Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tjyvhålla surt förvärvade pengar?

Produkter
(logga in för att koppla)

unoengborg

Aktiv medlem
Oj, det låter som en inflationsmotor: ”bankerna tillför nya pengar till systemet när de ger ut nya lån. Om en bank till exempel beviljar dig ett nytt lån till en bostad får du en skuld på ditt konto hos banken”
Ja, det är därför många länder har eller har haft hårda coronarestriktioner som allvarligt skadar ekonomin och tvingar många människor och företag i konkurs. De vill helt enkelt ha något att skylla på när ekonomin oundvikligen går i putten p.g.a för hörg skuldmättnad.

Det var nog ingen slump att world ekonomic forum tillsammans med WHO och Bill och Melinda Gates foundation var med bland deltagarna i Event 201 i november 2019, där man analyserade hur man skulle hantera av en Corona epedemi.

Innan ni kommenterar: Nej jag sa inte att någon medvetet släppte ut elendet.
 

Kalila23

Ny medlem
Jo men det stämmer bra, finns inte så mycket fysiska pengar som det finns inom det elektroniska data systemet. Har själv jobbat inom banken och det är monopol de kör med. Allt gäller bara mera kontroller på privatpersoner. Men jag undrar fientliges hur det fungerar med kasino och andra hemsidor. Min vän tipsade mig om en hemsida där de har de bästa kasinonen utan licens med den nya svenska lagen. Hemsidan heter https://bastacasinonutanlicens.com/. Ni kan väl kolla in den och testa och se om det verkligen stämmer. Själv trodde jag inte mina ögon när jag prövade, väldigt enkelt att vinna utan den svenska licensen.
 
Senast ändrad:

lonian

Aktiv medlem
När jag beställde från tyska amazone så skickade de varan men av någon anledning gick den tillbaka till dem. Pengarna kom tillbaka till mig, men då det var i euro så fick jag inte tillbaka hela beloppet. Saknades runt 250kr. De ville jag skulle beställa på nytt men jag var inte så sugen om jag skulle tappa samma belopp igen.
 

nkarlsson78

Avslutat medlemskap
När jag beställde från tyska amazone så skickade de varan men av någon anledning gick den tillbaka till dem. Pengarna kom tillbaka till mig, men då det var i euro så fick jag inte tillbaka hela beloppet. Saknades runt 250kr. De ville jag skulle beställa på nytt men jag var inte så sugen om jag skulle tappa samma belopp igen.
Förståeligt, men FX-kursen kunde ha gått åt andra hållet också, till din fördel alltså. Handlar man i annan valuta måste man vara medveten om riskerna.
 

galadun

Avslutat medlemskap
Ja, det är därför många länder har eller har haft hårda coronarestriktioner som allvarligt skadar ekonomin och tvingar många människor och företag i konkurs. De vill helt enkelt ha något att skylla på när ekonomin oundvikligen går i putten p.g.a för hörg skuldmättnad.

Det var nog ingen slump att world ekonomic forum tillsammans med WHO och Bill och Melinda Gates foundation var med bland deltagarna i Event 201 i november 2019, där man analyserade hur man skulle hantera av en Corona epedemi.
Jag tror att det nu också lönar sig, t.ex. om du är casinospelare, att bara spela med Bank-ID på betrodda ställen, eftersom de kan fuska där också. Så jag är glad att jag fick reda på att det finns en sådan funktion i Svenska casino roligacasinon.se/casinos/deposit-methods/bankid , jag läste om det här och blev verkligen överraskad av det. Så jag rekommenderar att du också tittar här och bekantar dig i detalj med dessa uppgifter, om du någonsin vill spela kommer du att känna till alla detaljer. Lycka till.
Innan ni kommenterar: Nej jag sa inte att någon medvetet släppte ut elendet.
Allt detta låter lite som konspirationism =)
 
Senast ändrad:

MrKarisma

Aktiv medlem
Man får inte förglömma att våra stackars banker ska tjäna ENORMA summor på pengarna medans de rör sig mellan säljare och kund också, om någon transaktion tar tid så beror det oftast på banken.
Jag har drivit e-handel i 13 år och om någon vill annullera sin order (innan den är skickad förstås) så krediterar vi den samma dag, men det kan ändå dröja flera dagar innan pengarna är åter på kundens konto /kort. Har fått mången sur e-post om "stulna pengar" och hot om polisanmälningar och då i 10 fall av 10 när människor handlat för mindre än 1000kr :ROFLMAO:

