen out of the box.
Finns fler specifika saker jag älskar med OSX men är kanske inte så relevant i denna tråden.

Kör själv både mac och pc och för mej skulle valet vara självklart: Mac, och varför? En mac gör inget som man inte ber den om. Man behöver inte formatera om hårddisken och installera om allt för att få prestande även efter år av användning. Det tar inte evigheter från det att man slår på maskinen tills dess att man ka börja jobba med den, vilket det ofta gör med en pc som använts ett tag. Det verkar som om microsoft inte vill låta användaren själv avgöra vad han vill göra med sin maskin, och pcn håller konstant på med egna upptåg utan att tala om för användaren varken vad eller varför så fort man är uppkopplad på nätet. Jag har själv jobbat som karvanalytiker och systemutveckare med pc sedan slutet av 80 talet så det beror inte på "att jag inte kan". Men jag undrar hur i hela friden de som inte vill utbilda sig till systemvetare i längden står ut med windows eller win-dos.

Jag som var först i att utrycka mig om vilja till ett mac-köp, varken har eller har haft en mac, inte heller gillade jag dem för några årsedan. Det har däremot ändrat sig enormt på marknaden och det finns inte längre några tvivel. En kompis till mig har en vanlig macbook, den grymma batteritiden, designen, alla sjukt smarta lösningar, de nya operativsystemet osv osv osv, inget snack om att de blir mac för min del nästa gång. En annan fördel med att handla mac är:
man slipper BLI TVINGAD att köpa windows!!
Dessutom som nämnts tidigare är ju operativsystemet optimerad för hårdvaran.

ANNONS
Götaplatsens Foto