Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på bra teleobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas13

Medlem
Jag ska köpa ett teleobjektiv till min canon 600d, har ni några bra förslag på objektiv?

Det ska användas till att fota tåg så det ska vara bra brännvidd och snabb fokus.

Telezoom

Jag ska köpa ett teleobjektiv till min canon 600d, har ni några bra förslag på objektiv?

Det ska användas till att fota tåg så det ska vara bra brännvidd och snabb fokus.

Jag tror att du kommer att ha mest nytta av en telezoom, typ 70-200 mm. De kostar en del även begagnade så alternativet skulle kunna vara ett EF 85/1,8 eller EF 100/2.

Din budget bestämmer förstås - hur mycket kan du spendera?

Ett beganat EF 100-400 L USM IS borde gå att få för under tio lax, samma sak med EF 70-200 L USM (utan IS).

Sedan har Tamron en ny 150-600 mm som också kostar däromkring.

Ett beganat EF 100-400 L USM IS borde gå att få för under tio lax, samma sak med EF 70-200 L USM (utan IS).

Sedan har Tamron en ny 150-600 mm som också kostar däromkring.

Det är ju ganska stor skillnad på objektivtyp mellan tex 70-200 och ett 150-600. För just tåg, som ju går att komma ganska nära (men ändå på säkert avstånd naturligtvis) kanske ett 70-200 är att föredra. Den typen går ju också att hitta med bättre ljusstyrka för en rimlig peng, jämfört med längre brännvidder. Finns väl flera med f 2,8 för under 10 000.

ANNONS
Götaplatsens Foto