Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upplösning från Canon 300d?

Produkter
(logga in för att koppla)

appel79

Aktiv medlem
När jag kollar upplösningen på bilderna från kameran i ps 7, så ligger dom på 180 dpi, kan man ändra på den? eller är det så det skall vara?

När jag kör RAW filer så kan jag ju andra själv vad jag vill ha ut, och brukar ta 300 dpi.

Någon hjälpsam själ som kan underlätta mitt sinne.

Du kan ändra den till precis vad du vill, det spelar ingen roll förens du skriver ut. Var dock noga med att klicka ur rutan "resample image". Annars ändrar den antalet för att stämma med storleken.

Bilden du får från kameran är 3072 x 2048 pixel stor. Det är upplösningen i datorn. 180 dpi är upplösningen på papperet dvs hur många pixlar som trängs ihop på en tum(2,54cm). Bilden blir 3072/180*2,54 cm bred = 43,4cm. Ändrar du upplösningen till 90 dpi så blir bilden dubbelt så stor(på papperet) men bara OM du har kryssat ur "resample image". Annars så försöker den behålla samma storlek på papperet och ändrar istället upplösningen i DATORN till hälften dvs 1536 x 1024. Då är din bild bara på 1,5Mpix(sämre än min lilla kompaktkamera...)

ANNONS
Götaplatsens Foto