Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Två 85/1,4 frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

joakim_k

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa ett sådant, men det är ett par saker jag undrar.

1) Roterar fokusringen i AF läge? Kan inte hitta info om det någonstans.

2) Är den värd prisskillnaden jämfört med 1,8 versionen, och i så fall varför? Nu tänker jag endast på skillnaden i bildkvalitet.

//Joakim

För att svara på 2:an så är 1.8:an skarpare än 1.4:an enligt mätningarna som photozone gjort.

Om man inte måste ha möjlighet till 1.4, så vinner man alltså inget rent skärpemässigt på att köpa den dyrare gluggen. Dock finns det ju andra saker som skiljer.

Fokuaringen roterar varken på 1.8:an eller 1.4:an och båda använder sig av kameran af, så nu har jag svarat på 1:an också.

Mvh

David

David Appelgren skrev:
För att svara på 2:an så är 1.8:an skarpare än 1.4:an enligt mätningarna som photozone gjort.

Om man inte måste ha möjlighet till 1.4, så vinner man alltså inget rent skärpemässigt på att köpa den dyrare gluggen. Dock finns det ju andra saker som skiljer.

Fokuaringen roterar varken på 1.8:an eller 1.4:an och båda använder sig av kameran af, så nu har jag svarat på 1:an också.

Mvh

David

Jag vet att 1,8:an ska vara skarpare enligt photozone, men mätdata är inte allt. Det finns andra saker som också är viktiga förutom skärpan, t ex kontrasten vid stora bländare.

Fokusringen roterar defenitivt på 1,8:an och det vet jag eftersom jag äger ett ex.

Jag har båda, min 1,4a känns skarpare vid f1.8 i en direkt jämförelse, photozone till trots. Dock är 1,8an rätt skarp även vid f1,8, så är det bara skärpa du är ute efter så känns det inte så prisvärt.

Jag tyckte jag behövde f1.4 för ljuset, andra brukar nämna bokehn som ett skäl att köpa 1,4an.

Har du pengarna så är1,4:an värd mellanskillanden enbart tack vare sin fina bokeh. Annars så finns det ingen rationell orsak att köpa den före 1,8:an. Bägge är skarpa nog men om sagt så har 1,4:an t oslagbart trevligt sätt att rendera oskärpa utanför de skarpa områdena....

Pellefahlen skrev:
Jag har båda, min 1,4a känns skarpare vid f1.8 i en direkt jämförelse, photozone till trots. Dock är 1,8an rätt skarp även vid f1,8, så är det bara skärpa du är ute efter så känns det inte så prisvärt.

Jag tyckte jag behövde f1.4 för ljuset, andra brukar nämna bokehn som ett skäl att köpa 1,4an.

Det är inte bättre skärpa jag är ute efter, utan bland annat den bättre bokehn.

En vän till mig har köpt 85/1,4 som jag prövat.. Jag blev grymt imponerad av skärpan!

Lika skarp på 1,6 som mitt 50/1,2 är på bl. 2!

Har också sett photozones test av 85/1.8 och 85/1.4 där man kan tro att 85/1.8 är ett bättre köp. MEN jag är nog inte ensam om jag hävdar att dessa resultat är lite mystiska. Jag har haft både (har idag bara 85/1.4) och jag vill påstå att det är stor skillnad. 1.8:an är trevlig ovanför 2.8. Det den saknar är kontrast vid stora bländare och pplevs int som så gimla skarp vidöppen. SKall man fotografera studie spelar det kanske mindre roll. MEn 85/1.4 är i en helt annan liga. Den har bra skörpa och kontrast redan vid 1.4, det svårara är bara att pricka rätt när man är nära, skärpeplanet blir enormt kort.SOM Magnus säger så är också oskärpan mycket trevlig, kanske en av de trevligaste bland Nikons objektiv. Den har också en förmåga att fixa sköna hudtoner på ett sätt som jag upplever fantastisk, vet inte hur man kan beskriva det men det är något visst med 85/1.4 (JA, det är ju dyr förståss ;-)
Har man pengarna och vill ha den bästa för blixtlöst fotograferande med stora bländaröppningar, runt 85mm, så skall du köpa det. Jag tyckte den var trevlig på D300 men något lång för min smak. På FX är den undebar.

Eller om man kan undvara AF kanske ett Zeiss Planar T* 85/1,4 ZF vara ett alternativ som är lite billigare och har bättre skärpa, bokeh och färgåtergivning enl. tidningen Proffs foto.

atotowi skrev:
Eller om man kan undvara AF kanske ett Zeiss Planar T* 85/1,4 ZF vara ett alternativ som är lite billigare och har bättre skärpa, bokeh och färgåtergivning enl. tidningen Proffs foto.

Visst men att fokusera en sådan utan AF på de bländarvärden vi talar om är nästan omöjligt om inte dina motiv är statiska. Med AF-D85mm f1,4 på just 1,4 och på porträttavsånd så är skärpedjupet 10-15 mm. Jag har Zeissen i dess 50mm version och till och med den är skitsvår att fokusera korrekt med. Väg dessutom in att de moderna AF monstren till kameror inte har en mattskiva som är konstruerad för manuell fokusering. Läste någontans att skärpedjupet på en sådan motsvarar bländare 2-2,8. Det fungerar inte heller att använda fokuslampan i D300:an. Den lyser grönt långt tidigare än att motivet är i 100% fokus.

Det är lite lustigt men med AF så märker man att kameran fokuserar finare = mer exakt, än vad lampan klarar av. Jag har testat genom att fokusera manuellt med lampans hjälp för att sedan slå om till AF. Kameran gör i nästan samtliga fall en liten extra justering trots att lampan lös......

joakim_k skrev:
Det är inte bättre skärpa jag är ute efter, utan bland annat den bättre bokehn.

då kan jag verkligen rekommendera 1,4an...köp den, du blir garanterat nöjd.

Håller med tidigare inlägg om svårigheter med manuell fokusering, så Zeissen gick bort för mig.

atotowi skrev:

Kan inte vara utan AF pga att jag har synfel. Det är i stort sett omöjligt att hitta fokus då. Hade det funnits någon form av hjälp som det finns hos äldre manuella kameror hade det varit en helt annan sak. Tyvärr går det väl inte byta mattskiva på D300 eller D700 vad jag vet.

Som sagt behöver man AF så är den inget alternativ även om den kanske presterar en aning bättre än Nikon objektiven.

ANNONS
Götaplatsens Foto