Annons

Tjyvhålla surt förvärvade pengar?

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Telenor vill att du ringer.
Men kan de kräva det?
Kräver de identifiering med bank-id när man beställer abonnemang?
Om de inte vill ta emot via e-post så får de väl skicka en länk där det går.
Annars får det bli traditionellt brev.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Telenor vill att du ringer.
Men kan de kräva det?
Kräver de identifiering med bank-id när man beställer abonnemang?
Om de inte vill ta emot via e-post så får de väl skicka en länk där det går.
Annars får det bli traditionellt brev.
Jag vet inte men det är troligt. Du kommer ingen vart med ditt avslut av abonnemanget om du inte gör det över telefon. Jag har ju som sagt försökt via det formulär de har på webben. Det enda som skett är att de skickat ett automail om att de ska ringa, vilket alltså inte hänt.

Vi har faktiskt haft polisen här på Rindö förra veckan som informerade om just Bank-ID-bedrägerier och ett av råden är att aldrig öppna din Bank-ID-app på någon annans uppmaning. Det är dock exakt vad Telenor kräver av oss kunder både i butik och på deras support.

Jag har ju redan för ett par år sedan varnat för hur korkat Bank-ID är gjort där det ju öppnar för just distansbedrägerier genom att verifieringsprocessen är tudelad. Det enda verkliga skyddet mot detta är de QR-koder som numera finns hos i alla webbar hos alla seriösa BANK-ID användande företag, organisationer, myndigheter och banker. Då kan användaren själv kortsluta verifieringen genom att först skanna QR-koderna.

Tyvärr är ju inte alla det. Klarna har länge varit usla när det gäller säkerheten kring transaktionerna (för de brinner ju verkligen för att det ska vara så lätt och smidigt för kunderna att handla) och jag har personligen fått räkningar på nära 10 000 för varor någon annan köpt hem som räkningar från Klarna. Det krävde upprepade samtal innan jag äntligen kom fram till någon som till sist kunde koppla bort mig ur den affären. Tror ni att de ens bad om ursäkt?

Nedan ser ni hur det ser ut på Klarna idag. QR-kod? Näää. Bara att öppna Bank-ID-appen för Klarna vill ju verkligen att det ska vara så smidigt för oss som möjligt att handla eller hur?

Klarna bankid.jpg

Frågan du ställer om Telenor alltid kräver Bank-ID vid tecknande av abonnemang går egentligen inte att svara på. När man nu köper en telefon på Elgiganten, så kräver de bank-ID och det gör de även när man vill avsluta abonnemang via Telefon.

Det är inte det som egentligen var problemet i det fallet utan att de skickade med en abonnemangs-"rider" utan min vetskap när jag betalade för en friköpt telefon utan vidhängande teleabonnemang (familjeabonnemang har jag ju redan). Den slank som bekant med utan att jag bett om det. Som jag skrivit redan så krävdes ju Bank-ID för att signera affären i butik, så koll verkligen vad det är vi signerat genom att lusläsa kvittona innan ni lämnar butikerna.

Jag tror min farsa skrattar gott uppe i sin himmel. Han brukade alltid säga: "Man kan ju inte tro varenda bov om gott!" - när någon godtrogen blivit blåst i någon affär. Jag måste nog börja lyssna mer på honom nu än jag gjorde när han levde.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Visst den tidsskillnaden kan man faktiskt tjäna pengar på. Det har även Telenor kommit på.

Är det ingen som undrat varför ett företag som Telenor gjort det näst intill omöjligt att säga upp ett abonnemang via deras Internet-sidor medan det aldrig är några problem att beställa abonnemang eller uppgradera dem till dyrare sådana.

När jag flyttade i somras så ingick Telenors bredband i avgiften. På nya stället har vi Telia. Så i somras bad jag dem avsluta först bredbandet och en månad senare även TV/Stream. För någon vecka fick jag trots detta en räkning på detta Stream för december. Gick då ånyo till Butiken som hjälpt mig få bort bredband och TV/Stream men nu sade en annan personal att jag måste ringa in och göra detta.

