Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tips på bra begagnade kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

tsw

Ny medlem
Hej! Jag har inte sysslat med fotografi på ett mer seriöst sätt förut, men jag har blivit mer och mer intresserad och nu känns det som det är dags att inhandla min första systemkamera.

Jag har läst lite på forumet om nybörjarkameror och fått en ganska bra uppfattning vad som gäller om man ska satsa på ny kamera (canon eos 300 el. minolta dynax 5 t.ex.)

Men det är lite svårare att hitta info om begagnade kameror. Så nu vänder jag mig till er: Om AF inte är ett måste, vilka modeller rekommenderar ni? (och de ska helst gå att få tag på relativt enkelt:) Priset ska ligga runt 5000 kr.

Nikon F3
Canon F1 (ev. F1 New)

Föresten, jag vet inte vad de två nämda modellerna koster, bra är dom i alla fall.

En annan billig, bra kamera jag vill rekommendera är Canon AE-1, alt AE-1 program. Går att få till mycket bra priser med div medföljande objektiv och tillbehör, runt 2000 kr någonstans. Den har ju inte AF dock, utan är en halvautomat/manuell med manuell fokusering.

Jag har själv haft en sedan slutet av 80-talet, kommer nog aldrig att sälja den. Massor med billiga tillbehör och objektiv på beg marknaden finns också.

Oj.... Det finns så många....

Eftersom jag nästan bara kan Canon så får du ta denna lista lite vinklad :)

Om du vill ha manuella kameror så finns det en hel hög, jag hade en Canon AE-1 som jag älskade. Du kunde kasta den ner för berg eller bada med den utan den gick i sönder :) Du hittar en sådan med någon lins runt 1500:- Linserna kostar ju ingenting till en sådan kamera och det finns en jättestor beg. marknad (objektiven heter FD).

När det gäller autofocus så är en EOS inte så dum. Alla gluggar i EF serien fungerar med alla EOS kameror. Fördelen med detta är att du slipper byta ut dina objektiv om du bytar upp dig.

Canon EOS 600 är en bra kamera kostar runt 1500-2000:- och den kom 1989 och var en av dom första i EOS serien. Jag har en själv och älskar den, fast den är högljud jämfört med min EOS30, känns väldigt gedigen, snabb och är mycket kompetent. En sak som jag gillar på denna är att det är väldigt enkelt att mäta ljuset med en anna mätmetod genom en knapptryckning. Man slipper ta ögat ifrån sökaren.

Sedan har du EOS 10 och 100 som är då lite dyrare, nyare och fler funktioner (mätmetoder osv). EOS 10 har streckkodsläsare.

EOS50E är en mycket bra kamera och har ögonfokus ala EOS 1,3,30. En mycket fin och kompetent kamera. Du kan nog få tag i en för runt 4000:-

Du kan kanske hitta en EOS-1 också för en vettig peng, det är topmodellen och är föregångaren till N och V. Men dom brukar vara proffskörda, det behöver inte innebära att dom är slitna och slutkörda men det är ofta så.

Vill du veta mer om dom olika så kan du gå in här http://www.canon.com/camera-museum/camera/f_camera.html

tack för alla snabba svar ^_^
jag läste i ett annat inlägg om Nikon Fm2, vad tycker ni om den? Vilka märken är stöst på second-hand marknaden? Det ska ju vara lätt att hitta billiga gluggar:)

Jag har en Nikon FM2n som jag är mycket nöjd med. Å andra sidan, om du vill ha tillgång till billiga objektiv så ska du kanske snegla åt Pentax (varför inte en Pentax K1000 eller en Pentax MX).

Nackdelen med Canon är att deras nya kameror inte tar samma objektiv som deras gamla kameror om jag har förstått allting rätt. Inte heller nyproducerar de några objektiv med den gamla fattningen. I övrigt är det trevliga kameror men om jag ska vara helt ärlig så tror jag att det lite hugget som stucket vilket märke du väljer. Känn på kameran så att den känns skön och så att reglagen löper som de ska.

Det största sortimentet på begagnatmarknaden är Canon och Nikon.
En Canon F-1 Old, med en 28/2.8, 50/1.8 och 85/1.8 kostar runt 6000:- berorende på hur slitna de är.

