Annons

Trådlös SB-800 och D200. Hur gör jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

etmj

Aktiv medlem
Jag får inte ihop min D200 med SB-800 så det fungerar trådlöst med den inbygda blixten. Har försökt, men fattar inte hur den skall vara inställd.

Kan någon säga hur det skall vara inställt. Jag har letat bland gamla svar. Jag tycker inte att instruktionsboken förklarar det bra.

Vet inte med D200,men med D80 ställer man bara den inbyggda blixten i "comand"-läge och SB-800:an som remote. Sen ser man till att de är inställda på rätt kanaler och ställer blixkompensation för de olika grupperna i kameran.

Det har jag fattat och gjort. Hur ställer du blixt kompensation? Har bara en blixt dvs grupp A

I menyn på kameran där du ställer den inbyggda blixten i comand-läge kan du även ställa blixtkomp alt. manuell blixtstyrka för de olika grupperna(iaf på D80)

OK, men jag tycker att jag borde få den att blixtra ändå. Vill att inbygda blixten står på -- så att den inte syns

Har ingen aning om det går. Har aldrig testat. Kan du inte bara ställa ner den till -5 eller nått så den slår riktigt löst? Fast den kanske syns ändå.....

Du måste läsa bruksanvisningarna bättre! Hatar själv att läsa dessa men kameran måste stå i commanderläge och blixten i remoteläge.Från kameran är det sen lätt att - eller + kompensera antingen den inbygda blixten eller fjärrblixten. Lycka till! Olle.

Command och Remote är klart. Likaså att den skall stå på kanal 3 har jag fattat. Grupp A är inställt, men den tar inte. Det verkar ju som om jag har gjort allt jag ska. Skall som sagt testa ikväll igen.

Ja den står på kanal 3. Igår tog batteriet slut i blixten. Kan det ha varit för låg bat. nivå för att den skall blixtra?

etmj skrev:
Igår tog batteriet slut i blixten. Kan det ha varit för låg bat. nivå för att den skall blixtra?

Det problemet hade jag första gången jag testade remote. Med för dåliga batterier gick blixten ner i stand by hela tiden och då reagerade den inte på den inbyggda blixten.

Ibland har det iofs pipt om den som om den har tagit ett kort men kortet blir i alla fall helt mörkt.

I blixt menyn på D200 väljer du commander läge.

I commander menyn så är den inbyggda blixten det första alternetivet du kan ändra, välj uppåt eller nedåt med multiväljarknappen på D200, så får du antingen M eller --. -- betyder att den inbyggda blixten är avstängd (men den blixtrar en förblixt till SB-800 med i-TTL informationen, men det syns inte på bilderna)

Hälsningar

Adam

Det är precis så jag har gjort. Det har pipt i blixten precis som om den har blixtrat, men bilden är helt mörk som om jag hade tagit utan blixt med ISO100.
SB-800 är grupp A och inställd på 1/1. Det verkar som det fungerar men det blir inget ljus. Har visserligen bouncern på, men det borde väl fungera ändå?

Tror jag har lösningen! Du sätter ju blixten i commanderläge genom att hålla zoom och - knappen intryckta några sekunder. Därefter måste du sätta den i On läge genom att trycka ned Mode-knappen. Sen skall det gå. Mvh.Olle

På 800:an menar du?
Jag vill ha 800:an som remote och inbygda blixten som commander.Lite osäker på vad du menar med zoom och minus nedtryckta.
Jag kanske missförstog dig.

För att avsluta detta så kan jag konstatera att det med all sannolikhet berodde på för svaga batterier.

Tack för hjälpen.

ANNONS
Götaplatsens Foto