Jag försöker göra detta via webben men hittar ingen sådan möjlighet men dock ett antal möjligheter att uppgradera min abonnemang. Jag ringer och meddelas att det är över 60 minuters kö så jag väljer då att de ska ringa upp mig och det gör man på kvällen 17.30 ungefär. När de ringer så är det fel del av Telenor som ringer trots att jag valt rätt i växeln. Killen kopplar mig till ett annat ställe och då hamnar jag återigen i denna loop där kön är längre än 60 minuter och då ger jag upp.

Nästa dag ringer jag igen och då är det fortfarande mer än 60 minuters kö. Jag ber dem ringa igen och nu går det lite fortare men jag har fortfarande hamnat fel och behöver kopplas om. Denna gång är det bara en minut beräknad kötid. Så jag väntar och sitter 10-15 minuter i denna en minuters kö och då ger jag upp.

Jag skriver då i går via deras webbtjänst in ett meddelande där jag beskriver situation och ärende och ber dem avsluta mitt Stream. Får då snabbt ett mail tillbaka om att ärendet är registrerat och de kommer kontakta mig via telefon, vilket de ännu inte gjort.

Förra veckan hade jag dessutom varit på Elgiganten i Arninge och köpt en ny telefon till min fru som fyller 70 om någon vecka. Jag bad dem redan då kolla om de kunde se om Telenor tagit bort Streamet men det kunde killen då inte se.

Idag fick jag ett brev med en kreditupplysning.

Döm om min förvåning:

Det stod: "Hej det här är din kopia! Telenor Sverige AB har nyligen hämtat en kreditupplysning på dig." (via en firma som heter Bisnode)

Telefonen skulle ju vara en hemlighet så jag fick dra någon nödlögn för att bevara den och sedan satte jag igång med att kolla bl.a.

Jag har alltså friköpt en telefon och jag har betalat för det.

På kvittot står dock också : Få Viaplay Film & Serier till halva priset i 9 månader. Efter nio månader fortsätter Viaplay till ordinarie pris. Detta är överhuvudtaget inget säljaren sade så mycket som ett pip om. Så vi har aldrig ingått ett avtal om detta utan det prackar man på folk "by default" uppenbarligen och det kan bara inte vara lagligt.

Så nu har jag helt plötsligt två abonnemang och inte ett att göra mig av med.

Är det underligt att man super, som min gamla jobbarkompis Bert Danielsson även kallad "Myran" brukade säga på 70-talet.

I går hotade jag med Allmänna Reklamationsnämnden och i kväll kommer jag skriva till dem igen och ikväll är det inget hot längre för nu kommer jag anmäla detta elände till oseriösa affärer.

Tyvärr har jag en tidsvillkorad rabatt hos Telenor men hade jag inte den skulle jag sågat Telenor och valt Telia istället då vi ju har det i vår nuvarande bostad.

Säljaren ska jag ta rätt upp och ner i butik ASAP.
Vet ni vad den ovan refererade kreditupplysningen i huvudsak var??

Jo den var nog för att Elgiganten trots att jag alltså köpt loss en telefon av typ Samsung A53 för ca 3400:- nu är upplagd på en två år lång avtalsplan med 100:- i månaden alltså totalt 2400:- för en telefon jag alltså betalat för rakt över disk. Är det underligt att man super??

Ser inte direkt fram emot att ta detta via telefon med Telenor. Däremot ser jag fram emot ett samtal med säljarens chef på Elgiganten, för den killen behöver nog kompletterande utbildning, som de sade i lumpen när någon beväring lyckats klanta sig på F18. Övriga Via Play lyckades jag stoppa dock.
 

PMD

Aktiv medlem
Skulle du alltså betala 2400 kr utöver de 3400 kr du betalade när du köpte telefonen?
Vad står det på kvittot?
 

vladstor

Avslutat medlemskap
Nytt besked från banken idag.
"De reserverade pengarna snurrar i luften någonstans.
Det finns ingen tidsgräns för hur länge pengarna kan reserveras.
Säljaren bör släppa reservationen inom 3 dagar efter att köpet hävts"
I mitt fall bör den preliminära dragningen vara borta 19/10 efter helgen.
Jag anser att man inte ska ha pengar på banken, det är bättre att investera dem i investeringar.
 
ANNONS