Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Underexponering, åtgärdat av Canon.

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders_Andersson

Aktiv medlem
EOS trean underexponerade lite på ialla fall de första som kom. Läste här på forumet (hittar det inte) att det ska ha blivit åtgärdat av Canon. Nån som vet från och med när?

Inte till mycket hjälp, men jag mailade Canon sverige för att fråga om det problemet för ett tag sen, de förnekade att det någonsin hade existerat.

Det gällde den första serien av EOS treor,de flesta fixade väl till sina exemplar (förhoppningsvis). Kameran lanserades i nov -98, så hus från sena -99or, eller -00 lär vara befriade från detta problem.

Canon förnekar alla problem så långt som möjligt. Men jag kan varken bekräfta, eller dementera detta ;)

Okey, bara undrade. EOS trean jag köpte är ca 2.5 år gammal. Så problemet, om det nu är ett problem finns nog inte på den.

Lätt att testa genom att jämföra mätresultatet mot ett gråkort med några andra kameror om du vill vara på den säkra sidan.

Min (nya) trea verkar iaf. rätt ok i jämförelse med 300:an och min Sekonic L-508.

Om man surfar runt lite internationellt så får man intrycket att det dels ganska säkert har funnits ett underexponeringsproblem som rättades till i firmwaren någon gång 99/00. Det finns något officiellt datum för detta. Borde gå att hitta på Photo.net.
Dels är det allmänt känt att treans evaluerande mätning tar något för stor hänsyn till vald fokuspunkt. Om detta sedan är samma problem och i så fall är korrigerat vet jag inte. - Jag kör med spot... ;-)

Senast ändrad:
Det gällde de första serierna och bara med vissa ljussvagare objektiv.

Det finns in firmware-uppdatering som fixar till detta. på photo.net finns exakta uppgifter om serienummer för olika verisoner.

Båda mina Eos 3:eek:r exponerade perfekt utom i motljus med då de överexponerade på grund av att kameran tar lite för stor hänsyn till vald fokuspunkt. Ofta sätter man ju autofokuspunkten på huvudmotivet (som i motljus är i skugga). Kameran missar att den faktisk har en blixt att tillgå som lättar upp skuggan.

Detta fixades till 1V som har samma exponeringsmätare, dock omprogramerad.

Det finns säkert på photo.net. Någonstans, jag hittar inget. Däremot hittade jag nått om CF 19, för att få eos 3 fungera IS teleoptik. Min eos trea har bara till CF-17. Stämmer det? Sånt där uppgraderande vill jag inte vara med om.

Nej, nu får jag ont i magen av Canons krångelkameror. Som tur är har jag inte hunnit lagt ut pengar på optik.

Asson skrev:
Det finns säkert på photo.net. Någonstans, jag hittar inget. Däremot hittade jag nått om CF 19, för att få eos 3 fungera IS teleoptik. Min eos trea har bara till CF-17. Stämmer det? Sånt där uppgraderande vill jag inte vara med om.

Nej, nu får jag ont i magen av Canons krångelkameror. Som tur är har jag inte hunnit lagt ut pengar på optik.

Krångelkameror? Jag har aldrigt haft en krånglande Canon-kamera trots mer än 10 år av professionellt fotograferande. Men krånglande bladare, mamyia och leicor har jag varit med om.

CF-19 behövs inte för att funka med IS optik. CF-19 är till för att utnyttja en del funktioner som de stora supertelena med IS har - knapparna för AF-lås. Men IS-funktionen funkar oavsett CF-19 eller inte.

Jag menar att joxa med firmware uppdateringar för att få kameran att fungera som den skulle från början är krångligt. Bevare mig väl.

Asson skrev:
Jag menar att joxa med firmware uppdateringar för att få kameran att fungera som den skulle från början är krångligt. Bevare mig väl.

Vad säger att du ska behöva det? Det är bara de första kamerorna som har det problemet. Och dessutom slipper du göra det själv. Det gör verkstaden - gratis.

Om det bara är en sån bagatell som avgör ett kameraval kan man ju undra över hur seriös du är. Eller om har någon känsla för proportioner alls.

var stället glad för att Canon rättar till sitt misstag och dessutom lägger till nya funktioner (CF-19). Det tycker jag bara är omtänksamt av Canon.

min har vart inne en gång för korrigering, visserligen när den var ny och det var en av de tidigare... men har oxå bara cf 17 :eek:( vad gör dom andra 2??

defiant skrev:
min har vart inne en gång för korrigering, visserligen när den var ny och det var en av de tidigare... men har oxå bara cf 17 :eek:( vad gör dom andra 2??

Man får CF-19, men inte CF-18.

CF-19 är för att använda fokusknapparna på de stora superteleobjektiven med IS.

Min ena Eos-3:a förlorade CF-19 efter att jag tryckt på "clear"-knappen

LeadHead skrev:
Varför heter den då CF 19?

Egentligen är det ju 18 st CF i original (0-17) men för det så borde den väl heta CF 18...?

Därför att den heter CF-19 på Eos 1V och Eos 1D som dessutom har CF-18.

För att inte förvirra har funktionerna samma namn på de olika kamerorna. CF-4 är alltid autofokus med *-knappen på alla kameror.

Eos 1V, Eos 1D och Eos 3 utvecklades samtidigt. Eos 3 kom ut två år innan Eos 1V och därför kunde man fixa till en del saker som inte var helt lyckade i Eos 3 så att de blev perfekta i Eos 1V, t ex exponeringsmätningen. Man la också till fler CF-varianter. T ex funktionen att bara köra 9 AF-punkter. Man la också till "assist"-knappen.

Men eftersom Eos 3 också är en professionell modell så tog man CF-19 från Eos 1V och la in som möjlig updatering.

Senast ändrad:
Asson skrev:
Är det inte likadana exponeringsmätare i EOS 1v 0ch EOS 3? Tror bara att det är programvaran som skiljer.

Jo, det är samma.

I Eos 1V tar automatiken mindra änsyn till vald autofokuspunkt än i Eos 3.

Ett exempel på när detta gör skillnad är om man plåtar porträtt med upplättnadsblixt i motljus. Givetvis fokuserar man i ansiktet eller på kroppen som är i skugge. Eos 3 försöker då exponera upp personens skuggsida trots att man har blixt vilket gen en överexponerad bild.

Hmm... Ännu ett skäl att hålla sig till centrumvägd och spot... ;-)

Men borde de inte ha korrigerat det beteendet också i firmwareuppdateringen?
Är det verifierat att det inte är just det problemet som är löst sen de tidigare modellerna?

ANNONS
Götaplatsens Foto