Annons

Typsnitt i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Petandsto

Aktiv medlem
Jag skall försöka göra en fotobok i Lightroom och skulle vilja använda ett typsnitt som ger en känsla av 50-60 talet. Vad tycker ni är ett lämpligt typsnitt. Något som redan finns LR 4 eller kan man importera nya enkelt till LR?
 
Jag skall försöka göra en fotobok i Lightroom och skulle vilja använda ett typsnitt som ger en känsla av 50-60 talet. Vad tycker ni är ett lämpligt typsnitt. Något som redan finns LR 4 eller kan man importera nya enkelt till LR?

Jag har inget bra tips på teckensnitt men Lightroom använder de teckensnitt du har installerade på din dator. Du kan alltså utan problem leta upp ett teckensnitt, installera det i din dator och använda det i Lightroom.
 
Om jag förstår rätt så kan Lightroom (liksom de flesta andra program) använda sig av de fonter som är installerade i operativsystemet. Så om du lägger till en font där så kommer den automatiskt upp som val i LR.

Jag är dålig på typografi så jag passar frågan om vad som är bra "50-tals look", säker någon annan som kan komma med förslag.

En snabb googling gav detta:

http://www.fontspace.com/category/1950s

Ser dock inte så mycket 50-tal ut för mig...

EDIT: tvåa där... :)
 
hej

Jag skall också göra en fotobok med gamla bilder och skulle vilja få lite av en 50 tals känsla. Någon sa att tex helvetica var ett typiskt 50 tals typsnitt? Det finns inte i Windows men har de något motsvarande?
 
Typsnitt från den tidsepoken kan vara: Rockwell, Franklin Gothic, Century Schoolbook, Futura, Gill Sans, Goudy och självfallet Helvetica. Vet inte helt säkert var Frutiger ligger tidsmässigt men det kan kanske också fungera.

Ett tips är att googla på vintage fonts eller liknande.
 
Nja, såväl Franklin gothic och Century Schoolbook som Futura är från mellankrigstiden. Helvetica är nog mer 60-tal, även om det introducerades i slutet av 50-talet.
 
ANNONS