Men vårt största problem är egentligen inte pengar, utan ilskna, arga och otrevliga människor som är helt förvirrade och hjärntrötta av samhällets stress. Det märks extra tydligt inom e-handel, folk glömmer bort sina adresser /e-postadresser, sina mobilnummer och sina fakturor. Dessutom all denna okunskap, inte minst bland alla slöa människor som sitter på feta löner som inköpare på STORA bolag och inte ens kan göra en enkel offertförfrågan.. :LOL:

Herregud.. Nån med bara lite engagemang och NOLL utbildning skulle kunna göra det bättre i de flesta fall.. Det är skrämmande hur dålig kunskap de flesta faktiskt har som sitter på sina trygga anställningar.. Förjävligt.
Och.. då kommer vi till skolan och dess helt irrelevanta kunskaps-utlärning.. Oj oj..
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det blir lite av raljerande när jag gnäller över bankens och eglobals hanterande av mitt konto. Jag är inte orolig för att bli blåst på beloppet.
Men det måste finnas någon anledning till att någon av dem håller inne pengarna.
När man trycker på köpknappen går det blixtsnabbt att pengarna reserveras som preliminärt köp på kontot. Sunt förnuft säger väl att det borde gå lika snabbt att ta bort reservationen när man avbryter köpet t.ex pga. att varan inte finns.
Visst den tidsskillnaden kan man faktiskt tjäna pengar på. Det har även Telenor kommit på.

Är det ingen som undrat varför ett företag som Telenor gjort det näst intill omöjligt att säga upp ett abonnemang via deras Internet-sidor medan det aldrig är några problem att beställa abonnemang eller uppgradera dem till dyrare sådana.

När jag flyttade i somras så ingick Telenors bredband i avgiften. På nya stället har vi Telia. Så i somras bad jag dem avsluta först bredbandet och en månad senare även TV/Stream. För någon vecka fick jag trots detta en räkning på detta Stream för december. Gick då ånyo till Butiken som hjälpt mig få bort bredband och TV/Stream men nu sade en annan personal att jag måste ringa in och göra detta.

Jag försöker göra detta via webben men hittar ingen sådan möjlighet men dock ett antal möjligheter att uppgradera min abonnemang. Jag ringer och meddelas att det är över 60 minuters kö så jag väljer då att de ska ringa upp mig och det gör man på kvällen 17.30 ungefär. När de ringer så är det fel del av Telenor som ringer trots att jag valt rätt i växeln. Killen kopplar mig till ett annat ställe och då hamnar jag återigen i denna loop där kön är längre än 60 minuter och då ger jag upp.

Nästa dag ringer jag igen och då är det fortfarande mer än 60 minuters kö. Jag ber dem ringa igen och nu går det lite fortare men jag har fortfarande hamnat fel och behöver kopplas om. Denna gång är det bara en minut beräknad kötid. Så jag väntar och sitter 10-15 minuter i denna en minuters kö och då ger jag upp.

Jag skriver då i går via deras webbtjänst in ett meddelande där jag beskriver situation och ärende och ber dem avsluta mitt Stream. Får då snabbt ett mail tillbaka om att ärendet är registrerat och de kommer kontakta mig via telefon, vilket de ännu inte gjort.

Förra veckan hade jag dessutom varit på Elgiganten i Arninge och köpt en ny telefon till min fru som fyller 70 om någon vecka. Jag bad dem redan då kolla om de kunde se om Telenor tagit bort Streamet men det kunde killen då inte se.

Idag fick jag ett brev med en kreditupplysning.

Döm om min förvåning:

Det stod: "Hej det här är din kopia! Telenor Sverige AB har nyligen hämtat en kreditupplysning på dig." (via en firma som heter Bisnode)

Telefonen skulle ju vara en hemlighet så jag fick dra någon nödlögn för att bevara den och sedan satte jag igång med att kolla bl.a.

