Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på kamera önskas.

Produkter
(logga in för att koppla)

lottath

Aktiv medlem
Jag har en Canon eos 350d, Skulle vilja ha en till kamera, som jag kan "greja" lite med, alltså inte inställningarna utan själva kameran, typ ta bort det där filtret som tydligen finns så att det inte går att ta IR,

Finns det några till vettigt pris att få tag på, eller är alla fortfarande relativt nya och dyra (jag gissar på det) Vill gärna kunna använda mina objektiv,
Ska jag köpa nån hyfsad kompakt i stället, Vet nån vad jag letar efter?

Jag är ganska "nyfödd" inom det digitala.
Tips på kamera önskas.

köp en beg canon EOS 300. någon tusenlapp, men tar bra bilder, dock runt 6Mega Pixlar, men helt klart har du en bra "pill"kamera och en bra reservare.

Fördelen är också att du kan köra alla dina objektiv, plus att funktionerna är snarlika så inlärningsperioden är kort.

Iof tycker jag ir är som roligast (och oftast bäst) med analogt och hie. Säkert billigaste varianten om du inte måste ha in bilderna i datorn. Det går ju att få vissa gamla analoga hus billigare än filmen (kodak hie kostar 169:-/st eller 150:-/st vid köp av 10) och överblivna tusenlappar räcker ju till en del film..

Fast hade jag valt digitalt till ir ändå skulle jag nog aldrig satsat på en 300d. Skulle kollat på mer kompakta saker än så (som går att få ännu billigare och inte behöver pillas så med.) Riktiga filter för ir är ju bra att kunna fästa, men annars funkar det med oexponerad men framkallad e6 och en del annat också.

Jag har tänkt digitalt för att man kan se resultatet direkt, det blir ju billigare att bara radera bilden än att få tillbaka helt värdelösa felexponerade bilder från labbet (har ej tid och möjlighet i dagsläget att framkalla själv) plus att det är rätt dyrt med film.

man har råd att experimentera mer med digitalt.
Det är den största fördelen. Innan jag köpte min 350d, så vågade jag mig inte på den manuella inställningen på kameran, men nu känns det som att man har lite koll i alla fall.

Men det kanske är rätt. Jag har starkare känslor för min analoga (kom på mig själv häromdagen med att stå och prata med den - psykvarning!!) den har fler möjligheter tycker jag. kanske bättre att jag satsar på det.

förresten lotta,

Jag har sett en IR bild av dig, i en gammal tråd, natur konst. Den är så himla bra! Har etsat sig fast i mitt minne. Gillar den supermycket.

Problemet med digitalt ir är väl att det aldrig räcker med skärmen utan behöver jobbas till en hel del till i datorn? För den "riktiga" ir-effekten.

Men jag förstår din poäng med digitalt ändå. Det har nog stora exprimentmöjligheter och jakt på bra labb kan skippas.

EDIT: Såg ditt sista nu. Kul att läsa:) Tack!
Minns inte själv vilken bild, men garanterat en analog med HIE om den var s/v. EIR om det var färg.

då kör nog analogt ändå, Jag vill helst efterbehandla så lite som möjligt, vet inte varför men det känns som att man fuskar, lite som -varför ska jag träffa kungen personligen, när jag kan photoshop´a ihop oss, (det här gäller bara mina egna foton- andras foton kan jag gilla jättemycket, fast de är manipulerade)

lottath:
Det finns några Sonykameror som har möjligheten att to bort IR-filtret via en meny i kameran som gör att de funkar bra för IR, även handhållet.
Hur mycket man sedan måste efterbehandla varierar beroende på vad man vill ha för resultat och vad man använder för kamera. För svartvita IR-bilder (exempelvis) behöver man inte göra mer än konvertera till svartvitt och justera kontrasten, vilket ju är tämligen normalt att göra med de flesta bilder. Färg-IR kräver lite mer.

lottawe skrev:
Iof tycker jag ir är som roligast (och oftast bäst) med analogt och hie. Säkert billigaste varianten om du inte måste ha in bilderna i datorn. Det går ju att få vissa gamla analoga hus billigare än filmen (kodak hie kostar 169:-/st eller 150:-/st vid köp av 10) och överblivna tusenlappar räcker ju till en del film..

Analoga EOS-hus ska dock, vad jag förstått, inte vara så värst lämpade för IR då filmframmatningen känns av med hjälp av en IR-diod, vilket ju exponerar och förstör filmen.
Kan väl vara bra att känna till iaf, så man inte går och köper ett analogt EOS-hus till ingen nytta.

ANNONS
Götaplatsens Foto