Annons

Tips och råd för begravningsfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Arne S

Aktiv medlem
Hej!

Jag har fått förfrågan om att ta lite bilder i samband med en släktings begravning. Jag kommer att ta bilder både före ceremonin och efter när folket lämnat kyrkan. Självklart inget foto under ceremonin. Jag kommer nog att ta både med och utan blixt, stativet kommer också att vara med.

Har ni några tips att komma med när det gäller objektivval, bildvinklar, och andra praktiska (etiska?) tips och råd. Är det t.ex. idé att försöka komma upp på orgelläktaren för att få ett "överblicksperspektiv"?

Objektiv jag tänkte ta med är 17-40/4L, Tamron 28-75/2.8 och eventuellt EF 100/2.8 macro.

Vad tror ni?

Tacksam för alla idéer.

/Arne
 

Dadigan

Avslutat medlemskap
Hej Arne.
Ett råd är att använda tele i möjligaste mån, folk kan nog känna sig lite upprörda och då är det nog bäst om man håller lite avstånd så att säga -dessutom får man ganska bra bilder om man kan isolera personerna från bakgrunden, det är ju ofta den stämningen som finns på en begravning.
Jag tror inte att överblicksbilder är det bästa alternativet, snarare detaljbilder av utsmyckningen i kyrkan -det kanske kommer nåt fint ljus eller så.

Hoppas att du får lite bättre tips en mina men det är ju alltid en början.

/Daniel
 

Arne S

Aktiv medlem
Hej Daniel, tack för ditt svar.

"Problemet" med folk kommer inte att finnas, jag kommer inte att fotografera när gästerna finns i kyrkan, endast före och efter. Därför har jag valt bort telealternativet. Men det kanske finns andra anledningar att använda tele?

/Arne
 

JoakimS

Aktiv medlem
Hej Arne
Om du funderar på att använda blixt tycker jag absolut att du skalll diskutera det med de närmast anhöriga innan. Jag tycker att man i möjligaste mån skall fotografera utan blixt i kyrkor, oavsett vilken ceremoni det rör sig om, och i synnerhet då det är en begravning. Blixt stör och stämningen blir lidande. Det kan ju vara svårt med ljuset så här års men jag tycker att lite rörelseoskärpa är att föredra framför hårda blixtbilder.
Använd stativ eller enbensstativ, så tror jag det kan funka ganska bra.
Om du kan så gör ett besök i kyrkan innan, så du kan förbereda dig.
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
Jag hade nog focuserat på detaljer mer än översikt (fast jag hade nog tagit en översiktsbild). Detaljer som kan vara värda att ha med är;
Blomsterarragemang där man kan se banden med hälsningar, det kan vara ett fint minne efteråt.

Närdild på ett blomsterarragemang med kistan lite ur fokus i bakgrunden.

Om inte kistan bärs direkt till graven och sänks ner kan det vara värt att ta en bild på korset som prästen läger med mull i änden mot altaret under cermonin.

När det blixt eller stativ så tror jag mer på stativ eftersom det kan vara svårt att lysa upp stora ytor i en kyrka som kan ha 5-10 meter i tak. Men naturligtvis ska du använda vad du är mest van vid.

Och som du själv skriver. Inte plåta, eller ens visa kameran när det finns annhöriga där. Be ev begravningsentreprenören eller prästen säga till dig innan folk kommer in. Ofta så samlas de anhöriga i en lokal intil kyrkan för att gå in i sammlad trupp. Det gör att du kan plåta i lugn och ro i stort sett fram till klockringningen.

Greven
 

Arne S

Aktiv medlem
Tack för fortsatta tips!

Eftersom jag själv räknas till gruppen närmast anhöriga kommer jag att ha koll på när olika gäster anländer. Jag kommer att ha kontakt med entrepenören innan och räknar med att ha slutat fotografera i mycket god tid innan gästerna anländer.

Greven, tack för tipset om att foto korset på kistan efteråt. Hade helt missat det i mina tankar! Jag räknar med bilder både med och utan såväl blixt som stativ. Varför utesluta? :) Med tanke på att det finns känslor med i bilden är man dessutom förmodligen ännu skakigare än vanligt...
 

Haraldus

Aktiv medlem
Jag har tagit en del begravningsbilder. Kör med en Konica Hexar som har 35 mm/f=2.0. Ställer in den på ”ljudlös tagning” och kör med Fuji 800 ASA och utan blixt och utan stativ. Det som uppskattats av de anhöriga är både översiktsbilder och närbilder, båda typerna tagna från olika håll. En typ av översiktsbild som ofta efterlyses är en bild tagen längst bak i kyrkan och där folket alltså vänder ryggen till. Dessa bilder MÅSTE tas med ljudlös kamera. Detaljbilderna ska gärna visa blommornas detaljer och ev. band med texter. Det är viktigare att sådana detaljer kommer med än att bilderna är smart komponerade.
Givetvis måste man prata med de anhöriga och prästen innan så att man är överens.
Har visat några bilder av denna typ på FS men det är egentligen bara Jan Arvidsson som tagit sig tid och satt sig in i dessa bilder. Det finns dock personer som sänt mail direkt till mej med väldigt djupsinniga kommentarer. De har skrivit att de inte vill kommentera bilderna på FS eftersom de tycker att de flesta kommentarer som gjorts där är föraktfulla både mot fotografen och den döde.
Mina tre bilder finns här:
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=13920
/Harald
 
ANNONS