Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Trusts ritbord

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
Jag funderar lite på ett Trust 1200 Wireless Tablet. Vill ju ha ett större ritbord då jag även tecknar en del, men det ska ju givetvis vara användbart för bildredigering också. Priserna mellan Wacom och Trust skiljer ju enormt så jag undrar om Trust är dåligt för bildredigering (man hör ju bara om wacom.) Finns det någon som testat Trust eller har åsikter om det? Tester att länka till e t c? Det passar iaf min plånbok betydligt bättre än vad Wacoms ritbord gör.

Jag köpte det, men är fortfarande intresserad om åsikter. Är Trust så himla mycket billigare bara för att det är ett "B-märke" eller är det mycket sämre tro?

Tja, jag har ett Trust D&W Tablet 400 och har haft massor av problem med det. Det blev en spricka i pennan efter ett kort tag, men då var Trust schyssta och skickade en ny utan några problem.

Sen så slutade den helt fungera på XP om man installerade deras drivrutiner, och jag har inte lyckats få ordning på det - supporten verkar ignorera mina brev dessutom.

Pennan är inte särskilt bekväm och knapparna sitter lite konstigt till och är svårtryckna. (Jag saknar ett rullhjul också)

Det är synd att Wacom är så jäkla dyra.

Hejsan!

Jag har använt Trust 1200 i ungefär ett halvår och har inte haft några som helst problem med det.

Precis som du så använder jag det både till bildredigering och teckning,målning.

Det enda jag skulle vilja ändra på är storleken...nästa gång ska jag nog nöja mig med A5, men det är väl en smaksak beroende på hur man jobbar.

Jag kom på en sak till, eller två, trustpennan kräver batterier, vilket wacom inte gör. Och så har trustpennan inget sudd i ändan som wacom, vilket är lite irriterande, speciellt i Painter8.

Det som talar för Wacom är väl att de praktiskt taget är standard i branchen så tillbehör och support lär väl inte vara några problem.
Men för samma pris som en Wacombräda får du ju 3 trustbrädor och jag kan ärligt talat inte se ett enda skäl till den prisskillnaden.

Vill du läsa något mer "proffesionellt" omdöme om den så vet jag att någon av de svenska datortidningarna(tror det var Datormagazin) gjorde ett test i början av 2003 där den fick mycket bra betyg.

Wacoms Graphire serie är ju lite billigare. Finns numera i både A5 (ca 2350kr) och A6 (ca 1000kr) format.

masur skrev:
Wacoms Graphire serie är ju lite billigare. Finns numera i både A5 (ca 2350kr) och A6 (ca 1000kr) format.
Fortfarande dubbelt så dyrt som Trust..

Kul med lite svar förresten. Jag får hoppas att min håller. Ska köra den till Mac så några XP-problem lär jag inte få iaf..

Fick det i förmiddags..

Är kontakt via Trusts sida den enda supporten som finns?

Är det förresten någon som använder deras ritbord i kombination med Mac osx? Drivrutiner finns ju på deras sida men de på skivan funkar inte. Dessutom får jag det inte att funka med drivrutinen jag laddat ner för osx heller fast den iaf gick att installera.

Kanske borde lämna tillbaks iaf..

Jag fick det att funka tillslut ändå =)
Men fy sjutton vad otäck musen känns, den bojkottar jag nog helt, annars verkar det ju ok..

jag har förvisso ingen aning om hur just trust ser ut och funkar, men förmodligen har jag ändå testat det då jag för några år sen var på en mässa där jag provade alla brädor som var utställda (ett 30-tal).
jag fastnade för wacom direkt, eftersom de hade skönast pennor och bäst yta på brädan. (nu är även deras möss toppen, så jag har skippat den andra musen helt)
man ska ju ändå tänka på att försöka slippa "penn-arm". ;o)

jag har två brädor. en i A4 och en i A6.
min bestämda åsikt är att A4'n är alldeles för klumpig. om man inte har ett tomt jätteskrivbord och ständigt orkar ha brädan där den ska vara vid användning.
man (läs: jag) får ont i armen av att göra för stora rörelser ofta, och jag minskade rätt snabbt ner till mindre yta att använda. tyvärr var ju brädan fortfarande lika stor och alldeles för klumpig.
A6'an är däremot perfekt. vill man göra detaljer eller rita stort så fixar man det ju genom att förstora dokumentet man ritar i. mycket skönare för arm och handled!

jag både bildbehandlar och ritar mycket med min bräda.
jag är mycket mycket nöjd med min lilla, smidiga, bekväma, enkla och rätt snygga wacom graphire2.
tycker definitivt att den är värd sin tusenlapp och jag tänker fortsätta köra wacom. :eek:)

ps. min första bräda, A4'an, var en ultrapad. den hade programerbara rutor där man kunde lägga in favoritverktyg och dyl.
men eftersom tangenttryckningar med den andra handen går mycket fortare och sparar den ritande handen så förstod jag inte vitsen med dom där rutorna så jag slutade använda dom.
därför köpte jag en mycket enklare bräda sen.
jag personligen tyckte det var onödigt att lägga ut mer pengar på nåt man inte använder.
graphiren funkar därför som en handske på min hand. ;o)

hepp.
mina personliga åsikter på ett bräde. ;o)

Man ska nog inte va´så himla snål.

Jo, det var nog så illa det bara kunde bli med det jag köpte. Som jag skrev förut fick jag ner rätt drivrutin från www.trust.com fast nu någon dag senare funkar den inte. Meddelandet jag möts av när jag ska öppna inställningarna är att trialversionen gått ut! Gissa om jag är förbannad. Falsk marknadsföring kör de ju med också då det inte ens finns drivrutiner för de system den ska funka till på skivan som följer med.

Fast vet någon om jag alls kan få tag i en drivrutin så det kan börja funka med osx på riktigt (inte trial) och NU, så kanske jag behåller det till barnlek även om det blir ett Wacom också.

Aldrig mera Trust, det är inte lönsamt att vara snål:(

ANNONS
Götaplatsens Foto