Annons

tona plastpapper

Produkter
(logga in för att koppla)

bjerner

Medlem
jag vill tona plastpapper och har använt illford multigrade pearl med kodak sepia toner. resultatet blev en svag lilabrun ton som i och för sig kan vara kul ibland (se exempel). för mer brunt, är det fiberpapper som gäller? några tips?
 

Bilagor

  • skolbarn1.jpg
    skolbarn1.jpg
    15.4 KB · Visningar: 497
tack. bra sida. det finns tydligen plastpapper som lämpar sig för toning. jag mailade och frågade vilka. ska berätta om jag får svar
 
Jag är ingen expert på toning, har själv börjat så smått. Men jag har fått bra resultat av dom tonare jag har använt.

Det är ju samma emulsion, bara basen är annorlunda. Alltså det är ju samma fotomaterial klistrat ovanpå antingen ett papper med eller utan plast överdrag. Så det bör ju inte vara någon skillnad.

Kemiska tonare förändrar ju silvret och inte basen eller emulsionen.

En sak har jag lärt mig och det är att olika tonare fungerar olika bra med olika papper. När det gäller sepia så verkar det ändå som att det fungerar bäst med fiber, men jag testade att byta papper till varm ton på pappret och det blev genast bättre.

Prova olika papper med varm eller kall ton och prova lite olika märken på tonare för det spelar roll.

Det verkar inte finnas någon regel att följa, antagligen har det med papprets (silvrets) egenskaper och det ändras med att tillverkarna ändrar något.

Blå toning har jag däremot läst att plast fungerar bäst, men fiber är bättre för lith, sepia och selenium. Men som sagt det är inga regler bara ett litet råd.

Tim Rudman har en superbra bok om ämnet "The master photographers Toning book". Var inte dyr och du lär få väldigt bra tips från den.
 
Jag tror att plast papper har "inbyggd"framkallare
och är inte lika känsligt för olika slags framkallare och tonare som fiber papper är .
Jag har upplevt Agfa Multicontrast RC och Ilford
Multigrade Warmtone , som "lätta" att tona .
 
Det beror på vilken sammansättning det är av silversalterna i emulsionen.
Klorsilverpapper ger mer toning än vad rent bromsilverpapper gör vid såväl svaveltoning som selentoning.
Agfa multikontrast RC ger brunare toner
Ilford multigradeRC väldigt svag toning.
Ha dé / Åke..
 
En tonare som biter på alla papper, och som ger en kraftig brunton är svaveltonaren. Den förbättrar också arkivbeständigheten.

Toningen sker i två steg. Först blekning i ett blekbad, och efter en mellanskjölj behandlas bilden i tonbadet, som består av svaveldisulfid (som luktar ruttna ägg). Man kan också köra med tiokarbamid (luktlöst), men det sägs vara cancerframkallande.

Recept finns i de flesta gamla fotoböcker.
 
Ett variabelt plastpapper som ska gå bra att tona är FinePrint, som Photax säljer. De har prov på resultatet på sin hemsida. Jag tvivlar dock starkt på möjligheten att skyddstona lätt med svavelbruntonare. Jag tror att det ökar risken för gulning med tiden, möjligen fläckvis, eftersom svavlet från tonaren i emulsionen kan med miljöns hjälp sätta igång att starta en gulningsprocess. Däremot lär inte bilden försvinna, bara gula och bli fläckig. För syddstoning är nog selen- och guldtonare bäst.
 
Vad jag menar med att arkivbeständigheten ökas, är att vid total svaveltoning, blir allt silver överfört till stabila svavelföreningar, och bilden är alltså "färdigåldrad".
Skyddstoning med selen är ju en annan sak, En kortvarig toning i utspädd selentonare ändrar inte nämvärt bildens ton heller.
 
Senast ändrad:
laha skrev:
Vad jag menar med att arkiveständigheten ökas, är att vid total svaveltoning, blir allt silver överfört till stabila svavelrföreningar, och bilden är alltså "färdigåldrad".


Jag förstod det. Det jag syftade på är provbilden på Photax hemsida med "skyddstoning" med bruntonare. Jag borde skrivit det.
 
Det brukar inte vara något problem att tona Ilfords neutrala (finns ju även cooltone o Warmtone) plastpapper i Kodaks Sepia tonare. Det är däremot svårare med en enbadstonare som tex Agfas Viradon. Du måste gjort något fel.

Ilfords Warmtone går väldigt bra att tona i bruntonare men är väldigt dyrt. Ett annat bra o billigt papper är Emaks Fine art print. Denna bild är gjord med det pappret o med Viradon-tonare:
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=50171
(Scannad i färgläge o utan färgkorrigeringar)
 
fin bild mats. perfekt motiv att tona. och visst var den brun. inte lila som min. ska kolla upp emak och viradon. /gabriel
 
Nä! Det ska väl även bli riktigt brunt på plastpapper oxå. Det beror på hur mycket man bleker ut bilden först, fast det blir ju mycket bättre på fiberpapper (som alltid).
 
ANNONS