Annons

Två Lightroom frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingemar Björling

Avslutat medlemskap
Hej!

Efter att ha läst Scott Kelbys bok om Lightroom 2 och gått igenom Lightroom-kursen som jag köpte på Moderskeppet återstår två frågor som jag hoppas få svar på.

1. När jag är klar med bilderna i Lightroom och ska importera andra bilder, hur gör jag för att föregående bilder inte ska visas? Jag vill bara se dom senaste bilderna som jag har importerat.

2. Den metadata/keywords som jag lägger till i Lightroom visas inte i Photoshop och Bridge. Kan det vara så att metadata som är tillagd i Lightroom bara visas i Lightroom?

Kameramärke borde väl inte spela någon roll, men jag använder Nikon D300.

Mvh Ingemar

Svar på fråga 1: kolla i katalogen "Previous import", där ser du bara de senast importerade bilderna.

Hej!

Efter att ha läst Scott Kelbys bok om Lightroom 2 och gått igenom Lightroom-kursen som jag köpte på Moderskeppet återstår två frågor som jag hoppas få svar på.

1. När jag är klar med bilderna i Lightroom och ska importera andra bilder, hur gör jag för att föregående bilder inte ska visas? Jag vill bara se dom senaste bilderna som jag har importerat.

Jag lägger varje import i en egen katalog (döpt till importdatum och tid)
Jag har dessutom döpt om bilderna till exponeringsdatum och tid
Det fixar Nikon Transfer åt mig på ett smidigt sätt :)
Se Märket spelade roll ;-)

Då kan man se senaste import genom att visa bara den katalogen.

[Edit] Per har givetvis den bättre lösningen ;-)

2. Den metadata/keywords som jag lägger till i Lightroom visas inte i Photoshop och Bridge. Kan det vara så att metadata som är tillagd i Lightroom bara visas i Lightroom?

Kameramärke borde väl inte spela någon roll, men jag använder Nikon D300.
Mvh Ingemar

Behöver inte datat synkas, det ligger väl bara i lightrooms databas tills du säger till?
Ingen mästare på LR men metadata sparas på två till tre olika ställen om jag fattat det hela rätt.

1: LR egen databas
2: SideCar fil
3: Inskrivet i bildfilen

Själv har jag ställt in det på sidecar. Då läser bridge i alla fall informationen, direkt utan export tror jag. Hmm det sista är jag mer än lite osäker på.

Ett enkelt sätt att få metadata att läsas av PS och Bridge är att i Lightroom markera bilderna i biblioteket, högerklicka och spara metadata i filer, då läses det ab PS och Bridge.

Hej!

Mvh Ingemar

Fråga 2: Titta i exportrutan för LR. Längst ned under metadata kan du prova att klicka i rutan där det står: "skriv nyckelord som Lightroom-hierarki".

ANNONS
Götaplatsens Foto