Jag har alltså friköpt en telefon och jag har betalat för det.

På kvittot står dock också : Få Viaplay Film & Serier till halva priset i 9 månader. Efter nio månader fortsätter Viaplay till ordinarie pris. Detta är överhuvudtaget inget säljaren sade så mycket som ett pip om. Så vi har aldrig ingått ett avtal om detta utan det prackar man på folk "by default" uppenbarligen och det kan bara inte vara lagligt.

Så nu har jag helt plötsligt två abonnemang och inte ett att göra mig av med.

Är det underligt att man super, som min gamla jobbarkompis Bert Danielsson även kallad "Myran" brukade säga på 70-talet.

I går hotade jag med Allmänna Reklamationsnämnden och i kväll kommer jag skriva till dem igen och ikväll är det inget hot längre för nu kommer jag anmäla detta elände till oseriösa affärer.

Tyvärr har jag en tidsvillkorad rabatt hos Telenor men hade jag inte den skulle jag sågat Telenor och valt Telia istället då vi ju har det i vår nuvarande bostad.

Säljaren ska jag ta rätt upp och ner i butik ASAP.
 

PMD

Aktiv medlem
Skicka ett rekommenderat brev till Telenors VD så har du ett kvitto på att du har sagt upp abonnemanget. Sen när räkningen kommer kan du strunta i att betala den och meddela Telenor att abonnemanget är uppsagt. Om Telenor hotar dig så polisanmäler du helt enkelt.

Sätt hårt mot hårt. Kommersiella bolag måste lära sig att de ska ge sina kunder god service.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Skicka ett rekommenderat brev till Telenors VD så har du ett kvitto på att du har sagt upp abonnemanget. Sen när räkningen kommer kan du strunta i att betala den och meddela Telenor att abonnemanget är uppsagt. Om Telenor hotar dig så polisanmäler du helt enkelt.

Sätt hårt mot hårt. Kommersiella bolag måste lära sig att de ska ge sina kunder god service.
Tack för tipset Per.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Har en kanske liknande erfarenhet. Det var dock jag som tjuvhöll i mina egna pengar.

Skickade tillbaka en vara jag inte ville ha enl anvisning och medföljande lappar. Hade lite tur kanske som valt Klarna som mellanhand för betalning. Få först - betala sedan typ....

Fick Ingen bekräftelse på återskicket och fick heller ingen kontakt med företaget men hade ju alla "bevis" för att jag hade gjort rätt. Kunde spåra och visa att man hade löst ut mitt paket med returen.

Men fordran stod kvar lika förbannat. Fick påminnelser hela tiden. Inget hände under lång tid. Inget svar i telefonen eller på mail. Fick hjälp av Klarna till slut så det löste sig.

Kommer jag att köpa där igen någon mer gång?
Svar: Nej
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Min erfarenhet är att när man ringer för att säga upp abonnemanget så försöker mottagaren att ge dig en massa erbjudanden för att du skall stanna kvar som kund. Därför kan man inte avboka via webb eller e-mail.

Föreslår att du spelar in telefonsamtalet och informerar mottagaren om det.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Min erfarenhet är att när man ringer för att säga upp abonnemanget så försöker mottagaren att ge dig en massa erbjudanden för att du skall stanna kvar som kund. Därför kan man inte avboka via webb eller e-mail.

Föreslår att du spelar in telefonsamtalet och informerar mottagaren om det.
Ett e-mail till kundtjänst räcker väl för att avboka eller ångra köp/abonnemang.
Sparar man det skickade mailet så har väl mottagaren inget att sätta emot om det skulle uppstå en konflikt.
 

PMD

Aktiv medlem
Det går inte att skicka "rekommenderat e-brev". Email levereras enligt principen "best effort", utan några garantier om leveranssäkerhet.

Om bolaget har ett webformulär för kontakt bör man kunna använda det. Då är det upp till bolaget att slarva bort meddelandet.

Enklast är att ringa om bolaget har telefon. Om det inte står något specifikt i avtalet om hur en uppsägning ska gå till så räcker det med att meddela bolagets växeltelefonist om uppsägningen.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ett e-mail till kundtjänst räcker väl för att avboka eller ångra köp/abonnemang.
Sparar man det skickade mailet så har väl mottagaren inget att sätta emot om det skulle uppstå en konflikt.

