Annons

Upplösning på bilder för att visa på projektor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Uttryck

Aktiv medlem
Tänkte börja använda vår storbildstv-projektor som "diaprojektor" för att visa sina alster för släkt o vänner.

Men vilken upplösning behöver bilderna vara för att bli så bra som möjligt? Jag har inte greppat detta även om jag har kolla på detta m upplösning annars.

Och finns det något bra bildsspelsprogram man kan använda? Helst gratis eller om det ingår nån sån funktion i de programvaror som följer m en 350D.

Bäst är det om du kör

Med den upplösning som din projektor klarar av att visa.Jag brukar köra från datan via en vga kabel in i projektorn då får jag bästa bilden.Kör inte composit eller svhs eller scart dom klarar inte av högra upplösningar än 800*600
men det beror på vad du har för projektor ifs

Anslut med vga sladd, det är en sådan som man har mellan en dator och bildskärmen. En del skärmar har en lös sådan sladd som man kan använda, annars finns de att köpa i någon datorbutik. Ta till en lång, det ger bättre möjliheter att få till en bra arbetsställning vid visningen.
Visningsprogrammen skalar bilderna så att de passar projektorn, men det kan vara lite pyssligt att hitta rätt inställning på projektorn och datorn. Den projektor som jag har (Panasonic 700 tror jag den heter) har mängder med inställningar av kontrast, skärpa, nyanser, färgtemperatur och annat. Det är en widescreenprojektor dessutom så det tillkommer lite omkring det också.

Det följer väl med några program med Canongrejer som kameror, skrivare och skanner varav minst ett borde gå att använda. Jag tycker en del av dem är lite pajasaktiga med stora konstiga knappar som tar plats i rutan så jag brukar inte använda dem, men en del tycker att de är väldigt bra.

Annars om du har XP i datorn så finns det ett enkelt bildvisningsprogram där, fungerar rätt bra.

Själv kör jag ibland ett som heter FastStone Image Viewer 2.30 Freeware. Du får leta med Google, de har en egen hemsida.

Man kan använda PowerPoint åxå, är lite väl tungt tycker jag själv, men det finns mycket möjligheter.

Vill du ha musik och ljudeffekter till bilderna så finns det program för det också, men jag har ingen erfarenhet av sådana.

Senast ändrad:
Har kollat nu, det är en Infocus Screenplay 4805 vi har. Upplösningen står att den är: 854x480 px
(låter ju som rätt låg upplösning tycker jag).
Innbär det att bilderna inte behöver vara högre upplösning än så då? Är ju väldigt lite jämfört m vad man får från en kamera på 8mpix

Projektorer o sånt är inte riktigt min grej här i våran familj. Jag är mer hemma på kameror jag.
Kabel har vi inte fixat ännu. Vet knappt vad vi behöver där ännu, men jag tror vi pratat om en VGA-kabel.

Jupp, det innebär att du kan skala ner bilderna till 854x480 och skärpa och ha dig innan du sparar dem för "tv-visning"
Du får ju iofs plats med många bilder på en cd då ;)

Hej

Det är inte speciellt hög upplösning men det räcker ju för TV och film. Idag har projektorerna som är HD-Ready 1280x720 upplösning och det finns (även om det kostar extremt mycket ännu) projektorer som stöder full HD upplösning som är 1920x1080. Idag kan man köpa en 1280x720 projektor av klart hygglig kvalitet för ca 10-15 000 kr.

ANNONS
Götaplatsens Foto