Annons

Trasig KM 5D. En liten historia...

Produkter
(logga in för att koppla)

ArneBerne

Aktiv medlem
I början av augusti slutade helt plötsligt min KM 5D att fungera. Det var bara att lämna in den för reparation till Zieger. Den ena veckan efter den andra gick. Till slut fick jag meddelande att kameran var i Tyskland. Och efter ytterligare veckor meddelades att det inte fanns några reservdelar till kameran. Jag skulle bli erbjuden en ersättningskamera eller kredit av den gamla. Idag fick jag besked av Zieger att Sony/Minolta kommer att kreditera hela summan som jag köpt kameran för. Jag ville inte ha en ny 5D för nästa gång är det väl samma visa igen. Så nu är jag ägare av en Sony A100. Hoppas jag har mer tur med den. Zieger har varit justa hela tiden och jag vill speciellt tacka Stefan på Expert Marieberg för att han ställt upp till 100%. Han var tillochmed beredd att låna ut sin egen kamera för att jag ska på fotokurs i slutet av månaden. Tack Stefan, det kallar jag service.

Tråkigt när prylar pajar, men som sagt, tur att det löste sig!

Får man fråga vid hur många exponeringar den la av? (Känner att jag börjar närma mig riskzonen...)

Fabian Fogelberg skrev:
Tråkigt när prylar pajar, men som sagt, tur att det löste sig!

Får man fråga vid hur många exponeringar den la av? (Känner att jag börjar närma mig riskzonen...)

Apropå det, någon som vet hur man kan ta reda på antal exponeringar?

/Thomas

jtkarlsson skrev:
Apropå det, någon som vet hur man kan ta reda på antal exponeringar?

/Thomas
Enda sättet är att kolla namnen på dina bildfiler om du har aktiverat att den ska namnge bilderna efter nummer. Då kan den räkna upp till 9999 och sedan börjar den om.

Min 5D ligger runt 7000 tror jag.

FILM) (Anddje skrev:
Enda sättet är att kolla namnen på dina bildfiler om du har aktiverat att den ska namnge bilderna efter nummer. Då kan den räkna upp till 9999 och sedan börjar den om.

Min 5D ligger runt 7000 tror jag.

OK.

Har inte aktiverat det.
Informationen borde väl finnas någonstans, om inte annat för att en serviceverkstad ska kunna kolla, eller?

Inte för att jag är direkt orolig för slutaren, men det vore kun att veta.

/Thomas

jtkarlsson skrev:
OK.

Har inte aktiverat det.
Informationen borde väl finnas någonstans, om inte annat för att en serviceverkstad ska kunna kolla, eller?

Inte för att jag är direkt orolig för slutaren, men det vore kun att veta.

/Thomas
Nej, det går tyvärr inte.

jtkarlsson skrev:
Vad bygger du det på?
Är du helt säker att det inte finns info om antal exponeringar?

/Thomas
Jag bygger det på ett flertal trådar från ett flertal forum.
Det finns en räknare som kan räkna bildnummer och skriver in det i bildens namn, till exempel PICT6970.MRW, från min 5D, där det står PICT står det olika saker beroende på vilken färgprofil man har vald i kameran, PICT är sRGB tror jag.
6970 är bildens nummer, det är den 6970:e exponeringen med den kameran, när jag kommer upp i 9999 exponeringar kommer den börja om från 0.

Det kan hända att man med serviceverktyg kan komma åt någon gömd logg, men det är inget du kan kolla själv.

FILM) (Anddje skrev:
Jag bygger det på ett flertal trådar från ett flertal forum.
Det finns en räknare som kan räkna bildnummer och skriver in det i bildens namn, till exempel PICT6970.MRW, från min 5D, där det står PICT står det olika saker beroende på vilken färgprofil man har vald i kameran, PICT är sRGB tror jag.
6970 är bildens nummer, det är den 6970:e exponeringen med den kameran, när jag kommer upp i 9999 exponeringar kommer den börja om från 0.

Det kan hända att man med serviceverktyg kan komma åt någon gömd logg, men det är inget du kan kolla själv.

Jag är med på att man inte "kan" få fram det själv.
Men som du skriver och jag också förutsätter, så finns infon förmodligen där, bara frågan hur man plockar fram den.
Kan serviceverkstaden få fram den, kan jag det också, med rätt verktyg.

/Thomas

Då är bara frågan hur du hade tänkt få fram dessa verktyg, det kan hända att du bara behöver USB-kabeln och serviceprogramvara, det kan hända att du behöver en pryl liknande den för att kopiera exponeringsdatan från Dynax 7 till en dator.

Fall 1 låter otroligt eftersom 5D inte har någon "kontakt" med datorn annat än för filöverföring som flyttbar media.

Om fall 2 kan jag bara säga lycka till med att få tag på en sådan.

Bilagor

• minolta_ds_100.jpg
    minolta_ds_100.jpg
    4.3 KB · Visningar: 527
FILM) (Anddje skrev:
Då är bara frågan hur du hade tänkt få fram dessa verktyg, det kan hända att du bara behöver USB-kabeln och serviceprogramvara, det kan hända att du behöver en pryl liknande den för att kopiera exponeringsdatan från Dynax 7 till en dator.

Fall 1 låter otroligt eftersom 5D inte har någon "kontakt" med datorn annat än för filöverföring som flyttbar media.

Om fall 2 kan jag bara säga lycka till med att få tag på en sådan.

Har ingen aning hur jag skulle få fram dessa verktyg.
Jag sa bara att om jag hade dem, skulle jag kunna ta fram infon.
Du sa dock tvärsäker att den inte går, därför undrade jag hur du kunde veta det.
Jaja, nog tjatat om detta.
Vi kan alla fall konstatera att den inte finns något, för tillfället känt sätt att ta fram infon.

/Thomas

Räknar den endast till 9999? Det är inte mycket det. Min Canon räknar i alla fall till 99999, även om slutaren inte höll mera än 35000 exponeringar.

Service program och usb-kabeln behövs, Köpte manualer till 5d och 7d från nån länk på www.dyxum.com.

Det finns mycke man kan sjustera utan specialverktyg t.ex. AS-sensorerna när kameran är absolut stilla och blixt sjusteringar för dom som har problem med det.

Niels Jörgensen skrev:
Räknar den endast till 9999? Det är inte mycket det. Min Canon räknar i alla fall till 99999, även om slutaren inte höll mera än 35000 exponeringar.

Den börjar om på 0 vid uppnådda 9999 men bildfilen börjar också med 100 som sedan fortsätter med 101, 102 o.s.v vid varje 9999 passering.103 xxx 2345 blir således bild 32345
Mvh/Gunte..

Var hittar du den uppgiften?

Mappnamnet kan börja med 101 102 103 osv om man skapar flera mappar samma dag, men det säger inget om antalet bilder. En ny mapp kan skapas för att du byter minneskort, formaterar om kortet flera gånger samma dag osv

Dagens första bild heter (i kameran) 10261206-1069 och det enda det säger mej är att det är bild 1069 sedan jag nollade räkneverket senast. Sista bilden igår heter 10161205-1068 och jag tror inte jag nattvandrat o tagit över 10000 bilder på ett annat kort.

...och förrvirringen är total när det gäller antal exponeringar och filnamn...oavsett kameramärke.

/Jeppe, med +50000 exponeringar, närmre än så vet han inte...

ANNONS
Götaplatsens Foto