Annons

Tungsten.

Produkter
(logga in för att koppla)

thefinger

Aktiv medlem
Behöver hjälp med studio blixtar.
Ska över till USA och tänkte inhandla ett par blixtar. Vad är tungsten? Vad ska man tänka på när man köper blixt?

Du kan säkert få fler och bättre svar, men jag börjar lite försiktigt:

Tungsten är det engelska namnet på grundämnet volfram som används i glödtrådar i bl a vanliga glödlampor (som ju ger ett gult ljus som upplevs som varmt och har en låg färgtemperatur).

USA har 110 volt 60 Hz växelspänning i uttagen och vi har cirka 230 V 50 Hz vilket kan vara ett problem.

Inte köpa tungsten.

Tungsten betyder B-ljus på svenska = inte blixt!
B-ljus är ett fast ljus som blir varmt och slukar el.

Ska du köpa objektiv billigt ska du göra det i USA.
Blixtar däremot köper du för ungefär samma peng i Sverige.

Elinchrome har många små o prisvärda blixtar, titta på www.aifo.se

/Janne

Det roligaste med Tungsten är att det är uppkallat efter svenskan ('from Swedish "tung sten" meaning "heavy stone"' brukar det stå i uppslagsböckerna), medan vi har uppkallat det efter volframit, det mineral varur det först framställdes.

Tungsten-lampor är väl inte mycket mer än stora strålkastare. Så länge eventuell styrelektronik klarar valfri spänning (vilket de ibland gör, om de drivs med ett switchat nätaggregat) eller är helt "dumma", så funkar det fint om man bara byter ut glödlampan mot en 230V. Sen är frågan om de är godkända, och om det är värt besväret att släpa stora lampor på flyget.

En del blixtar vet jag i alla fall har en swith som man kan slå om mellan 110/230V.
Men jag skulle nog inte handla det i USA och sen flyga med det, risken är att man får betala så mycket för den extra vikten/utrymmet att det hade varit billigare att köpa det i Sverige.

Greven

Pris.

Det måste vara billigare att inhandla i US. Dollarn står i 6.71 nu så allt är riktigt billigt. Om någon orkar så finns det en hel del blixtar på denna sida www.bhphoto.com hittar någon något så hojta gärna till.

Svårt med tbh. o service.

Det mesta jag hittade var prylar som inte säljs i Sverige...svårt med tbh. och service.
Extravikt på planet+tull+ moms.....tror inte du tjänar så många kronor i slutänden.

ANNONS
Götaplatsens Foto