Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips om system för bildnamn sökes

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag använder Elements 3 för katalogisering av mina bilder. Jag har tidigare använt ganska långa, krångliga, beskrivande namn, följda av en numrering, på mina bilder. Men jag tycker att det börjar bli för bökigt, så jag håller på att försöka hitta ett system med kortare, enklare namn, också det följt av någon form av numrering.

Olika system har sina för- och nackdelar. Jag ska inte tråka ut er med långa beskrivningar av mina olika system som jag använt, men jag har gjort om katalogerna några gånger vid det här laget.
Därför är jag lite nyfiken på vad ni andra använder för system. Särskilt ni som katalogiserat bilder i dator länge och märkt vad som fungerar och inte i längden, men alla tips är välkomna.

Jag har läst i forumet att vissa föredrar att använda originalnamnen från kameran. Detta är naturligtvis smidigt på många sätt när man ändå kan söka bilder med hjälp av t ex taggar, men än så länge känner jag att jag ändå skulle vilja ha lite mer beskrivande namn på bilderna, fast korta sådana.

Frågan kan kanske verka lite fånig, men ju större mängd man har av någonting, desto större blir ju behovet av register och system av något slag, det kan gälla bilder, CD-skivor, böcker eller vad som helst, och jag har lite svårt att hitta ett bildnamnssystem som jag tycker fungerar bra i längden, utan jag har gjort om det ett antal gånger.
Därför är jag lite extra nyfiken på vad ni som katalogiserat bilder länge och mycket, och säkert också bytt och gjort om systemen då och då, har fastnat för som ett bra system i längden. Men som sagt, alla tips är välkomna.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Hej!

Håller på och sorterar gamla länkar och stötte på det här gamla inlägget som ingen svarat på. Det gör inget. Det är inte aktuellt längre.
Sedan jag skrev inlägget har jag gått tillbaka till att använda kamerans originalfilnamn i katalogen i PSE 3, som jag använder för organsisering.
Det var ett fasligt sjå att byta tillbaka från påhittade bildnamn till originalnamnen, hämtade från backuper, men väl gjort så finns all information jag behöver om bilderna i form av taggar, antecningar etc, och jag slipper hitta på en massa krystade bildnamn till nya bilder. Dessutom hamnar bilderna i både datum- och sökvägsordning samtidigt på det sättet. Mycket praktiskt!
Eventuella mothugg, medhåll eller andra synpunkter från andra bildkatalogiserare mottages gärna.

Mvh.
Lasse C

Jag kör med datum och tid, 08-03-01 16-02-12. Om jag nu tar fler bilder samma sekund så lägger jag till en diffra i slutet manuellt. Resten sköter The Rename åt mig.

Jag tycker att det är meningslöst att lägga till tidsinformation till själva filnamnet. Den informationen finns redan i filen.

För min del räcker det gott med att ge mappen ett logiskt namn, de individuella filerna behåller sina originalnamn.

Detta förutsatt att man använder någon form av katalagoiseringsprogram. Om man endast använder utforskaren kan det ju möjligen finnas behov att namnge individuella filer men även då ser jag inte riktigt behovet av att lägga till just tidsangivelsen då den ändock går att få fram.

"Dubletter" av filnamn tycker inte jag är något problem, det skall ju mycket till att de hamnar i samma mapp!

Mvh
Anders

Hej
Dubletter på namnnivå blir ett problem om nån vill ha en kopia av bild 1234

Då har du plötsligt x st. Så är det i mitt fall.

Därför har jag satt downloaderpro att sätta dit datum före, men tiden är ju overkill.

Roine

Vi kör med ÅÅMMDD-NNNN-I.JPG. Där NNNN är ett löpnummer och I är fotografens initial, dvs jag har T och min fru Anna har A osv.

För att fixa namnen på filerna har jag en excelfil med ett makro som fixar namnbytet.

Jag använder original filnamn och låter Lightroom sortera filerna i mappar med datum från exif informationen.

Jag behåller kamerans filnamn men gör ett tillägg så jag får sex siffror. Då är det ingen risk för dubletter. Men än en miljon bilder per kamerahus lär det inte bli!

