Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Uppgradera 7 år gammal dator, köpt Asus M2V moderkort
- Trådstartare David G
- Start datum
Zebulah
Aktiv medlem
David G skrev:
Är M2V ett bra moderkort? Tänkte använda det med nån Athlon 64 X2 processor.
Om jag ska ha 1GB minne vilket är bäst, 1x1GB eller 2x512MB?
//dg
Tror inte det finns processorer idag som kan jobba mot enbart en minnesmodul utan man måste montera dem parvis så 1x1GB är liksom betydligt sämre.
Arctic
Aktiv medlem
Re: Re: Uppgradera 7 år gammal dator, köpt Asus M2V moderkort
Det går men prestandan blir mycket försämrad.
Men är inte 1 Gb lite snålt? Nu när minnet är så billigt så snåla inte.
Zebulah skrev:
Tror inte det finns processorer idag som kan jobba mot enbart en minnesmodul utan man måste montera dem parvis så 1x1GB är liksom betydligt sämre.
Det går men prestandan blir mycket försämrad.
Men är inte 1 Gb lite snålt? Nu när minnet är så billigt så snåla inte.
David G
Aktiv medlem
"plocka ner den i molekyler"
Det går att ha 1, 2, eller 4 minnen på det här kortet.
Jo lite snålt är det men det beror på att jag är snål just nu så det här är ett budgetprojekt.
Det ända egentliga kravet är att jag ska ha en AMD processor med två kärnor.
Tänker flytta över det mesta från min gammla dator som är ett hembygge med amd k7 600MHz processor, 384MB minne och 13+120GB hårddiskar.
Behöver ett PCI-express grafikkort också, helst utan ljudlig fläkt. Spelar inte spel så fungerar det med vilket billigt som helst?
typ nåt sånt här? http://www.tbh.se/index.asp?id=3&ak...Asus_GeForce_Extreme_N6200TC256/TD_64MB_PCI-E
Jag har också en gammal bärbar Dell 8100 (1133MHz, 512MB) som jag skriver på nu men den håller på att falla isär i småbitar och skärmen slocknar ibland. Fläktarna tjuter och gångjärnen är sönder så skärmen faller ner om den lutas förmycke.
Det går att ha 1, 2, eller 4 minnen på det här kortet.
Jo lite snålt är det men det beror på att jag är snål just nu så det här är ett budgetprojekt.
Det ända egentliga kravet är att jag ska ha en AMD processor med två kärnor.
Tänker flytta över det mesta från min gammla dator som är ett hembygge med amd k7 600MHz processor, 384MB minne och 13+120GB hårddiskar.
Behöver ett PCI-express grafikkort också, helst utan ljudlig fläkt. Spelar inte spel så fungerar det med vilket billigt som helst?
typ nåt sånt här? http://www.tbh.se/index.asp?id=3&ak...Asus_GeForce_Extreme_N6200TC256/TD_64MB_PCI-E
Jag har också en gammal bärbar Dell 8100 (1133MHz, 512MB) som jag skriver på nu men den håller på att falla isär i småbitar och skärmen slocknar ibland. Fläktarna tjuter och gångjärnen är sönder så skärmen faller ner om den lutas förmycke.
Senast ändrad:
borealis
Aktiv medlem
Om det är pengar och inte prestanda som styr kan du också titta på ett moderkort med inbyggd grafik, t.ex. Asus M2A-VM, med både DVI och VGA utgångar.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339828
Bara ett exempel, finns flera modeller.
/Ognjen
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339828
Bara ett exempel, finns flera modeller.
/Ognjen
jeskata
Aktiv medlem
ATX är standarden och alla moderkort/chassin/nätaggregat för det passar ihop. Dock behöver du troligen ett nytt nätaggregat, dels för att det gamla är för klent och dels för att nyare moderkort har ATX 2.0 med 24-pin istället för 20-pin och en extra 4-pins strömkontakt (går att köra utan men det kan påverka stabiliteten).
För övrigt blir inte prestandan "mycket" försämrad om man bara har en minnessticka. Bara lite.
För övrigt blir inte prestandan "mycket" försämrad om man bara har en minnessticka. Bara lite.
David G
Aktiv medlem
Jag har ett rätt nytt nätaggregat eftersom det första gick sönder, det finns adaptrar för 20 till 24 och för den där extra 4-pinns kontakten.
Hadde tänkt köpa ett kort med inbyggd grafik men hittade det här på PC-city för bara 350kr.
Funkar det med ett billigt grafikkort? Bildskärmen är en EIZO Flexscan F57.
Om jag hittar nåt bra chassi för ca 250kr så köper jag nytt, annars ska det ju passa med ATX.
Hadde tänkt köpa ett kort med inbyggd grafik men hittade det här på PC-city för bara 350kr.
Funkar det med ett billigt grafikkort? Bildskärmen är en EIZO Flexscan F57.
Om jag hittar nåt bra chassi för ca 250kr så köper jag nytt, annars ska det ju passa med ATX.
Christer1
Aktiv medlem
Jag har uppgraderat mitt gamla chassie i 4 omgångar och nu har jag gått över till Intel Duo processorer därför att dom fordrar hälften så mycket kylning som AMD och går därigenom mycket tystare.
ASUS moderkort PSK5-V är ypperligt och klarar allt du behöver ett par år framåt
Alternativt kan du välja
Asus - Socket 775 - ATX Intel 945GC (P5GC) - PCI-E / DDR2 / Audio men då kan du inte senare öka minnesfarten till 1066 MHz och inte heller installera en Quad-processor
Intel Core 2 Duo E6550 2.33GHz / 1333MHz / 4MB (Boxed) passar perfekt till PSK-V
och
Intel Core 2 Duo E4500 2.2GHz / 800MHz / 2MB (Boxed) till det billigare moderkortet
Minne till snabba alternativet:
Corsair Dominator 2048MB DDR2 XMS2-8500 1066MHz (5-5-5-15) (TWIN2X2048-8500C5D)
och till billiga alternativet
2 st 1024MB DDR2 PC2-6400 800MHz CL5
Grafikkort Radeon HD 2400 PRO är skarpt och fint.
Jag har själv det snabbare alternativet som är perfekt för CS3.
Att köra "Skorpan"-testet går bl.a på 20,1 sek.
ASUS moderkort PSK5-V är ypperligt och klarar allt du behöver ett par år framåt
Alternativt kan du välja
Asus - Socket 775 - ATX Intel 945GC (P5GC) - PCI-E / DDR2 / Audio men då kan du inte senare öka minnesfarten till 1066 MHz och inte heller installera en Quad-processor
Intel Core 2 Duo E6550 2.33GHz / 1333MHz / 4MB (Boxed) passar perfekt till PSK-V
och
Intel Core 2 Duo E4500 2.2GHz / 800MHz / 2MB (Boxed) till det billigare moderkortet
Minne till snabba alternativet:
Corsair Dominator 2048MB DDR2 XMS2-8500 1066MHz (5-5-5-15) (TWIN2X2048-8500C5D)
och till billiga alternativet
2 st 1024MB DDR2 PC2-6400 800MHz CL5
Grafikkort Radeon HD 2400 PRO är skarpt och fint.
Jag har själv det snabbare alternativet som är perfekt för CS3.
Att köra "Skorpan"-testet går bl.a på 20,1 sek.