Nackdelen är att det inte finns några bra zoomar och att du inte kan använda objektiven till de nyare EOS-kamerorna. Fördelen med FD-objektiv är att du får bra objektiv till bra pris. EF-objektiven är ofta dyrare men det finns fler zoomar att välja mellan. De flesta av dessa håller dock inte samma kvalitet som fasta FD.

F-1:an är precis som Nikon F-3 byggd för att hålla alsköns misshandel och därför känns de som lite tryggare på begmarknaden.

Det finns också ett annat problem med äldre kameror som Canon F-1 (vet inte hur det är med Nikon). De är konstruerade för att använda kvicksilver baterier. Idag får detta inte säljas och du måste använda silveroxid baterier vilket gör att exponeringsmätaren kan visa upp till 1/2 bländarsteg fel. Det är därför lite riskablelt att använda diafilm i dessa kameror.

Skillnaden mellan Nikon och Canon är att du kan använda gamla Nikon objektiv på vissa nyare hus, dock har jag ingen aning om vilka hus och vilka funktioner som fungerar.

Eller varför inte en Canon AT-1... Helt perfekt manuell kamera med massor av begagnade objektiv som du kan få för billig peng...

Jag har själv en sådan som jag faktiskt använder mer en min 'nya' EOS 300

Eller FTb som i stort är mycket lik F1. Dock inte lika rubust. Det var dock 25 år sedan jag blev av med min så jag kan missminna mig.

FM2

Jag rekommenderar dig att köpa en Nikon FM el. FM2. FM är den gamla modellen som saknar FM2:ans korta slutartider bl.a. Tycker du att du kan leva med 1/1000 sek. kan du köpa en FM som är billigare och i stället få pengar över till objektiv. Jag har mkt. goda erfarenheter av dessa kameror som är helt manuella och inte batteriberoende. Sköter du om dem är de praktiskt taget outslitliga.
Begagnade objektiv till Nikon finns det gott om, originalobjektiven är av utmärkt kvalité, såväl mekaniskt som optiskt

då slänger jag in ett par jokrar här som tips då,

oöympus om-1, om-4 är två kanonbra kameror under förutsättning att du vill plåta manuellt förståss.

om-1 ca 1500
om-4 från 4500 till ny för 1100£

Såg att många rekommenderade Canon F1. Det finns som sagt två modeller. Den gamla är helt manuell och batterier går ej att få tag på. Den nyare F1 N har tidsautomatik med AE-sökaren och bländarautomatik med winder eller motor. Båda är riktigt gedigna. Har haft båda två.
Har tappat min F1a (N) i ett marmorgolv utan att det hände något.

Optiken kan man få billigt begagnad. Det finns även en riktig bra zoom 80-200/4.0 L. Du har ju dock ingen autofokus.

Pentax

Jag tycker du bör satsa på Pentax.
Modellerna K2 och KX är mycket prisvärda.
Den största fördelen med Pentax är att optiken är billig begagnad men samtidigt väldigt bra!
Pentax KX är helt mekanisk, har spegeluppfällning, skärpedjupskontroll men är i övrigt mycket enkel. En begagnad KX bör du hitta för runt 1500kr. Då har du också råd med flera tillhörande objektiv. Alla pentax-objektiv med bajonettfattning passar till alla Pentax-hus från början av 70-talet. Pentax MX är också väldigt bra om du kan vara utan spegeluppfällningen.

Vad är rimligt att ge för en Nikon FM2? Sedan undrar jag om det är någon som vet mer om en Nikon FG2!? Hittar inget om den eller FM2:an på nikons svenska hemsida!

Canon AE-1, Nikon FM, FM2, F3 etc.etc...visst är det väldigt bra kameror men betänk att du ska ha objektiv också och att det kan vara en stor fördel om du slipper köpa nytt i framtiden.
Den totaldigitala revolutionen är på G och sådana hus kommer snart att vara ganska billiga.
Ett nikonhus är inget dåligt köp, men man kanske ska köpa AF-objektiv till den i första hand...

ANNONS
Götaplatsens Foto