Sedan lägger jag till en bokstav först, men tar bort IMG-prefixet. Första kamerahuset heter A, andra B o.s.v. Då heter filerna sedan t.ex. A003864 eller B001727. Jag använder programmet Rename för detta (gratis).

Sedan lagrar jag i mappar som motsvarar en DVD, som jag kallar för Skiva A, skiva B o.s.v. I en undermapp lägger jag RAW-filerna (jag kör alltid jpeg och raw parallellt).

Vad bilderna innehåller och var de är tagna skriver jag in i en Excelfil. Där koperiar jag också in filnamnet och datum/tid. Där använder jag programmet Exif Viewer, som kan exportera till Excel (gratis).

Detta i kombination med uforskarens miniatyrer funkar för mig. Mer komplicerat behöver det inte vara.

roinek skrev:
Hej
Dubletter på namnnivå blir ett problem om nån vill ha en kopia av bild 1234

Då har du plötsligt x st. Så är det i mitt fall.

Det är aldrig någon som vill ha mina bilder så för mig är det aldrig något problem! ;)

Skämt åsido, jag kör med kontinuerlig numrering på mina kameror och med 1-9999 i sekvensen så förekommer det förstås en och annan dubblett men inte fler än att en sökning på ett nummer ändå returnerar ett kontrollerbart antal och att sökvägen snabbt ger svar på vilken bild det är som är rätt.

Fotar man riktigt mycket förstår jag att problemet ökar.

Filnamnet är ganska ointressant tycker jag.
Jag kör med originalfilnamn och låter som sagt lightroom sortera ner filerna i datum kataloger efter exif informationen. Även med flera hus med samma prefix så är de sällan i synk med nummer serien då de inte är inköpta samtidigt. S datum sorteringen sköter attdet inte blir bubletter i mapparna på disken.
När man ska skicka en kopia till en ev kund/vän eller liknande exporterar jag filen från lightroom och då behöver jag inte veta var filen ligger utan bara var jag lägger kopian som ska skickas. Jag kan då även välja hur filenamnet ska se ut i det läget.
Så inga krångliga ideer om hur filnamn ska se ut. Utan bara mycket tanke möda på keywording för att kunna hitta bilderna i Lightroom.

Det första jag gör när jag tankar filmerna från minneskortet till datorn är att byta namn enligt följande standard:

ÅÅÅÅ-MM-DD TTMMSS CAM#.jpg

Alltså år-månad-dag samt tidpunkt och sedan bildens serienummer från kameran. Fördelen är att bilder automatiskt sorteras i rätt ordning, även när jag blandar bilder från flera olika kameror. Sedan lägger jag till en kort beskrivande text som identifierar själva platsen, händelsen eller vad det nu kan vara. Exempel:

2006-03-11 124654 8893, skidsemester Sälen.jpg

Sist fyller jag på med mer detaljerad information i IPTC-data som t.ex. personer, platser, kommentarer o.dyl.

Hej!

Urgammal tråd vid det här laget, men jag såg att jag inte hade svarat. Och ämnet i sig blir ju aldrig inaktuellt.

De flesta som svarat verkar köra med någon variant av originalnamnet. Det gör jag själv också, YYYY_MM_DD_kamerafilnamn. Övrig information om bilderna föredrar jag att ha i mappnamn, anteckningar etc, inte i filnamnen.

Det jag egentligen ville med det här inlägget var att varna alla som känner sig lockade att övergå från någon variant av kamerafilnamnet till beskrivande namn, t ex Nyviksälven_001.jpg osv.
Jag föll för idéen när jag läste tipset i en bok, och om hur bra författaren tyckte det var att ha beskrivande bildnamn. Det var först när jag kommit en bra bit in i filnamnsbytet som jag insåg att det ställde till en fruktansvärd massa krångel. Jag återgick sedan, under ett antal veckors mödosamt och manuellt arbete, till kamerafilnamnen, men lade till datum innan.

Beroende på hur man fotar och hur man organiserar sina bilder så kan det naturligtvis ibland vara en utmärkt idé med beskrivande filnamn.
Men tänk igenom saken noga först. Många program, inklusive Windows utforskare, sorterar filerna default på filnamnen. Att ha beskrivande filnamn kan få bilderna att hamna i en ologisk, svåröverskådlig ordning.

