Annons

Trasig Sigmablixt, kan jag fixa den själv?

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Har en Sigma EF 500 DG super eller vad den heter.

Det lilla hjulet vid fästet som man vrider för att sätta dit eller ta bort den från kameran har gått i två delar och ramlat loss.

Kan man fixa detta själv eller måste man skicka iväg den på reparation?

I det senare fallet tror jag inte att jag bryr mig, men om det går lätt att fixa själv så kan det vara värt det.

I övrigt är blixten felfri.

Det låter ju på rak arm inte särskilt svårt. Dessutom - vad har du att förlora, du säger ju själv att du inte kommer skicka den på reparation... Passa dig bara för att pilla i blixten. Då kan du få dig en rejäl stöt om jag inte är helt ute och cyklar.

/Janne

Ser rätt svårt ut, foten är gjuten i plast och hjulet går inte över.
Hade hoppats någon visste hur man gjorde om det ens går.

Hej!

För ett tag sedan pajjade jag min blixt, jag knäckte av dom "vingarna" som glider in i spåren i blixtskon. Det var skitenkelt att laga när man väl hade delen hemma. En elektronikmejsel, en sprängskis och 20 minuter sen hade jag bytt hela "foten på blixten.

Anldningen varför jag berättar om det är att det är samma princip när man byter ring, du skruvar av och får loss foten sen skruvar du i ringen uppifrån o ner, sen sätter du tillbaka den igen!

Kolla på denna tråden o se om det funkar likadant med din blixt!

Staffan

Tack,

Bra tråd, ska kolla min blixt och se om det verkar likadant, borde ju vara samma princip.

Går det att laga billigt är det ju klart bäst, självklart. Annars funkar ju blixten utan att man skruvar ner stiftet, men det vet du förmodligen redan.

Arne S skrev:
Går det att laga billigt är det ju klart bäst, självklart. Annars funkar ju blixten utan att man skruvar ner stiftet, men det vet du förmodligen redan.

Ja, det är därför jag bara bryr mig om det om jag kan fixa det själv billigt.

kolla med Tura Scandinavia i kungsbacka om dom säljer reservdelar. alt vad det kostar att fixa.. det kanske tien alls är dyrt (dock inte så troligt)

Eller kollar du med det föeragtet som namges på den andra tråden som jag pratade om. Dom skickade hem det på 2 dagar ner till mig och var billiga också. Om det där Tura scandinavia är en

reperationsverkstad så är det mindre troligt att dom säljer ut delarna sådär, för då tjänar dom ju inget. Det är vad jag tror i alla fall!

Staffan

defiant skrev:
Jag har ÅF konto hos Tura, om du vet vilka prylar du behöver kan jag ringa dom.

//J

Det vore toppen!

Det enda jag behöver är det hjul man vrider vid blixtfästet för att släppa ner den lilla piggen som håller blixten på plats.

Blixten är en DG 500 Super II till Canon.

ANNONS