Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Tips på fotopapper till Canon PIXMA IP4500
- Trådstartare Jessnet
- Start datum
Lawson
Aktiv medlem
Hej Stefan!
Använder en Ip 6700D, Canons eget papper ger på min skrivare ett kraftigt rödstick, fungerar bra nu efter korrigering cyan +20, gul +7 upplever den som neutral i färgerna nu.
Jag använder även Ilford papper som är billigare och har bra profiler som kan användas direkt. Profilerna laddar du ner från deras hemsida.
Tyvärr finns inte ip4500 med i Ilfords lista på skrivare som stöds, ip4300 finns med och skulle kanske kunna fungera.
Micke.
Använder en Ip 6700D, Canons eget papper ger på min skrivare ett kraftigt rödstick, fungerar bra nu efter korrigering cyan +20, gul +7 upplever den som neutral i färgerna nu.
Jag använder även Ilford papper som är billigare och har bra profiler som kan användas direkt. Profilerna laddar du ner från deras hemsida.
Tyvärr finns inte ip4500 med i Ilfords lista på skrivare som stöds, ip4300 finns med och skulle kanske kunna fungera.
Micke.
PerFogelberg
Aktiv medlem
Jag använder Canon PP-201-papper med mycket bra resultat. 149 kr för 50 st A6 och 20 st A4 på On-Off.
molusk
Aktiv medlem
Jag har handlat Kodak Ultima photopapper 270 g och detta har jag köpt på GeKås i Ullared. I paketet ligger 40 papper och priset var under 100 kr. Det känns väldigt trevligt att ge bort en A4-bild och det står Kodak på baksidan.
Om man ska rama in bilden är det bätre att använda matt fotopapper och det hade de också utav fabrikat Lead, men detta var 180g och 50 blad i förpackningen. Också detta kostade under 100 kr.
Jag skriver ut på Canon IP6600D och är mycket nöjd med resultatet trots att varje utskrift kostar uppåt 20 kr per A4 pga av bläckpatronernas kostnad. Dock är ju detta inte så mycket om man jämför med mina tidigare försök med Cibacrome.
//Bosse
Om man ska rama in bilden är det bätre att använda matt fotopapper och det hade de också utav fabrikat Lead, men detta var 180g och 50 blad i förpackningen. Också detta kostade under 100 kr.
Jag skriver ut på Canon IP6600D och är mycket nöjd med resultatet trots att varje utskrift kostar uppåt 20 kr per A4 pga av bläckpatronernas kostnad. Dock är ju detta inte så mycket om man jämför med mina tidigare försök med Cibacrome.
//Bosse
Flash Gordon
Aktiv medlem
Detta är kansle helt off topic men jag sitter och är sur på Epson. skäler ät att jag både får reklma från Epson shop i USa och Epson shop í Sverige.
På Epsons shop i USA kostar en bläckpatron till R1800 85 kronor med nuvarande USD kurs. I Sverige begär Epson shop 195 kronor för samma sak. Jag vet att sales tax inte uppges i priset men svensk moms bör inte göra det hela mer än 25% procent dyrare.
Lägg dartill mindre marknad mm. men skillnaden är fortfarande enorm. Om det är något jag hatar så är det att bli blåst och det blir jag uppenbarligen av Epson Sverige.
Jag köper nu mina patroner i Tyskland och ger ungefär 125 kr/st inklusive allt.
Det samma gäller tyvärr också Canon och HP att vi i Sverige får betala mycket mer.
Så köp piratpapper och färg som fungerar, köp från utlandet och se till att bryta den högpriskartell som skrivartillverkarna har i Sverige.
Svenska kartellverket kan vi inte räkna på hjälp ifrån för enda gången de varit med om en midnattsräd är när någon utländsk myndighet bett om hjälp.
På Epsons shop i USA kostar en bläckpatron till R1800 85 kronor med nuvarande USD kurs. I Sverige begär Epson shop 195 kronor för samma sak. Jag vet att sales tax inte uppges i priset men svensk moms bör inte göra det hela mer än 25% procent dyrare.
Lägg dartill mindre marknad mm. men skillnaden är fortfarande enorm. Om det är något jag hatar så är det att bli blåst och det blir jag uppenbarligen av Epson Sverige.
Jag köper nu mina patroner i Tyskland och ger ungefär 125 kr/st inklusive allt.
Det samma gäller tyvärr också Canon och HP att vi i Sverige får betala mycket mer.
Så köp piratpapper och färg som fungerar, köp från utlandet och se till att bryta den högpriskartell som skrivartillverkarna har i Sverige.
Svenska kartellverket kan vi inte räkna på hjälp ifrån för enda gången de varit med om en midnattsräd är när någon utländsk myndighet bett om hjälp.
AFJ
Aktiv medlem
Mitt favoritpapper är Canons SG-201 Satin.
Har också provat lite olika Ilford med gott resultat.
Jag tror mycket handlar om personligt tycke och smak. Lite beror också på motivet och om du har färg eller svartvita foton.
Prova - det kostar - men är ända chansen att få det som man vill ha det.
Ett tips är att köpa 10 x 15 i det variant man vill ha för att göra provutskrifter, alternativt att klippa A4 till mindre papper så man inte slösar på bläck och papper i onödan när man testar.
Lycka till!
Mvh
Anders
Har också provat lite olika Ilford med gott resultat.
Jag tror mycket handlar om personligt tycke och smak. Lite beror också på motivet och om du har färg eller svartvita foton.
Prova - det kostar - men är ända chansen att få det som man vill ha det.
Ett tips är att köpa 10 x 15 i det variant man vill ha för att göra provutskrifter, alternativt att klippa A4 till mindre papper så man inte slösar på bläck och papper i onödan när man testar.
Lycka till!
Mvh
Anders
Mankan G
Aktiv medlem
Till min IP4200 (samma maskin som IP4300 och förmodligen IP4500) använder jag uteslutande Ilfords papper ur Gallerieserien. Smooth gloss, Satin och Fine Art är mina favoriter. Tyvärr funkar Ilfords nerladdningsbara profiler si och så där med de instättlningar som Ilford rekommenderar på papperslappen i varje pappersförpackning. Jag använder en äldre rekkomendation från ett tidigare paket där intense skall dras upp med 5 och gult minskas med 15. Blir kanonresultat. Bättre än Canons egna papper enligt min smak.