Ett annat stort problem med beskrivande filnamn är t ex att definiera geografiska områden. Exakt var börjar och slutar exempelvis zonen "Nyviksälven"? Ska själva älven vara med i bild för att bilden ska få heta "Nyviksälven", eller räcker det att bilden är tagen i närheten, och vad räknas som "i närheten"? Hur ska man göra med bilder som är tagna i övergången till i en annan bildnamnsgeografisk zon man hittat på? Osv, osv.

Om ens bilder alltid kan sorteras in under tydligt avgränsade geografiska områden, händelser etc fungerar beskrivande bildnamn bra.
Jag bor i det natursköna Nynäshamn, och för min del fotar jag till vardags lite här och var runt i Nynäshamn med omnejd, och mina försök att använda geografiska bildnamn ställde till ett elände.
En varning alltså, men känner man att den här typen av konsekvenser inte är något problem, och tycker om beskrivande bildnamn, så "go for it!" Inget system passar alla.

Ha det!
Lasse C

Det är ju här som program som t.ex. Lightroom har en styrka...

1.
Döp om och placera filen så den är rimligt lätt att hitta direkt i Windows utforskare (för rätt ofta vill man nog kunna hitta sina filer så).

2.
Importera bilderna till Lightroom och sköt all sortering, textinmatning, metadata, ranking, beskrivning m.m. därifrån. På så vis blir det enkelt att låta en enstaka bild "höra hemma" på flera olika ställen. Till exempel så kan ju en bild vara tagen:
- på semestern
- i Thailand
- på en strand
- innehålla ett antal personer jag känner
- förmedla en känsla
- innehålla visa saker av intresse (t.ex. en longtail-båt)
Om man matar in denna information i Lightroom är det sen busenkelt att sortera fram bilder baserat på en oändlig massa olika villkor, t.ex. alla bilder tagna på en strand med en båt men där Lasse inte är med... eller nåt annat...

Så här skriver jag mina filnamn..

Jag har använt ett system för att ge namn till mina bilder.. Krånligt kanske en del tycker, men det funkar.. Så kan jag göra en vanlig sökning med en enkel filsökning dessutom..

HandelsensNamn.Plats(personers_namn.VadSomHander)1-1 .. sen kan det bli 1-2 .. senare 2-1 osv..

Då jag jobbat med datorer & även läst programmering så undviker jag alla ÅÄÖ & likande tecken, inte heller mellan slag som kan ställa till problem nånstans där man inte tänkt sig det... Datum känns som helt onödiga för den informationen finns i bild filen..

Har gjort så här i flera år nu & orkar inte byta system.. Det har lixom växt fram med tiden.. Tycker det funkar bra för mig, då jag inte som en del tar hundratals bilder på samma sak som jag behåller..

Jag använder max 64 tecken i namnet..

Nu när jag börjat plåta digitalt på ett helt annat sätt än mina andra bilder så ser jag till att lägga in information i bild filen med.. + så många bra sökord jag kommer på.. Att behålla filnamn som _PIC00253.NEF ... Begriper jag mig inte på, gör det bara svårare att hitta..

Bilderna delas sen upp in kataloger, enkla kategorier som famlijen.. natur&blommor .. etc..

I början rensade jag bort kamera data ifrån filerna innan jag släppte dom, men har inte orkat bry mig om det sista tiden..

...Vad jag gärna skulle i vilja hitta, som jag sökte på då jag fann denna tråd är nått program som hjälper till & gör "rename" .. får till numrena efter texten jag bestämmer sen får siffrorna i löpande form..

Du som skrev "rename" här, syftar du på "dos" kommandot rename eller finns det ett program som heter så?

Ja, jag vet tråden är gammal.. Men ämnet är ju aktuellt ändå..

Glömde tillägga..

Använder det numera lite äldre Photoshop CS2 + Adobe Gridge som följer med, detta funkar utmärkt för mig.. Vet många babblar om Lightroom.. Vet knappt vad det är, dessutom orka lära om sig på et helt nytt program.. typ, nytt system att jobba på..

ANNONS
Götaplatsens Foto