Annons

"Trött" avtryckare på 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat

Aktiv medlem
Hej!

Jag har märkt att min 350D ibland dröjer när jag trycker på avtryckaren. Det har hänt sista veckan då jag har fotat mer än vanligt (några hundra bilder per dag). Jag följer en person med fokusen och trycker varpå slutaren väntar ett tag innan den smäller till med en misslyckad bild till följd. Jag tror inte att det är något fel på slutartiden. Någon som vet vad det kan vara för fel?

mvh

Johnnié

Hej!

Jag vet inte hur det blir med manuell fokus. Använder aldrig det. Kan bli svårt att testa eftersom felet dyker upp ganska sällan. Jag är nästan säker på att jag har fokus när det händer eftersom jag har "Continious mode" (vad heter det på canoniska?) Men det är klart, det skulle kunna vara fokuseringen som tar tid även om jag inte tror att det är det. Ska testa imorgon.

Spegeluppfällningen har jag inte tänkt alls på. Skulle det kunna ge ett sådant resultat?

mvh

Johnnie

Testa om det blir samma sak med manuell fokus, om det inte blir det så kanske det bara är kameran som inte hittar fokus..

Normalt funkar väl spegeluppfällningen så att man trycker en gång och då fälls spegeln upp, sedan trycker man en gång till och då öppnas slutaren.
Det är dock möjligt att det funkar att bara hålla avtryckaren inne åxå. Tänkte mest att det kunde vara värt att kolla upp. :)

Det låter nästan som om din buffer är full, kan det vara så? Dvs att du tagit många bilder i följd, så att den interna bufferten har fyllts, och inte hunnit skriva ner till minnetskortet. Detta borde inte hända ofta med den kvickade 350D:an, men gör det ofta på 300D. Om du har ett äldre minneskort som inte i sig är så snabb kan även det göra att bufferten fylls.

Bara en funderare, imo att du sa att du tagit många bilder och kört med continous drive.

/Björn

Senaste fototillfället fungerade allt kanon. Hoppas att det inte dyker upp igen.

Buffertern var inte full när det hände eftersom det krånglade med den första bilden som skulle tas efter en kort väntan. Spegeluppfällning tror jag nog inte på eftersom det då skulle hända varje gång. Närmast till hands är nog ändå att fokus var felinställd (trots följande fokus) och när jag tryckte i botten hängde inte kameran med. Kan det inte vara så att jag har haft fokus inställd på någon 15 meter bort och tryckte av precis när någon annan hamnade i vägen 3 meter bort och att fokuseringen inte hängde med?

Nåja, blev rädd att jag skulle behöva lämna in den för lagning igen. Det är fruktansvärt att vara utan kamera.

mvh

Johnnie

ANNONS
Götaplatsens Foto