Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Tips på bra teleobjektiv
- Trådstartare Andreas13
- Start datum
Sven Blomquist
Aktiv medlem
Telezoom
Jag tror att du kommer att ha mest nytta av en telezoom, typ 70-200 mm. De kostar en del även begagnade så alternativet skulle kunna vara ett EF 85/1,8 eller EF 100/2.
Din budget bestämmer förstås - hur mycket kan du spendera?
Jag ska köpa ett teleobjektiv till min canon 600d, har ni några bra förslag på objektiv?
Det ska användas till att fota tåg så det ska vara bra brännvidd och snabb fokus.
Jag tror att du kommer att ha mest nytta av en telezoom, typ 70-200 mm. De kostar en del även begagnade så alternativet skulle kunna vara ett EF 85/1,8 eller EF 100/2.
Din budget bestämmer förstås - hur mycket kan du spendera?
ErlandH
Aktiv medlem
Högst 10000kr.
Det borde nästan räcka till Canon 70-200/4 is, som nog är det bästa i den prisklassen. Om 200 mm är tillräckligt.
Canon 55-200 är mycket billigare, inte lika bra, men klart prisvärt.
J Tjerneng
Aktiv medlem
Ett beganat EF 100-400 L USM IS borde gå att få för under tio lax, samma sak med EF 70-200 L USM (utan IS).
Sedan har Tamron en ny 150-600 mm som också kostar däromkring.
Det är ju ganska stor skillnad på objektivtyp mellan tex 70-200 och ett 150-600. För just tåg, som ju går att komma ganska nära (men ändå på säkert avstånd naturligtvis) kanske ett 70-200 är att föredra. Den typen går ju också att hitta med bättre ljusstyrka för en rimlig peng, jämfört med längre brännvidder. Finns väl flera med f 2,8 för under 10 000.
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Den relativt nya EF 70-300 L
Slår 70-200 f4 IS på allt...
Utom ljusstyrka vid 200mm
daniol74
Aktiv medlem
Utom ljusstyrka vid 200mm
Stämmer. Där blir den slagen med minsta möjliga mariginal...
Palletheking
Aktiv medlem
En 70-200 med bl 4 borde vara klockrent för tåg. Behövs väl knappast 2,8 för den typen av fotografi.