NäNä, det går nog inte idag. Dels ser inte dialogen ut så. Telenor vill inte att privatpersoner mailar. De vill att man går in på deras webb och skriver i det man vill i ett formulär.

Sedan mailar DE dig istället och säger att de ska ringa. Jag har gjort det två ggr men hittills har ingen ringt tillbaka den vägen.

Idag gjorde jag ett sista försök och kom fram till en som dedikerat jobbar med avslut av tjänster m.m. Hon sade att Telenor inte numera tilllåter butikerna avsluta saker (de är inte auktoriserade) , vilket inte är sant generellt för jag har lyckats stoppa Telenors bredband den vägen somras men tydligen inte Stream/TV. Telenor vill nu att man ringer in till deras kundservice och legitimerar sig med Bank-ID stället innan man kan få någon hjälp.

Nu till problem nr två:

Jag undrar varför Telenor tar en kreditupplösning på mig när jag uttryckligen bett om att få friköpa en telefon utan abonnemang på Elgiganten och betalat för just det. Har alltså överhuvudtaget inte bett om något annat än att uttalat få betala för denna telefon rakt av över disk precis som när jag köper mjölk på Coop. Lik förbannat så gick tydligen inte det - för det finns inte i Telenors DNA, vilket istället ger att man alltid ska försöka pracka på oss långtidsabonnemang som de förr eller senare förväntar sig tjäna pengar på.

Jag har alltså inte gått in i någon avbetalningsplan medvetet och accepterat det (Telenor har ju annars vanligen upplägg med ingående abonnemang och avbetalning av telefonen på 24 månader. ) Jag har heller inte bett om eller accepterat Viaplay gratis 9 månader - och därefter fullt pris. Det enda jag bett om är att få avsluta det Streaming/TV-avtal vi inte vill ha längre och inte att få ytterligare ett på halsen.

Jag kommer alltså tvingas att åter besöka Elgiganten och reda ut varför det ser ut som det gör i Telenors system med telefonen. Kan de inte reda ut detta så får de göra ett återköp om det inte går på annat sätt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det går inte att skicka "rekommenderat e-brev". Email levereras enligt principen "best effort", utan några garantier om leveranssäkerhet.

Om bolaget har ett webformulär för kontakt bör man kunna använda det. Då är det upp till bolaget att slarva bort meddelandet.

Enklast är att ringa om bolaget har telefon. Om det inte står något specifikt i avtalet om hur en uppsägning ska gå till så räcker det med att meddela bolagets växeltelefonist om uppsägningen.
Ja i teorin har du säkert rätt, men tro inte att det funkar med Telenor. Nu gäller kontakt med rätt person och ID-verifiering under samtal med Bank ID.

En del har ju berört bankerna i tråden och idioten undertecknad har ju haft Nordea sedan det var Post och Kreditbanken och allt annat på den vägen.

Där ska all kommunikation gå via Nordeas interna meddelandesystem och det är OK i sig normalt. Problemet är dock om man som vi gjort tre lägenhets och husaffärer under vår/sommar så funkar det inte med dessa meddelanden eftersom det bara blir missförstånd och synkproblem med så mycket som ska klaffa på så kort tid. Jag har då bett att de ska ringa men det ghostade vår "personliga bankman" utan att rodna. Bara när vi skulle avsluta affären online så ringde hon, för Nordea vill för död och pina inte parata i telefon med sina kunder trots att det skulle vara effektivare i många fall.

Så varför ska man betala 800:- mer per månad för sina bostadslån hos Nordea, som är välkänt för att ge sämst villkor på i princip allt, när det finns bättre erbjudanden - för den personliga servicen och en personlig bankman som inte vill prata med kunderna??

Då kan jag ju lika gärna tjäna de pengarna hos Ilano-banken eller någon annat alternativ som möjligen inte ger mig en personlig bankman på pappret, som jag ändå inte har någon som helst nytta av. De är åtminstone ärliga och det är ju en bättre utgångspunkt i en affärsrelation än motsatsen.
 
Senast ändrad:
ANNONS