Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tokina AT-X 80-200 (Nikon)

Produkter
(logga in för att koppla)

136763

Avslutat medlemskap
Är där verkligen någon zoom på detta objektiv? Eller ar jag fattat något fel? :p känns som om jag bara flyttar fokuspunkten fram/bak!? Är lite halvny med fotografi, så jag vet itne rikrigt hur det ska vara, men både mitt 18-55 till min nikon och mitt 80-200 till min Olympus OM-1 så kan man verkligen zooma. Någon som vet något?

/Vic

"mm" är bränvidden på objektiv så står det t.ex 80-200mm så är det en zoom, alltid zoom om det står något med 2 nummer. Står det bara 50mm eller 35mm etc så är det en fast bränvidd och då får man zooma med fötterna som dom brukar säga.

Jo precis, så har jag förstått det. Men vet inte om det funkar i så fall riktigt -.-

Är där verkligen någon zoom på detta objektiv? Eller ar jag fattat något fel? :p känns som om jag bara flyttar fokuspunkten fram/bak!? Är lite halvny med fotografi, så jag vet itne rikrigt hur det ska vara, men både mitt 18-55 till min nikon och mitt 80-200 till min Olympus OM-1 så kan man verkligen zooma. Någon som vet något?

/Vic

Ja det är zoom på detta objektiv.

Är där verkligen någon zoom på detta objektiv? Eller ar jag fattat något fel? :p känns som om jag bara flyttar fokuspunkten fram/bak!?
Visserligen känner jag inte till just detta objektiv, men jag gissar att det finns två gummiklädda ringar på objektivet. Om man vrider på den ena (gissningsvis den som sitter längst från kameran) flyttar man fokuspunkten. Om man vrider på den andra zoomar man.

objekt.jpg

Såhär ser det ut!

Ja det ser ju ut som det :p

Men ajg vet inte kanske har något hängt sig? vågar man öppna sj?

har fixat det nu, tog i satan och det lossnade! :D det är ett skjutbart ja! :D

tack för hjälp!

ANNONS
Götaplatsens Foto