Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på presets lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Theresefoto

Aktiv medlem
Hej!
Skulle vilja ha tips på mustiga, matta presets för porträtt att kunna använda i lightroom?

Alla tips är välkomna utöver detta också om ni vill dela med er av något guldkorn.'

Tack på förhand
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag brukar göra mina "presets" själv och återanvända där det passar.
Har faktiskt inte ens tänkt tanken på att ladda ner någon annans. Kolla på olika tutorials på Youtube så ser du ungefär hur man drar i reglagen för olika resultat om du är osäker. Spara och återanvänd.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag gör som Ventures, har jag lyckats få till en passande redigering så sparar jag den som en preset.

Men jag gjorde en Google på Wedding presets Lightroom free och det finns en hel massa, men har aldrig använt någon och jag vet inte om det gör så mycket mer än att själv dra i spakarna.

Tror ett sätt att få matta bilder är att forma kurvan till ett S där man samt drar upp och ner svart och vit punkten i kurvans ände

För mustiga bilder är att dra svart och vit punkt mot 0 och 100
 

mombasa

Aktiv medlem
Jag blev lite nyfiken på vad so menas med matta bilder. Ska de se matta ut på skärmar eller syftar det på matthet i tryck? Är tanken att bilden på skärmen ska upplevas som om den vore tryckt på obestruket papper?
/Gunnar S
 

Theresefoto

Aktiv medlem
Jag brukar göra mina "presets" själv och återanvända där det passar.
Har faktiskt inte ens tänkt tanken på att ladda ner någon annans. Kolla på olika tutorials på Youtube så ser du ungefär hur man drar i reglagen för olika resultat om du är osäker. Spara och återanvänd.
Jag sparar också favoriter från vissa plåtningar och återanvändet men skulle vilja ha tips, mer för inspiration =)
 

Theresefoto

Aktiv medlem

Bilagor

lonian

Aktiv medlem
Det enda lightroom presets som jag tankat hem är något som skall efterlikna instagram filter som jag använt sparsamt men då jag gillat effekten på instagram så ville jag ha något liknande på datorn.
Mins dock inte exakt vad de filtren heter men något med onOne.
 
ANNONS